İran'da düşen jet için ön rapor: 51 kez yükselmeye çalıştı

İran’da düşen 11 kişinin hayatını kaybettiği Başaran Holding’e ait jet için hazırlanan ön raporda, pilotların kazayı önlemek için uçağın burnunu 51 kez kaldırmaya uğraştığı belirtildi. Kokpitte yaşanan panik de ses kayıtlarına yansıdı.

İran'da düşen jet için ön rapor: 51 kez yükselmeye çalıştı

İran’da düşen jet için ön raporun ayrıntıları ortaya çıktı.

Kokpit.aero'nun haberine göre; pilotlar, 36 bin fitten 38 bin fit’e tırmanmak için izin aldı.

İranlı yetkililerin incelemelerine göre, kumanda sol taraftaki Kaptan Pilot Beril Gebeş’teydi. Gebeş’in otorduğu bölümdeki hız göstergesinde ibre yükselmeye başlarken, iki sağ tarafta oturan ikinci Pilot Melike Kuvvet’in hız göstergesi ise normal çalışıyordu.

Süratin artmasını önlemek için Beril Gebeş lövyeyi çekmeye başladı. Kara kutu analizine göre, 51 kez uçağın lövyesi çekilerek tırmanma kumandası verildi.
Ancak uçağın gerçekte sürati düşüyordu.

Bir süre sonra Challenger 604 anormal duruma girerek ekseni etrafında dönmeye ve hızla irtifa kaybetmeye başladı. Bu sırada ikinci pilot, uçağın manuelini çıkararak durumu çözmeye çalıştı.

Bu arada, kokpitte ciddi bir panik yaşandığı ses kayıtlarına da yansıdı.

Hız limitini aşan uçakta 20 bin fit (6 bin 600 metre) yükseklikte parçalanmalar meydana gelmeye başladı.

Uçağın motor parçaları koparken, kuyruk bölümü gövdeden ayrıldı. Daha sonra da uçak dağlık alana düşerek yandı.

Öte yandan, düşen uçağın rotası üzerinde buzlanma yapan bulutların olmaması arıza ihtimalini güçlendirdi.

Kazanın nedeni nihai raporun tamamlanmasıyla birlikte ortaya çıkacak.

Uzmanların ortaya attığı bir başka konu da yolcularını bekleyen uçağın pitotüpü kapatılıp emniyet alınmamışsa içine kaçması muhtemel kum taneleri. Tüm bu olasılıklar nihai rapor ile ortaya çıkacak.

İranlı uzmanlar, kazayı 31 Mayıs 2009 tarihinde Atlantik Okyanusu’na düşen Air France’a ait A330 uçağının kazasına benzetti. 288 kişinin hayatını kaybettiği kazada, buzlanma ve sistem arızası nedeniyle hız göstergesinde yükseliş meydana gelmişti.

Bunun üzerine pilot uçağın hızını düşürmek için yükselme kumandası verdi. Ancak uçağın yanlış hız göstergesi uçağın anormal duruma girmesine neden olmuştu.

Başaran Holding’in sahibi Hüseyin Başaran’ın evlenecek kızı Mina Başaran’ın içinde bulunduğu TC-TRB tescilli Challenger 604 tipi uçak Dubai’den İstanbul’a dönerken İran’da düşmuştu. Kazada 11 kişi hayatını kaybetmişti.

Kaynak: Kokpit.aero

Sayfa Yükleniyor...