İTÜ araştırdı: İstanbul'daki taksi sorununun nedeni

İstanbul'da "6 bin yeni taksi" projesine yönelik tartışmalar devam ederken İTÜ konuyla ilgili bir rapor hazırladı. Rapora göre; taksi sayısı ihtiyacı karşılayacak seviyede. Asıl problem ise mevcut araçların verimli bir şekilde kullanılamaması.

ntv.com.tr 24.11.2020 - 15:43 | Son Güncelleme : 24.11.2020 - 16:43

İTÜ araştırdı: İstanbul'daki taksi sorununun nedeni

Engin Yeşil/ntv.com.tr

İstanbul'un bir türlü çözülemeyen problemi taksiler... Kentte hizmet veren hali hazırda 17 bin 395 taksi bulunuyor. Ve bu sayı tam 54 yıldır değişmiyor. 

İBB'nin 6 bin yeni taksi projesi ile tartışma daha da alevlendi. İstanbul Taksiciler Esnaf Odası, yaptığı açıklamalarla projeye tepki göstererek ilave taksiye ihtiyaç olmadığını belirtti.

İstanbul Teknik Üniversitesi'nce (İTÜ) yapılan bir araştırma da taksi sorununun 'sayı' değil 'verimliklik'ten kaynaklandığını ortaya koydu.

İTÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hüseyin Murat Çelik, tarafından hazırlanan raporda "İstanbul’da taksi sisteminde araç eksikliği bulunmamaktadır taksi sayısı ihtiyacı karşılayacak seviyededir. İstanbul taksi sisteminde etkin bir planlamanın olmaması ve bilgi teknolojilerini kullanımdaki eksiklikler nedeniyle ciddi ölçüde verimlilik sorunu vardır" denildi.

Dünyada genel kabul gören ticari taksi işletme performans değerlerine göre; bir kentte taksi ihtiyacı olduğunu tespit etmek için yolcu ile yapılan kilometrenin toplam kilometreye oranına bakılıyor. Yolculu kilometre oranının yüzde 65'in üzerinde olması kentte taksi ihtiyacı olduğunu gösteriyor. 

Bu oranın İstanbul'da pandemi öncesi yüzde 39,3 (165 km) pandemi sonrası ise yüzde 32,5 (130 km) olarak ölçüldüğü kaydedilen raporda, "Bu sonuçlar bize İstanbul’da ilave taksiye ihtiyaç olmadığını göstermektedir" ifadeleri yer aldı.

VERİMLİLİKTE YÜZDE 1'LİK ARTIŞ 443 YENİ TAKSİYE EŞİT

Raporda verimliliğe ilişkin bazı sayısal bilgilere de yer verildi. Buna göre, İstanbul taksi sisteminde mevcut araçların işletme verimliliğinin yüzde 1 oranında artırılması, 443 adet yeni taksi ilave etmeye eş değerde olumlu  etki yapıyor. Buradan yola çıkarak verimlilik artışı ile gün içinde yolculukla yapılan ticari kilometre değerinin toplam yapılan kilometreye oranının yüzde 55'in üzerine çıkarılmasıyla, mevcut taksi sistemine 6 bin 958 yeni araç etkisi yapıyor.

DİJİTALLEŞMEDE İZMİR ÖRNEĞİ

Dijitalleşme de verimliliği artıran en önemli unsurlar arasında. Uydu üzerinden alınan taksimetre GPS (Araç takip) verilerine göre; teknoloji kullananan taksiler kullanmayan taksilere oranla yüzde 33 daha dolu dolaşıyor. Teknoloji kullanan taksilerin trafrikte yüzde 11 daha az dolaştığı da raporda yer alan tespitler arasında. 

Hüseyin Murat Çelik araştırmasında, bir taksiye düşen nüfus sayısı İstanbul'dan yüzde 37 daha fazla olan İzmir'de taksi sorununun gündeme gelmemesini de dijitalleşmenin başarılı bir şekilde uygulanmasına bağladı.

Taksilerle ilgili bir diğer sorun da hizmet kalitesi. 2019 yılında beyaz masaya gelen şikayetlerin yüzde  97’sinin taksi şoförü ile müşteri arasında yaşanan sorunlardan kaynaklandığını belirten Çelik, "Söz konusu şikayetlerin azaltılması için izlenecek en iyi yol taksi şoförlerinin eğitimidir" dedi.

EĞİTİM ŞART

Bu konuda yetki ve sorumluluğun İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nde olduğunu belirten Çelik, geçen yıl 52 bin taksi şoföründen sadece 3 binine eğitim verildiğini kaydederek şöyle devam etti:

"İstanbul Büyükşehir belediyesinden eğitim hizmeti alan taksi şoförlerin toplam şoförlere oranı yüzde  3,3’tür. Ülkenin en önemli turizm kenti ve ekonomik başkenti olan İstanbul’da taksi şoförlerine yeterli eğitimin verildiğini söylemek mümkün değildir. İstanbul'da taksicilerin eğitim, denetim ve ruhsatlandırma yetkisi İBB'de bulunmaktadır."

Sayfa Yükleniyor...