Meydanların sesi var, internetin nesi var?

Siyasi partilerin Twitter ve Facebook gibi sosyal payşalım sitelerinde hesap açmaları, dijital mecrada etkili olabilmek için ne kadar yeterli?

03.06.2011 - 18:03

Meydanların sesi var, internetin nesi var?

Türkiye’de haftaladır devam eden seçim süreci, parti politikalarının ve projelerinin anlatıldığı miting meydanlarında hız kesmeden devam ediyor.

Televizyonda kısa bir film havasında çekilen reklamlar, afişler, sokaklardaki rengarenk bayraklar… Seçim dönemlerinde yaşanan bu görüntülere artık hepimiz aşinayız. Ancak gelişen internet teknolojileri, siyasilere geleneksel mecraların dışında yarışacak yeni platformlar hazırlıyor. Peki siyasi partiler dijital mecrayı nasıl değerlendiriyor?

Hergün bilgisayarları başında pek çok insan sayısız video, fotoğraf ve uygulama paylaşıyor. Üye sayıları milyonları bulan Facebook, Twitter, Myspace gibi sosyal paylaşım sitelerinde düşüncelerini özgürce yazıp, haberleşiyor. Böylece daha hızlı ve kolay bir iletişim sağlanıyor. Bu ortamlarda birebir yer almanın ve alternatifli çalışmanın en güzel örneğini 2004 yılında ABD’de yaşanan Başkanlık seçimlerinde görmek mümkün. İnternetin sunduğu bütün olanaklardan yararlanılan süreci yöneten David Plouffe, uygulanan stratejiyi şöyle anlatıyor.

“Seçim kampanyası çok sıra dışıydı. Kimse kazanacağını düşünmüyordu. İnsanlara telefonlarla, e-postalarla, mobil cihazlarından ve videolar göndererek ulaştık. Bizi desteklemelerinin bizim için ne kadar önemli olduğunu onlara hissettirdik.”

Obama’nın seçimlerdeki başarısında, dijital mecranın doğru ve çok yönlü kullanımı hiç şüphesiz büyük katkı sağladı. Türkiye’de ise ilk olarak Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün, CHP lideri Kılıçdaroğlu’nun ve MHP lideri Devlet Bahçeli’nin Twitter hesapları açıldı. CHP’nin Facebook’ta sayfaları ve Twitter’da da farklı hesapları var. Böylece siyasiler de en az meydanlar kadar sesli olan sosyal ağlarda yer almaya başladı.

Ancak son bir yıldır devam eden bu gelişmeler önemli adımlar da olsa, sosyal medya ve internet daha çok alternatif sunuyor. Örneğin; arama motarlarında öne çıkabilmek reklamcılığa yeni bir yön verdi. Bilgisayarın cep telefonlarıyla birleşmesi mobil uygulamalarını getirdi. Artık daha dinamik daha farklı mecralar var. İnteraktif hazırlanan web siteleri, açık hava lcd ekranlar, billboardlar, mobil ortamlar, SMS, e-posta ilk akla gelen uygulamalar.

İletişim faaliyetleri için kadrolar oluşturulup, ciddi bütçeler ayrılsa da partilerin tanıtım çalışmalarında reklam ajanslarının yanısıra internet teknolojilerini iyi bilen, yaratıcı interaktif dijital ajanslara da  ihtiyaçları var. Özellikle web sitelerinde tasarımın, interaktivitenin ve işlevselliğin, kitlelere ulaşmadaki gücü ve önemi göz ardı edilemez. Burdan yola çıkarak partilerin web ortamlarında neler yaptığına birkaç kriteri de baz alarak bakmak gerekirse;

Akparti ( Adalet ve Kalkınma Partisi)
www.akparti.org.tr/site
*Alexa.com’da Türkiye sıralamasında 490. sırada
(3 Haziran 2011 itibariyle)


İlk bakışta AKP’nin web sayfası içerik ve görsellik olarak oldukça başarılı bir görünüme sahip.

AKP’nin diğer siteleri:
http://www.ililakicraatlar.com
http://www.akicraatlar.com
http://akhedefler.com
http://www.akkanal.com
http://www.akadaylar.com





CHP (Cumhuriyet Halk Partisi)
www.chp.org.tr
*Alexa.com’da Türkiye sıralamasında 566. sırada
(3 Haziran 2011 itibariyle)


CHP’nin web sitesindeki en önemli özellik katılıma ve sosyal paylaşıma önem verilmiş olması. Ayrıca parti tüzüğünden videolara, miting konuşmalarından güncel haberlere kadar pek çok şeyi bulmak mümkün.

CHP’nin diğer siteleri:
http://www.41sozveriyoruz.com
http://seffafsayfa.org

MHP (Milliyetçi Hareket Partisi)
http://www.mhp.org.tr/
*Alexa.com’da Türkiye sıralamasında 1214. sırada
(3 Haziran 2011 itibariyle)


MHP’nin web sitesinin diğer sitelere oranla daha sade bir çizgisi var.

MHP’nin diğer siteleri:
http://www.100soz.com/

Diğer partilere bakacak olursak, sosyal ağlarla bağlantısı olmayan BDP’nin web sitesinde daha yenilikçi bir tasarım anlayışı olabilirdi. Saadet Partisi, sosyal ağlardaki hesaplarına link vermiş ancak içeriğe dayalı bir site hazırlanmış. Emek Partisi’nin sitesinde de arayüze tasarımına dikkat edilmemiş. Sitenin ayrıca İngilizce ve İspanyolca dil seçenekleri mevcut. İşçi Partisi’nin de içerikten oluşan, görsellere fazla önem verilmeyen sitesinde sosyal ağlarla bağlantı yok.

Liberal Demokrat ve Millet Partisi siteleri de günümüz tasarım trendlerinin oldukça dışında. Bağımsız Türkiye Partisi, DSP, Doğru Yol Partisi, Halkın Sesi Partisi, Milliyetçi ve Muhafazakar Parti siteleri de sadece içerik olarak hazırlanmış ve görsellikten yoksun.

Partilerin yayındaki resmi web siteleri:

BDP - Barış ve Demokrasi Partisi (BDP / eski DTP)
http://www.bdp.org.tr

SP - Saadet Partisi
http://www.saadet.org.tr

DP – Demokrat Parti
http://www.dyp.org.tr

DSP – Demokratik Sol Parti
http://www.dsp.org.tr

BBP – Büyük Birlik Partisi
http://www.bbp.org.tr

BTP – Bağımsız Türkiye Partisi
http://www.btp.org.tr

TKP – Türkiye Komünist Partisi
http://www.tkp.org.tr

EMEP – Emek Partisi
http://www.emep.org

MP – Millet Partisi
http://www.milletpartisi.org

LDP – Liberal Demokrat Parti
http://www.ldp.org.tr

DYP – Doğru Yol Partisi
http://www.dyp.com.tr

HEPAR – Hak ve Eşitlik Partisi
http://www.hakveesitlik.org.tr

HAS – Halkın Sesi Partisi
http://www.hasparti.org.tr
http://benimoyumsana.com

MMP – Milliyetçi ve Muhafazakar Parti
http://www.mmp.org.tr

  • Etiketler :

Sayfa Yükleniyor...