MANİSA - Zebra midyeler son olarak Demirköprü Barajı'nda ortaya çıktı. Ancak barajın kuraklık nedeniyle suyunun olmaması zebra midyelerin baraja zarar vermesine engel oldu.

Alınan bilgiye göre, ABD ve Kanada'da su iletim tesislerinde yol açtığı zararlar yüz milyonlarca doları bulan, tünel ve cebri boruları kaplayıp debinin düşmesi, su alma kapaklarının açılmasının engellenmesi ve tesislerin devre dışı kalması gibi sorunlara yol açan zebra midyeler, Demirköprü Barajı'nda kuraklığın olumlu yanını oluşturdu.

Küresel ısınma kaynaklı ciddi kuraklığın yaşandığı 2007 sonu ve 2008'de su seviyesinin 216 kot ile alarm düzeyinin altına indiği Demirköprü Barajı'nda, milyonlarca zebra midyenin görüş alanına girdiği, yetkililerin santralin çalışması açısından ciddi tehlike oluşturacak durumla ilgili kısa süre içinde çalışma başlattığı öğrenildi.

Demirköprü Barajı İşletme Müdür Yardımcısı Hüseyin Akdağ, göldeki su seviyesinin çok fazla düştüğü sırada ızgaraların açığa çıkmasıyla buraya yapışık çok fazla sayıda midyeyi gözle tespit ettiklerini ve hemen DSİ yetkililerinden yardım istediklerini belirtti.

DSİ uzmanlarının, su altı kameralar ile ızgaraların her noktasına inerek görüntüler elde ettiklerini, bu görüntülerde de ızgaralara çok sayıda yapışık midyenin görüldüğünü ifade eden Akdağ, bu durumun santralin çalışması açısından büyük bir tehlike oluşturduğunu söyledi. Akdağ, şunları kaydetti: ''O andan itibaren bakım çalışmaları başlattık. Zaman içerisinde midyelerin santrale girmesi ve tıkaması söz konusu olduğu için DSİ bu konuda çok güzel bir çalışma yaptı. Barajımızın ızgaralarını kendi imkanlarımızla çektik. DSİ, ızgaraların müsait bir ortama alınmasıyla, önce kumlama, daha sonra da boyama işlemlerini gerçekleştirdi. Daha sonra ızgaralarımızı yerine taktık. Daha sonra üretim sezonu sonunda su seviyesinin düşmesiyle ızgaralar açığa çıktığı halde midyelerin olmadığını tespit ettik. Bu bizim açımızdan sevindirici bir olaydı. Eğer bu çalışmalar yapılmamış olsaydı, bu midyeler tünelin başlangıcından itibaren tünel yolu boyunca cebri borulara, daha sonra soğutma borularına geçebilir ve boruların tıkama aşamasına gelebilirdi. Bu da sistemin çalışması açısından büyük sıkıntı oluşturabilirdi.''

Izgaraların midyelerin tekrar yapışmasını önleyici ithal bir boyayla boyandığı, Demirköprü Barajı'nda gerçekleştirilen bu çalışmanın, ülkenin diğer barajları için de örnek oluşturacağı öğrenildi.