İstanbul, teknoloji dünyasının devlerini İstanbul’da bir araya getirecek Webit 2012’ye hazırlanıyor. Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı’nda gerçekleştirilecek konferansa, dijital, telekomünikasyon ve inovasyon dünyasından çok sayıda başarılı yatırımcı ve girişimci konuşmacı olacak yer alacak.

10-11 Ekim tarihleri arasında gerçekleşecek Webit Konferansı öncesi, konuşmacılar arasında bulunan Yandex Ürün Pazarlama Direktörü Andrey Sebrant’la kısa bir röportaj gerçeklektirdik.

Rusya’nın en büyük arama motorou Yandex, kısa sure önce Türkiye’de de yayına başlayarak Google tekeline son verdi. Reklamlarında kullandığı ‘yerel’ esprili dili aslında Yandex’i rakiplerinden ayıran en büyük özelliği. Avrupa pazarında şu an Türkiye’ye odaklandıklarını ifade eden Andrey Serbant, Ntvmsnbc’ye Yandex’in geleceği ve Türkiye stratejilerini anlattı.

‘YANDEX ULUSAL DEĞERLERE SAYGI DUYUYOR’

Yandex’i Google’ın alternatifi olarak mı düşünmeliyiz yoksa diğer arama motorlarının arasında yepyeni bir platform mu?

Biz rekabetin kullanıcılar için iyi olduğuna inanıyoruz. Kullanıcıların en iyi hizmeti alabilmeleri için seçenekleri olmalı. Bizim amacımız çok basit: dijital teknolojiler el verdiği sürece insanların sorularına cevap bulabilmek. Ancak Yandex’i ve diğer arama motorlarını ayıran çok önemli bir özellik var. Teknoloji ne kadar evrenselse; ülkeler, kültürler, gelenekler ve diller birbirinden çok farklı. Bu yüzden, sorulara en doğru cevabı verebilmek için, o ülkenin kültürüne ve diline özenle dikkat ediyoruz. Servislerimizi Rusya dışına taşırken adım adım ilerlememizin sebebi budur. Her ulusal pazar için yerel yöneticilerimizi çağırarak programlarımızı geliştiriyoruz.

Yandex yerel içerikleri (Trafik akışı, Panaromik İstanbul vs.) bolca kullanıyor. Daha fazla yerel özellikler ve kullanıcılar tarafından geliştirilen içerikler üzerine çalışmayı düşünüyor musunuz?

Rusya, Ukrayna ve Kazakistan’daki çalışmalarımız kitle kaynaklı çalışmanın önemini ispatlıyor. Trafik bilgisi buna bir örnek; kullanıcıların girdikleri bilgiler bu servisi daha güvenilir ve hızlı yapıyor. Bu yaklaşımı diğer servislerimizde de uygulayacağız: kaliteleri ise Türk kullanıcılar tarafından arttırılacak.

Andrey Sebrant.
Andrey Sebrant.

Türkeyi’deki stratejiniz nedir? Türk kullanıcılarına sunmaya hazırlandığınız yeni özellikler var mı?

Pazarlama stratejimiz kullanıcı memnuniyeti üzerine. Kullanıcıları mutlu edecek servisleri geliştirmek çok önemli. Reklamlar bilinçlendirmek ve merak uyandırmak için kullanışlı olabilir. Ama internet ve mobil uygulamalar kullanıcının kendi kişisel tercihine bağlıdır. Stratejimiz milyonlarca insanın kolayca ulaşabileceği, yüksek kalitede hizmet vermek olarak tanımlayabiliriz. Dileriz ki bir çoğu Yandex’le kalmayı tercih eder.

Google’ın bir zamanlar Çin’de içerik filtrelediğini biliyoruz. Yandex olarak sansüre bakış açınız nedir? Rusya ve Türkiye’de bu gibi isteklerle karşılaştınız mı?



Yerel ve ulusal değerlere saygı duyuyor, kanunlarına uyum sağlıyoruz. Aslında Yandex bir içerik servisi değil, arama ve toplama servisi, bir nevi bütün interneti düzenliyoruz. Eğer listelenen linklerden herhangi birisinin kanunlar tarafından ulaşılması yasaklanıyorsa linki arama sonuçlarından kaldırıyoruz. Tabii bunun için yasalara dayanan resmi bir istekte bulunulması gerekmekte.

‘GOOGLE+’IN BİR PLATFORM OLDUĞUNU DÜŞÜNMÜYORUM’

Yandex’in e-posta, haritalar, çevirici gibi servisleri Google’la benzeşiyor. Kendinizi farklılaştırmak adına ne gibi yenilikler planlıyorsunuz?

Yeniliklerden söz açılmışken, Yandex’in birçok servisinin daha sonra Google ve diğerleri tarafından uygulamaya geçirildiğinden bahsetmekte fayda var. Yandex.Mail, Gmail’den birkaç yıl önce başladı. Haber kaynağımız, Google News’den daha önce faaliyete başladı. Biz başka servisleri kopyalamıyoruz, kullancılarımızın beklentilerini karşılamak için geliştiriyoruz. Bu gelişim hızla devam edecek.

Bütün servislerini biraraya getirecilecek bir sosyal ağ projeniz var mı? Örneğin Google+ gibi?

Google+’ın bir platform olduğunu düşünmüyorum. O proje daha çok Google’ın arama seçeneklerini geliştirmesi ve reklam platformu sağlaması için sosyal bir araç. Yandex’in farklı bir yaklaşımı var: kendi sosyal ağımızı yaratmakansa, var olan, popüler platformlarla iş birliğine girmek. Şimdilik stratejimiz işliyor; Twitter ve Facebook dahil olmak üzere diğer sosyal ağlarla iyi ilişkiler içindeyiz.

‘BÜTÜN DİKKATİMİZ TÜRKİYE ÜZERİNDE’

Yandex Doğu Avrupa’da servis ağını kolayca yayabilir. Batı Avrupa içinde aynı şeyi söyleyebilir miyiz?

Şu sıralar Avrupa’yla olan ilişkimiz Rus ve Ukrayna marketleriyle ilgilenen müşterilere reklam satmakla limitli. Birçok açıdan Türkiye ve Avrupa aynı. Ancak şu an bütün dikkatimiz Türkiye üzerinde: burada daha başarılı olmayı istiyoruz. Türkiye’de yaptığımız analizlerle nelerin iyi gittiğini, nelerin daha iyi olabileceğini göreceğiz.

Yandex’in ‘Disk’ servisi iCloud ve Google Drive’la rekabet içinde. Disk’te ne gibi önemli özellikler göreceğiz?

Yandex.Disk’in en önemli özelliği tamamen bedava olması. Diğer servisler gibi kullanıcıların para ödemesini istemiyoruz. E-posta servisimizle şimdiden entegre bir şekilde çalışıyor. Bu birleşmenin daha kolay ve şeffaf olmasını istiyoruz. Daha fazla detay vermek istemiyorum ama Disk’i diğer servislerimizle entegre etmek için çalışıyoruz.