‘Türkiye stratejik değil, doğal bir tercih’

Dünyanın en büyük online kılavuzu Yelp, artık Türkiye’de.

‘Türkiye stratejik değil, doğal bir tercih’

Dünyanın en büyük online kılavuzu Yelp, web sitesi ve mobil uygulama olarak ’de faaliyete geçti. Yelp’in yeni piyasalar müdürü Miriam Warren, aylık ziyaretçi sayısı 85 milyona yaklaşan hizmetin ’deki tanıtım çalışmaları için Türkiye’deydi.

‘Yelp’in Türkiye’ye gelmesinden insanlara bahsetmenin çok güzel olduğunu’ söyleyen Warren, Yelp hakkında merak edilenleri ntvmsnbc’ye anlattı. Warren, Türkiye’nin kendileri için harika bir yer olduğunu ifade etti ve ekledi, “Türkiye stratejik değil, doğal bir tercih.” 

Yelp 2004 yılından bu yana ABD’de de en başarılı online kılavuz olarak kullanılıyor. Bu başarının sırrı nedir?

Yelp’in sayfasında 33 milyon insanın görüşleri yer alıyor. Türkiye, Yelp kullanan 20’inci ülke olacak. ABD’nin ardından en çok faaliyet gösterdiğimiz ülkeler Kanada ve İngiltere olarak sıralanıyor. Ardından Avrupa’nın diğer ülkelerini gösterebiliriz. İnternet sayfamızı bu kadar başarılı kılan faktör bence toplumların kendisi. Sayfamızdaki tüm yorumlar gerçek kişiler tarafından yazılıyor. İnsanlar yaşadıkları yerler hakkında, başka yerde bulamayacağınız değerde görüşlerini belirtiyor.

Kısaca insanlar bu görüşlere güven duyuyor?

Kesinlikle. Şu an dünyanın dört bir yanına yayılmış durumdayız. 20 ülkede yüzlerce piyasada yer alıyoruz. Nerede olursanız olun, gitmek isteyeceğiniz yer hakkında orada yaşayan, o yerlere gitmiş insanların görüşlerine sahibiz.

Türkiye için hazırlıklarınız tamamlandı mı?

Evet, Perşembe günü Türkiye’de insanlar web sitemizden ve mobil uygulamalarımızdan Yelp’i kullanmaya başlayacak. Sadece iOS ve Android değil, BlackBerry ve diğer mobil işletim sistemlerinde de Yelp uygulamasını kullanabilecekler.

Veri tabanınızda on milyonlarca işletme hakkında bilgi var. Bu kadar çok işletmeyi ve yeni açılan sayısız mekanı nasıl takip ediyorsunuz?

Bu tür verileri üçüncü parti şirketlerden sağlıyoruz. Her ülkede işletmelerin, ilgi odağı mekanların bilgilerini sunan şirketlerden veri alıyoruz. Bunun yanı sıra bölgelerdeki yöneticiler ve üyelerimiz aracılığıyla sürekli olarak yeni mekanlar hakkında güncelleme ve bilgi topluyoruz.

‘Türkiye stratejik değil, doğal bir tercih’  - 1

Takip ettiğim kadarıyla web sayfanız Ocak 2012’de aylık 71 milyon ziyaretçiye ulaşmış. Bu rakam sadece Kuzey Amerika için mi geçerli?

Hayır, küresel ziyaretçi sayısını temsil ediyor. Elimizdeki en son bilgiyi vermem gerekirse, 2012’nin üçüncü çeyreğinde aylık ortalama ziyaretçi sayımız 84 milyona ulaştı.

ABD’de bunca sene online kılavuz alanında öne çıkmayı nasıl başardınız? Özellikle birbirinin benzeri çok sayıda uygulamanın sunulduğu mobil piyasasında da en çok tercih edilen oldunuz?

