'Yeşil otomobil' devri

Avrupa Birliği, 2020'ye kadar yeni otomobillerin emisyon sınırının düşürülmesi için üretici şirketlere yeni zorunluluklar getiriyor.

'Yeşil otomobil' devri

Avrupa Birliği Komisyonu, otomotivcilik şirketlerini zararlı gaz emisyonunu daha da düşürmeye zorluyor. Otomobil markalarının bütün model paletindeki ortalama karbondioksit emisyonu için getirilen üst sınır kilometre başına 130 gram.

Bu üst sınır 2015 yılına kadar geçerli olacak ve 2020 yılında fabrika çıkışı otomobillerde 95 grama düşürülecek.

Avrupa Birliği Komisyonu'nun iklimin korunmasından sorumlu üyesi Connie Hedegaard, yeni üst sınırın iklimin korunması kadar tüketicinin yakıt masrafını düşürmeye de yarayacağını söylüyor.

Yeni otomobillerin birkaç yıl öncesine kıyasla çok daha az yakıt sarf ettiğini hatırlatan Komisyon üyesi, bunun kendiliğinden olmadığını Avrupa çapında hedefler belirlendiği için başarıldığını belirtti.

Avrupa Tüketiciyi Koruma Merkezi'nin direktörü Monique Goyens de yeni emisyon sınırının tüketici için avantajlı olacağını ve yakıt sarfiyatı düşük yeni otomobillerdeki fiyat farkının kısa zamanda azalan yakıt masrafıyla kapatılabileceğini söylüyor.

Avrupa Birliği Komisyonu'nun yeni talimatnamesine göre her bir otomobilin emisyon üst sınırının altında kalması gerekmiyor. Yoksa arazi tipi ağır araçların sonu gelirdi. Üst sınır, bir şirketin imal ettiği bütün segmentlerdeki araçların emisyon ortalaması için geçerli olacak. Emisyon hesabında aracın ağırlığı da rol oynuyor. Ağır araç da artık sıkletine göre yakıttan tasarruf edecek.

Komisyon üyesi Hedegaard bunun doğru bir adım olduğu görüşünde. Hedegaard, “İki şişmanı karşılaştırın. Biri 160, diğeri ise 90 kilo olsun. Her ikisinden de aynı kiloyu vermesini istemek haksızlık olur. İki şişmanın da göreceli olarak aynı oranda kilo vermesi daha doğru olmaz mı?”, dedi.

Bu uygulama, güçlü motorları ve yüksek sarfiyatıyla dikkat çeken BMW, Mercedes ve Porsche gibi Alman markalarına yarayacak. Hür Demokrat Partili Avrupa Parlamentosu Milletvekili Holger Krahmer bunu da yeterli bulmuyor ve emisyon sınırının düşürülmesinin öncelikle küçük otomobil imal eden şirketlere yarayacağını söylüyor.

Alman Yeşiller Partisi gibi bazı muhafazakâr politikacılar da bu durumda daha hafif otomobil üretme baskısının ortadan kalkacağını, Alman şirketlerine iltimas edilmiş olacağını, oysa şirketlerin yakıt verimliliğini arttırıcı modeller geliştirmeye zorlanması gerektiğini belirtiyor.

BMW ve Audi’nin merkezlerinin bulunduğu Bavyera eyaletinin Hrıstiyan Sosyal Birlik partili Avrupa Parlamentosu Milletvekili Markus Ferber ise düşük sarfiyatlı otomobillere teşvik uygulanabileceği görüşünde. Ferber'e göre, düşük sarfiyatlı otomobiller on yıl öncesine göre daha çok talep ediliyor. Piyasanın artık küçük ve tutumlu araçlara yöneldiğini belirten Avrupa parlamenteri tutumlu otomobil satışlarının yasal teşviklerle de arttırılabileceğini söyledi.

Çevreci Greenpeace örgütünün sözcüsü yeni emisyon kurallarının belirlenmesinde Almanya’nın ağırlığını koyduğunu, ancak Avrupa Birliği Komisyonu’nun bu kez Alman şirketlerine biraz direnebildiğini belirtiyor. Greenpeace yeni kuralların Avrupa Parlamentosu’nda sulandırılmasından çekiniyor ve bazı şirketlerin hiç satmadığı halde elektrik motorlu otomobilleri emisyon ortalamasını düşürmede kullanabileceğini öne sürüyor.

Sayfa Yükleniyor...