Taliban sosyal medyayı keşfetti
Afganistan’daki Taliban güçleri de Facebook ve Twitter gibi sosyal paylaşım ağlarını propaganda amacıyla kullananlar arasına katıldı. Taliban’ın bu hamle ile gençleri etkilemeyi amaçladığı tahmin ediliyor.
Afganistan'daki Taliban, kısa süre önce resmî internet sitesi üzerinde, kullanıcıların dinî sorularını yanıtlamak ve ideolojilerini anlatmak üzere bir forumu faaliyete geçirdi. Gelen sorular, Taliban sözcüsü Zabiullah Mücahid tarafından bizzat cevaplandırılıyor.
Sorular arasında, sıklıkla Taliban'ın yeniden iktidara gelmesi durumunda neler olacağı yer alıyor. Örneğin genç bir Afgan, kişisel özgürlüklerin kısıtlanacağına dair endişelerini dile getirerek, Taliban'ın iktidara geldiğinde, geçmişteki gibi radikal olup, gençlere şiddet uygulayıp uygulamayacağını soruyor. Gençler yine sakal bırakmak ve saçlarını kazıtmak zorunda mı kalacak? Ya da televizyon ve müzik yasaklanacak mı?
Taliban sözcüsü bu tür sorulara sadece dolaylı cevaplar veriyor: "Afgan gençleri, Müslümanlar. İslamî kurallara uymaları gerekiyor. Bu kurallar bizim değil, Allah tarafından belirlendi. Bizim de bunlara uymamız gerekiyor." Genç kullanıcının bu cevaptan tatmin olup olmadığı bilinmiyor. Ancak, Taliban'ın ülke nüfusunun yarısını oluşturan ülke gençliğine ulaşmak istediği açıkça gözlemlenebilen bir durum.
Taliban'ın iktidarda olduğu 1996-2001 yılları arasında birçok medya aracı ülkede yasaklanmıştı. Geçen süre zarfında daha önce El Kaide üyeleri ve öldürülen liderleri Usame Bin Ladin gibi Taliban da sosyal medyayı kullanmaya başladı.
Radikal dinci eğilimler konusunda uzman olan Afgan Vahid Moyda, Taliban'ın iktidardan devrildikten sonra medya araçlarını propaganda amacıyla kullanmaya başladığını belirtiyor. “Savaşı medyada da kazanmak için çağın değişen koşullarına uyum sağladılar” diyen Moyda, Taliban'ın özellikle sosyal paylaşım ağlarından Facebook ve Twitter'a yoğunlaştığını belirtiyor.
Sanal bir savaş meydanı oluştuğu gerçeği NATO öncülüğündeki Uluslararası Güvenlik Destek Gücü ISAF'ın da dikkatinden kaçmıyor. Zira Twitter'daki @ABalkhi ve @ISAFmedia kullanıcıları arasında bir söz düellosu yaşanıyor. ISAF bu Twitter hesabı üzerinden, abartılan ölü sayılarını ve yanlış duyuruları düzeltmeye çalışıyor. Bir ISAF sözcüsü Deutsche Welle'ye, “Takipçilerimiz, objektif bilgileri resmî ISAF kaynaklarından, zaten kullandıkları bir platform üzerinden temin etmeye önem veriyor” açıklamasını yaptı. ISAF'ın 24 bin 700'ün üzerinde Twitter ve yüz bin dolayında Facebook takipçisi bulunuyor.
Taliban henüz bu sayılara ulaşmış değil. Afgan medya uzmanı Amin Azimi, Taliban'ın özellikle de gençlere ulaşabilmek için yeni bir dil geliştirdiğine dikkat çekiyor. Azimi, “Taliban 2008 yılından beri kendisini daha ılımlı tanıtmaya çalışıyor. Bunun için de çok daha yurtsever bir hitabet kullanıyor. Konuşmalarda daha fazla ulustan, özgürlükten ve kuşatmanın son bulmasından bahsediliyor. "İnançsız Batı" tanımlaması ise daha az konu ediliyor” diyor.
Radikal dinci eğilimler uzmanı Vahid Moyda da, Taliban'ın yeni bir imaj yaratmaya çalıştığı görüşünde. Hedef gurubunun gençler olduğunu belirten Moyda, “Forumdaki genç, sorusunun cevabını tam olarak alamadı belki. Ancak şiddet dolu Taliban imajı, sanırım değişmiştir. Sanal savaşta, Taliban için skor 1:0” diyor.
- Etiketler :
- Haberler