Uçakların geri dönüşü

Bir uçağın ortalama ömrü kırk yıl... Peki Türkiye'de ömrünü tamamlayan uçaklara ne oluyor?

KOCAELİ - Kocaeli'de, elektrikli ve elektronik atıkların, monitör tüpleri, kablo, metal, lastik ve ömrünü tamamlamış otomobillerin geri kazanımı konusunda faaliyet gösteren, 'nin ilk ve tek hurda araç işleme tesisinde, hurdaya ayrılan uçakların da demontajı yapılıyor.

Geri dönüşüm için çalışan şirketin müdürü Ebru Ulu Özbek, hızla ilerleyen teknolojinin elektronik ve telekominikasyon sektöründe yeni ürünlerin kullanımını yaygınlaştırdığını ve geri dönüşümün
önemini artırdığını belirtti.

Her ürünün kullanım ömrü olduğunu, ömrünü dolduran elektronik ürünlerin sokaklarda dolaşan eskiciler ve bazı belediyelerin girişimiyle toplandığını, bir şekilde geri dönüşüm merkezlerine ulaştırıldığını ifade eden Özbek, 30 bin metrekaresi kapalı olmak üzere 50 bin metrekarelik alana sahip tesislerinde elektrikli ve elektronik atıklar, ömrünü tamamlamış otomobiller ve hurda uçakları demonte ederek geri dönüşüm hizmeti verdiklerini söyledi.

Yaklaşık bir yıl önce hava limanlarının çeşitli atıklarını alma görüşmeleri sırasında hurdaya ayrılmış bir uçağın demontajının gündeme geldiğini dile getiren Özbek, faaliyet alanlarını bu yönde genişlettiklerini ve deneme amacıyla bir uçağı söktüklerini kaydetti.

Bir uçağın 40 yıl ömrü olduğunu vurgulayan Özbek, ''Bozulma ve arızalanma olmaksızın bu süreyi tamamladığı zaman hurdaya ayrılması gerekiyor. Hurdaya ayrılan uçakların demontajı şimdiye kadar yurt dışında yapılıyordu, artık biz bu hizmeti veriyoruz'' diye konuştu.
        
OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE HURDA TEŞVİKİ
Otomobil söküm alanında da Türkiye'nin ilk ve tek hurda araç işleme tesisi olduklarını, dolayısıyla önemli bir ihtiyacı giderdiklerini savunan Özbek,  otomotiv sektörü temsilcilerinin beklentisi olan hurda teşvikinin kendileri için  de önemli olduğunu bildirdi.Özbek, şöyle devam etti:''Otomotiv sektörünün beklentisi olan hurda teşviki bizim için de önemli. Bu teşvik uygulanırsa ömrünü tamamlamış otomotivler üreticilere teslim edilecek ve buralardan işlenmek üzere lisanslı geri dönüşüm firmalarına gönderilecek. Otomotiv sektörü temsilcilerinin beklediği gibi biz de merakla hurda teşvikini bekliyoruz.''
        
ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK ATIK İŞLEME ORANI
Bilgi işlem, telekominikasyon ekipmanları, endüstriyel elektronik cihazlar, beyaz eşyaların yanı sıra pille çalışan, içerisinde küçük de olsa elektronik devresi olan oyuncakları dahi elektronik atık olarak kabul ettiklerini dile getiren Özbek, net bir sayısal veri olmamakla birlikte Avrupa Birliği üyesi ülkelerle kıyaslandığında ve nüfus yoğunluğu dikkate alındığında Türkiye'nin yıllık 1 milyon ton civarında elektrikli ve elektronik atığı olduğunu öngördüklerini söyledi.Özbek, ''Elektrikli ve elektronik atık anlamında geçen yıl 3 bin 500 ton hurda işledik, bu yıl 10 bin ton hedefliyoruz'' dedi.
        
EKONOMİK KRİZİN ETKİLERİ
Küresel mali krizden, direkt tüketime bağlı çalıştıkları için otomotiv ve elektronik eşya sektörleri başta olmak üzere pek çok sektörün olumsuz etkilendiğini, tüketimin azalmasının atık çıkışlarını da etkilediğini ifade eden Özbek, ''Endüstriye yönelik hizmet verğimiz için küresel mali kriz bizi de olumsuz etkiledi. Kriz öncesi her hafta atık aldığımız bazı firmalardan kriz döneminde ayda bir atık aldığımız bile oldu. Son bir kaç haftadır yeniden canlanma söz konusu, umarız böyle devam eder'' şeklinde konuştu.
       

Sayfa Yükleniyor...