Kriz, pirinç ve ekmek

Uluslararası araştırmalara göre, küresel krizden etkilenen ülkelerde vatandaşlar evde yemeğe yöneldi, pirinç ve ekmek temel gıda olarak tercihte ilk sırada yer aldı.

Haberler - Anadolu Ajansı 05.03.2010 - 10:26

Kriz, pirinç ve ekmek

İstanbul Teknik Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Hikmet Boyacıoğlu, ABD başta olmak üzere gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeleri derinden etkileyen küresel krizin beslenme alışkanlıklarında da bazı değişikliklere yol açtığını söyledi.        

Kriz döneminde gıda sağlık konusunun başarının anahtarı olarak ön plana çıktığını dile getiren Boyacıoğlu, sağlığa önem veren gıda firmalarının krizi fırsata dönüştürerek, durgunluğu daha az zararla atlattığını vurguladı.        

Uluslararası araştırma kuruluşlarının 2009 yılında yaptığı çalışmalara göre, temel gıda maddelerinin genel perakende satış hacmi performansında, ekonomik düşünceden ziyade, sağlığın esas itici kuvvet olmayı sürdürdüğünü ifade eden Boyacıoğlu, şöyle konuştu:       

''Bunun sonucu olarak sağlık faktörü, hangi kategorilerin kazanan veya kaybeden olduğunun belirlenmesinde etkili oldu. Küresel kriz döneminde, bitkisel tohum yağları, içilebilir yoğurt ve bebek gıdaları kazananlar, tereyağı, yemeklik katı yağlar ve UHT süt kaybedenler tarafında yer aldı. Dünyada temel gıda maddeleri, diğer gıda kategorilerine benzemeksizin, düşünmeden alınan ve bağımlılık duyulan gıdalar gibi zorunluluk olarak algılanıyor. Bu nedenle tüketiciler, genel olarak, kendilerinin ve ailelerinin sağlığı için ödün vermekten ziyade gıda dışı ürünler ve restorandan yemekten kesinti yapmaya istekli oldukları ortaya çıkıyor.''        

Boyacıoğlu, ekmek ve pirincin dünyanın çoğunluğunda temel gıda olarak tercihte ilk sırada yer aldığını belirterek, kriz döneminde birçok ülke vatandaşının evde yemeğe yöneldiklerini bildirdi.        

Araştırmalarda tüketicilerin dışarıda yemek yemeyi azalttığının görüldüğüne işaret eden Boyacıoğlu, bunun evde yemekle birlikte indirimli satış yerlerine ve paket servise hızlı talepten kaynaklandığını belirtti.        

Sağlık referansının, hem gelişmiş hem de gelişmekte olan bölgelerde, ekonomik faktörlere bakılmaksızın halen ilk sırada yer aldığını ifade eden Boyacıoğlu, ''Tüketicilerin, genel olarak, azalan gelirlerine karşın, sağlıklı temel gıda maddeleri için daha fazla ödemeye istekli oldukları kanıtlanmıştır. Bu durum, kriz döneminde bile insanların sağlığı ilk planda tuttuğunu göstermektedir'' dedi.        

Boyacıoğlu, küresel kriz döneminde dünyadaki üreticilerin maliyetlerini azaltmak için her şeyi yaptıklarını vurgulayarak, ''Bu tasarrufu, gittikçe artan para sıkıntısı çeken tüketicilere aktardılar. Bu sonuçlar, gelecekte de sağlıklı gıdaların daha fazla ilgi göreceğini gösteriyor. Beslenme konusunda giderek artan bilinçlenme, vatandaşların neyi tercih edeceğine yön veriyor'' diye konuştu.

Sayfa Yükleniyor...