Vize şikayet hattı açılıyor

AB ortak vizesi Schengen işlemlerinde yaşanan zorluklar tespit edilerek, AB’de uygulamadan sorumlu birimlerine iletilmesi planlanıyor.

Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) desteğiyle, İktisadi Kalkınma Vakfı (İKV) ve European Citizen Action Service (ECAS) işbirliğinde oluşturulan ''Vize Şikayet Hattı'' projesi önümüzdeki günlerde hayata geçirilecek.

Bir ay sürecek olan proje kapsamında Schengen vize işlemlerinin başlatılması için talep edilen belgeler, uygulanan prosedürler, maruz kalınan muamele ile diğer tüm zorlukların sistematik ve kategorik bir biçimde tespit edilerek, AB'de uygulamadan sorumlu birimlere iletilmesi amaçlanıyor.

Konuya ilişkin olarak düzenlenen basın toplantısında konuşan ECAS Direktörü Tony Venables, “AB bir yandan halklar arasında ilişkilerin gelişmesini sağlamak üzere Erasmus gibi çok doğru programlar yürütüyor. Diğer yandan vize sorununda görüldüğü gibi kısıtlamalar getiriyor. Bu da halklara çelişkili bir mesaj veriyor” dedi.

2008 yılında seyahat özgürlüğüne ilişkin olarak Balkan ülkelerinde bir vize şikayet hattı kurduklarını anlatan Venables, bu projeden edindikleri bazı deneyimleri paylaştı.

Vize kolaylaştırma anlaşmalarının zaman zaman süreci kolaylaştırmaktan çok zorlaştırdığını söyleyen Venables, her ülkenin kendi koşullarını belirlemesi ve Komisyonun yaptırım gücü bulunmaması dolayısıyla bu anlaşmaların uygulanmasında sıkıntılar yaşandığını kaydetti.

Venables, vize ücretleri düşürülse de, vize almak için toplamda yine büyük masraflarla karşı karşıya kalındığını, çok girişli vizelerin çok az verildiğini, bütün bunların da ötesinde vize başvuruları sırasında kişilerin, rencide edici tavırlarla karşı karşıya kaldıklarını ve istenen kimi belgelerin özel hayatın gizliliğine zarar verdiğini, vize talebinin reddedildiği durumlarda gerekçe belirtilmediğini ve kişilerin nasıl itiraz edeceklerini bilmediğini anlattı.

ECAS Direktörü sözlerini, “Türkiye'de başlatacağımız vize şikayet hattı çalışmasının hazırlıklarının yapıldığının Brüksel'de duyulmasıyla birlikte, büyük ilgiyle izlenmeye başlandı. Şikayet hattı uygulaması bir ay sürecek ve somut bilgiler, hukuki analizlerle birlikte raporda yer alacak. Aday ülke konumundaki Türkiye ile AB arasında yoğun temaslar olması gerekirken, vize uygulaması çelişkili bir yaklaşım olarak karşımıza çıkıyor” diye sürdürdü.

Venables, şikayet hattına vize talebinin haksız şekilde reddedilmesi, zaman aşımından yaşanan sorunlar gibi ilginç vakaların gelmesi durumunda, kişilerin istemeleri halinde konunun hukukçulara iletileceğini söyledi.

Sayfa Yükleniyor...