'Yeni medyaya televizyon muamelesi yapılamaz'

“Eğer pazarlamayı öğrenmek istiyorsanız, pazarlama yapın” diyor efsanevi Mor İnek kitabının yazarı, Amerika’nın en başarılı pazarlama gurusu Seth Godin.

'Yeni medyaya televizyon muamelesi yapılamaz'

İstanbul önümüzdeki günlerde tüm dünyada birçok alışkanlığı değiştiren “Yeni Medya” ile ilgili farklı bir konferansa ev sahipliği yapacak. Doğuş Yayın Grubu tarafından 26 Ekim’de düzenlenecek olan Yeni Medya Düzeni konferansı dünyaca ünlü birçok isme de ev sahipliği yapacak.

Wired Genel Yayın Yönetmeni, The New York Times CEO’su, Facebook Uluslararası İş Geliştirme Başkanı, CBS Interactive Music Group Başkanı, “Mor İnek” kitabının yazarı ve “The Young Turks” Editörü konuşmacılardan sadece birkaçı. Tabii ki yeni medyanın A’dan Z’ye tartışılacağı bu konferansta en çok ilgi çeken isimlerden biri, Mor İnek kitabının yazarı, Amerika’nın bir numaralı pazarlamacısı Seth Godin. Ünlü 'pazarlamacı' konferansı öncesinde Marketing Türkiye dergisinden Zülal Atagün'ün sorularını yanıtladı.

Bütün kitaplarınızın ayrı bir yeri var ancak Mor İnek kitabınız dünyayı salladı. Kitabı yazmaya karar verdiğiniz zamandan bu yana pazarlama dünyasında neler değişti? Artık farklılaşmanın yolları nelerden geçiyor?
Pazarlamanın esasının yani doğasının değiştiğini düşünüyorum. Eskiden pazarlama ve reklamcılık aynı görülüyordu, aynı şeyi anlatan iki kelime gibiydiler. Ancak şimdi pazarlamanın “sizin ne yaptığınız”, “bunu nasıl yaptığınız”, “yaptığınız şeyi nasıl anlattığınız” ve özellikle “başkalarının yaptığınız şeyle ilgili neler söylediği” olduğu anlaşıldı.

Türkiye pazarına yönelik düşünceleriniz neler? Bu pazarın dinamiklerine bağlı olarak markalar nasıl fark yaratır?
Sizin pazarınıza dair ne yazık ki çok özel bilgim yok ancak insanın her yerde insan olduğunu biliyorum. Günün sonunda hepimiz aynı şeyi isteriz, aynı şeyi bekleriz. İnternet sayesinde de insanların ortak paydası yaşadıkları coğrafyalar yerine kültür haline geliyor.

26 Ekim’de ülkemizde düzenlenecek olan Yeni Medya Düzeni Konferansı’na katılacaksınız. Peki yapacağınız konuşmayla da ilişkili olarak, yeni medyanın pazarlamaya sağladığı avantajlar neler sizce?
Bu duruma göre değişir. Eğer yeni medya araçlarına ucuz bir televizyon reklamı muamelesi yaparsanız sonucunda hayal kırklığına uğrarsınız. Öte yandan internetin bir bağlanma makinesi, fikirlerinizi dile getirebileceğiniz bir platform ve mesajlarınızı (insanlar eğer değerli bulursa) hayata geçirebileceğiniz bir fırsat olduğu fark edilirse, internet çok güçlü bir araca da dönüşebilir.

Yeni pazarlama araçlarını kullanırken yapılan hatalar neler sizce?
İnsanlar dün yaptıkları şeyi bugün de yapmaya çalışıyorlar, ancak daha ucuza halletmek istiyorlar. Ayrıca insanlar statülerini değiştirmek için mücadeleye girmekten de çekiniyor.

Günümüz şartlarında farklılaşmak isteyen pazarlamacılarda olması gereken özelliklerin neler olması gerektiğini düşünüyorsunuz?
Pazarlama uzmanları bugün korku ve riski kucaklamayı bilmeliler. Müşterilerine doğruyu söylemeliler. Diğer yandan uzun dönemli yatırımlara yönelmeliler. Yankı uyandıran ancak gerçek olan hikayeler anlatmaları da gerekiyor tabi...

Dijital pazarlama sizce gelişmekte olan pazarları “gelişmiş pazar” seviyesine getirecek doğru araçları barındırıyor mu? Yoksa yeni dünya dinamiklerinde hızlı gelişmek için farklı desteklere mi ihtiyaç var?
Jingle’ların ve billboard’ların yerel pazarlarda güven sağlayan araçlar olduğunu biliyoruz. Ve tabii ki bu noktada güven kavramının pazarlama dünyasının kralı yani en önemli unsuru olduğunu unutmamak gerekir.

Geleceğe yönelik trendler konusunda öngörüleriniz neler?
Gelecek şu andır ve burasıdır. Var olduğunuz yerdir. Gelecek budur. Pazarlamada dikkat çekmek için farklı hileler aramak hem sonuçsuz hem de bitmez tükenmez bir uğraş olacaktır.

Biraz da Seth Godin’den bahsedelim. Seth Godin şu sıralar neler yapıyor? Pazarlama dünyasına yönelik yeni sürpriz çalışmalarınız var mı?
Gündemimde insanlara gerçekten önemli konularda çalışmanın gücünü anlamalarına, daha aktif çalışarak dikkat çekmelerine ve insanların networkler’le kurdukları ilişkilerde daha güçlü ve cömert olmalarına yardımcı olmak yer alıyor.

Bu söyleşi, Marketing Türkiye dergisinin 15 Ekim tarihli sayısından alınmıştır.

Sayfa Yükleniyor...