NTV

Süpersonik araç fuarda göründü

Türkiye
Süpersonik araç fuarda göründü

Süpersonik otomobil ‘Bloodhound’un bire bir modeli Farnborough Uluslararası Havacılık Fuarı’nda görücüye çıktı.

Üç yıl süren aerodinamik çalışmaların ardından tasarımı tamamlanan Bloodhound SSC’in 12.8 metre uzunluğunda (1’e 1 ölçüde) bir modeli fuarda sergilendi ve araçla ilgili bilgiler verildi.

İlişkili Haberler


Hampson Industries şirketi aracın arkasının yapımına, Intel'in de desteğiyle, 2011’in ilk çeyreğinde başlayacak. Aracın ön kısmı için ise başka bir firmayla anlaşmak üzere olunduğu bildirildi.Şef mühendis Mark Chapman “Şimdi aracın inşası için önümüzde yeni bir rota var” dedi.

Chapman BBC News’a “Aracı 2011’in sonunda ya da 2012’nin başında İngiltere’de piste çıkartmayı planlıyoruz” dedi

REKOR DENEMESİ

Eğer testlerden olumlu sonuç alınırsa Bloodhound Güney Afrika’ya kurumuş bir göl yatağı olan Hakskeen Pan’a gönderilecek ve burada dünya kara hız rekorunu kırmayı deneyecek.

Aracın rekoru kırabilmesi için 1997’de Thrust SuperSonic Car tarafından kırılan saatte 1228 km’lik hızın üstüne çıkması gerekecek.

Ancak takım aracın aerodinamiğine, Falcon Hybrid roketine ve Eurofighter jet motoruna fazlasıyla güveniyor. Tüm bu donanımla aracın saatte 1000 mil sınırını (saatte 1610 km) aşması planlanıyor.

Thrust’ın yapımında çalışan üç kişi; pilot Wing Cdr Andy Green, proje müdürü Richard Noble ve şef aerodinamikçi Ron Ayres bu projede de yer aldı.

Üçlü bu projede sadece rekor kırmak için değil, ayrıca çocuklara bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) konularıyla ilgilenme konusunda ilham vermek için bulunduklarını belirttiler.

Ayrıca Bloodhound Eğitim Programı şu anda bir buçuk milyon çocuğun süpersonik araba konusuyla ilgili kaynaklar hakkında eğitim aldığını açıkladı.

ÖNEMLİ DEĞİŞİKLİKLER

Araç tamamlandığında 6 ton olması bekleniyor. Fuarda gösterime sunulan fiberglas kopya bile 950 kilo ağırlıkta.

Ziyaretçiler, bu aracı bir metal yığınından, sürülebilir bir araca çeviren aerodinamik değişiklikleri inceleyebiliyorlar.

Son değişikliklerden önce araç, yüksek hıza çıktığı zaman aşırı bir kuvvet oluşuyor ve araç yerden kesilme problemiyle karşılaşıyordu.

Ancak tasarım ekibi bazı anahtar noktaların pozisyonu ve şekillerini değiştirerek aracın süpersonik hıza çıktığı zaman etrafından ve altından geçen şok dalgalarını kontrol edebilmeyi başardı. Aracı yerden kesen 11 tonluk kuvvet 1.3 tona kadar düşürüldü ve araç dengeli hale getirildi.

Tüm bu çalışmada proje sponsoru Intel’in de büyük katkısı bulunuyor. Intel problemi çözmek için projeye çok geniş bilgisayar desteği sağladı.