Başarımıza rağmen sürekli rekabet içinde olduğumuzu söylemem gerekir. Sadece ABD’de değil bulunduğumuz tüm piyasalarda. Arama motorlarından blog sayfalarına kadar geniş bir rekabet alanı var. İnsanların yerel bilgi bulabilecekleri her türlü online kaynak rakip olarak görülebilir. Yelp, piyasada yer alan farklı rakiplerle mücadele edebilen, etkileşime giren bir hizmet. Bizim bakış açımıza göre, bir yeri ararken veya gözden geçirirken Yelp’ten de yararlanabilirsiniz, blog sayfalarından da yorum okuyabilirsiniz, Twitter’da da arama yapabilirsiniz veya Facebook’tan araştırabilirsiniz… Dergiler ve televizyondan da yararlanabilirsiniz. Kısaca eğlenmek veya bir işinizi görmek için nereye gitmek istiyorsanız, hala birçok kaynaktan faydalanabilirsiniz. Yekp bunlardan sadece birisi.

Avrupa’daki genişlemenizi sizinle aynı hizmeti sunan Qype’ı alarak genişlettiniz. Bu şirketi satın alma fikri geçmiş yıllarda da aklınızda var mıydı?

Evet, öyle söylenebilir. Geride kalan yıllarda Qype da aralarında olmak üzere birçok şirketle görüşmeler gerçekleştirdik. Qype hakkında bizi heyecanlandıran husus, Avrupa’da çok geniş bir içeriğe sahip olmaları. Bundan sonraki aşamada Qype üzerinden yeni bir sayfa açacağız ve bu sayfanın adı da Yelp olacak. Kısaca Qypa ve Yelp, Yelp çatısı altında birleşecek.

Türkiye’de altyapı çalışmanızı yaptınız mı?

Evet. Hizmetinden yararlanmak isteyeceğiniz sayısız işletme hakkındaki bilgiler içeriğimize yüklendi. İşletmeler hakkındaki bilgileri Türkiye’deki üçüncü parti şirketlerden aldık. Hepsine Perşembe günü erişim şansınız olacak. Daha sonra Qype’ın sahip olduğu veri tabanını Türkiye’ninki ile entegre edeceğiz.

‘Türkiye stratejik değil, doğal bir tercih’  - 2

Türkiye’den beklentiniz nedir?

Türkiye’ni Batı ile Doğu arasındaki geçiş noktası olarak görüyoruz. Amacımız da dünyada her yerde olabilmek. Türkiye bizim için doğal bir tercih. İstanbul’un da ayrı bir yeri var. Sahip olduğu kültür çeşitliliği, çok sayıda mekanı, harika yemekleri ve dünyanın dört bir yanından insan çekmesiyle hayatın çok hareketli olduğu bir şehir. Kısaca Türkiye bizim için doğal bir tercih oldu.

Belli bir ziyaretçi sayısı beklentiniz var mı?

Biz elde etmek istediğimiz başarıya bu şekilde bakmıyoruz. İstanbul’da yaşayan insanlara ve ziyarete gelecek olan insanlara son derece faydalı bir online kılavuz sunmak istiyoruz. Sitemizi kaç kişi ziyaret edeceği değil ama kaç kişinin gitmek istediği yeri Yelp sayesinde bulacağı bizim için anlam taşıyor.

İleride sosyal medya ile ortalık kurma gibi bir stratejiniz var mı? Bir sosyal medya ağı veya fotoğraf paylaşım uygulamasıyla işbirliği olabilir mi?

Aslına bakılırsa Yelp sosyal medya ve mobil uygulama özelliklerine sahip. Yelp’e bir öneri veya fotoğraf eklediğinizde bu bilgiler aynı zamanda Facebook ve Twitter hesabınızda da belirebiliyor. İleride sosyal medya ağları ve Instagram gibi fotoğraf paylaşma uygulamalarındaki profilimizi güçlendirmek istiyoruz. Bölgesel yöneticilerimiz de bunun üzerinde çalışıyor.

‘Türkiye stratejik değil, doğal bir tercih’  - 3

Avrupa’nın ardından bugün küresel piyasalardaki stratejiden sorumlusunuz. Qype ile genişlemeye devam etmenin dışında ne gibi stratejileriniz var?

Ana amacımız, girdiğimiz piyasalarda güçlü bir temel atarak güçlü bir büyüme sağlamak. Yelp, San Francisco’da doğdu, oradan İngiltere’ye geçti, ardından Avrupa’nın diğer ülkelerine uzandı. Bunu yapabilmek için belli coğrafyalarda görev yapan bölge müdürlerimiz var. Bu kişiler kıdemli bir Yelp ekibi oluşturuyor. Aynı zamanda insanları Yelp kullanmaları, yorumlarını yazmaları konusunda teşvik ediyor, tanıtım yapıyorlar.

