'Kurtarma botu arızalı değildi'

Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, Şile açıklarında batan yük gemisindeki mürettebatı kurtarma çalışmasında parçalanan kurtarma botunun arızalı olduğu iddialarını yalanladı.

'Kurtarma botu arızalı değildi'

Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'nden yapılan açıklamada, bazı basın ve yayın kuruluşlarında, kurtarma botunun arızalı olduğu şeklinde haberler yer aldığı belirtilerek, kaza anından itibaren kuruluşlarını ve yöneticilerini hedef alan asılsız, mesnetsiz ve tek taraflı haberler yapıldığı kaydedildi.

Kıyı emniyetinin denizde can ve mal kurtarma görevi yaptığı ifade edilen açıklamada, kurtarma botlarındaki tüm personelin gerekli ehliyet ve tecrübeye sahip olup benzeri havalarda defalarca kurtarma operasyonları gerçekleştirdiği, bugüne kadar da toplam 1538 kişinin hayatının kurtarıldığı belirtildi.

Kurtarma botlarının kendi alanında, dünya standartlarında teknik imkan ve kabiliyete sahip olduğu ifade edilen açıklamada, şöyle devam edildi:

''Kıyı emniyeti sınıfı botların mevcut tonaj durumu nedeniyle idare, klas ve uluslararası kurallar gereği oto pilot bulundurma mecburiyeti bulunmamaktadır. Ayrıca botun tüm seyir güvenliği, can güvenliği, yangın güvenliği ile diğer güvenlik ve teçhizat kontrolü yıllık olarak yapılan liman ve klas denetimleri esnasında kontrol edilip, bu kontrol sonucu gemilere denize elverişlilik belgesi verilmektedir.

Oto pilot ya da diğer adıyla gyro pilot, gemilerin normal hava ve deniz şartlarında, uzun intikal seyirleri esnasında kullanılan ve dümenci personelin kullanılmasının istenmediği durumlarda gemi kaptanının talimatı ile devreye alınan ve dar sularda, liman manevralarında, kötü hava koşullarında, arama kurtarma faaliyetlerinde kullanılmayan bir sistemdir. Oto pilotun çalışıp çalışmamasının yaşanan elim kazayla ilişkili olarak gemi emniyeti açısından teknik olarak hiç bir olumsuz etkisi bulunmadığı gibi, kötü hava şartlarında kullanılması son derece sakıncalıdır. Ayrıca oto pilotun faal olmadığına dair tüm kayıtlar ilgili mercilere de verilmiştir.''

Açıklamada, bitik olduğu iddia edilen emergency (acil durum) akünün de, ana makine ve su jeti sistemlerinin çalıştırılmasına ve botun seyir emniyetine aykırı bir etkisinin olmadığı ifade edildi.

Birbirini yedekleyen 2 grup olmak üzere toplam 4 adet akü bulunduğu, bunlardan 2 tanesinin seyir ve haberleşme sistemleri için, diğer 2'sinin de de aydınlatma için kullanıldığı dile getirilen açıklamada, aydınlatma akülerinin birinin amperajının sıfır olduğundan bahsedildiği, ancak bunun sistemin çalışmasına ve aydınlatma işlemine engel olmadığı kaydedildi.

Açıklamada, ''Basında yer alan 'arızalı bot' ifadesi, gerçeği yansıtmayan, tamamen mesnetsiz, denizcilik alanında bilgi sahibi olmayan, mühendislik açısından gerekli teknik donanımı bulunmayan bir takım çevrelerce ifade edilmek suretiyle, kamuoyunda infial yaratılmak suretiyle kuruluşumuzu ve yöneticilerini karalamaya yönelik gerçek dışı iddia ve ifadedir. Oysaki bu akü grubunun tahrik ve sevk sistemlerinin çalışması ile yani botumuzun ana makinelerinin çalışması ile hiçbir ilgisi yoktur'' denildi.

Botun kalkışından hemen önce ana makine de dahil olmak üzere, her türlü sistemlerinin kontrol edildiği, gerek bot makinisti, gerekse bot kaptanından seyir emniyetine mani bir durum olmadığı teyidi alındığı belirtilen açıklamada, gerçeği yansıtmayan haberlerin elim kazada yakınlarını kaybeden aileler ile kıyı emniyeti personeli ve denizcilik camiasını derinden üzdüğü kaydedildi.

Sayfa Yükleniyor...