İstanbul’da bir büro açmayı düşünüyor musunuz?

Hayır. Çok fazla piyasada yer alıyoruz ana merkezimiz San Francisco’da. İstanbul’da da diğer piyasalarda olduğu gibi o piyasanın yer aldığı ülkede görev yapan bölge müdürü olacak.

Türkiye’yi bir Batı ile Doğu arasında geçiş noktası olarak gördüğünüzü söylediniz. Peki Ortadoğu veya Kuzey Afrika’ya açılma gibi bir düşünceniz var mı?

Dediğim gibi dünyada her yerde olmayı istiyoruz. Türkiye’yi bu kapsamda belli bir basamak olarak değil ama zaten bulunmak istediğiniz bir yer olarak görüyoruz. Türkiye, Yelp’in yer almak istediği harika bir yer. Kısaca, ‘ilk önce Türkiye, ardından şurası’ gibi bir plan yok.

‘Türkiye stratejik değil, doğal bir tercih’  - 4 Yelp yeni piyasalar müdürü Miriam Warren.

Yelp CEO’su Jeremy Stoppelman bir süre önce sahte yorumlarla başa çıkmak hakkında yorumlarda bulundu. Türkiye’de Yelp’in büyük bir ilgi göreceğine ve Türk insanının yorum ve eleştiride bulunmaya ilgisi bulunduğunu göz önüne alırsak, böyle bir sıkıntı yaşayabileceğinizi düşünüyor musunuz?

Yelp hayata geçtiği ilk günden bu yana Yelp Değerlendirme Filtresi kullanıyoruz. Bu mekanizma faaliyette bulunduğumuz her ülkede geçerli olduğu gibi Türkiye’de de kullanılacak. Bu filtreleme mekanizmasıyla amacımız, Yelp kullanıcılarının en güvenilir, doğru yorumlara ulaşması. Yelp’in üst düzey yazılımcıları filtreleme mekanizmasının iyi çalışması için en iyi algoritmayı geliştirmeye çalışıyor ve sürekli güncelleme yapılıyor. Böylece kötü amaçlı ve yanlış içerikli yorumlar siliniyor.

Yelp hayatı gerçekten kolaylaştıran bir faktör diyebilir miyiz?

Toplumların gelişmesini sağlayan birçok faktör var ve Yelp online kılavuz alanında buna yardımcı olabilir. Çok renkli, insanların gezinmeyi sevdiği bir sayfamız var. Herkesin kullanabileceği eğlenceli bir sayfamızın yanı sıra, kurumların faydalanabileceği, onlara özgü araçların yer aldığı sayfalarımız da var. Kurumlar kamuya veya iş sektörüne yönelik görüşler bildirebiliyor, fotoğraf ekleyebiliyor, böylece sahip oldukları bilginin toplumun kullanması adına faydalı ve güncel olduğunu gösterebiliyorlar.

Değindiğiniz gibi insanlar arama motorları ve bloglar gibi birçok kaynaktan bilgiye ulaşabiliyor. Yelp, Türkiye’de yerel rekabetin önüne geçmeyi başarabilecek mi?

Gelecekte ne olacağını tam olarak söyleyemem ama şundan eminim ki Yelp, ABD, Avrupa veya Avustralya’daki insanlara ne kadar faydalı oluyorsa, Türkiye’deki kullanıcılar için de aynı faydayı gösterecektir. Yelp’in sunacağı en büyük özellik, sadece lokanta veya gece mekanları değil, dişçiden çilingire, veterinerlerden ayakkabı tamircilerine kadar herkes hakkında yorum ve bilgi sunacak olması. Çekici ve çekici olmayan her içeriğe sahibiz ama bu etkileşim gerekiyor. Her an bir su tesisatçısına veya çatınızı onaracak birine ihtiyaç duyabiliyorsunuz...

Daha fazla bilgi için: http://www.yelp.com.tr/

Sayfa Yükleniyor...