Şimdiden gideceğiniz bölgeyi seçin, yerinizi ayırtın; yüzde 40 daha az ödeyin.... Evet, hayal değil! ''Tatil Herkesin Hakkı'' ve ''Yerinizi Şimdiden Ayırın'' sloganlarıyla başlayan 'Erken Rezervasyon Kampanyası', yazı sabırsızlıkla bekleyenlerin yüzünü güldürecek.

Kültür ve Turizm Bakanlığı, geçen yıl nisan ayında başlattığı ve satışlarda yüzde 40 gibi artış sağlayan kampanyayı bu yıl Şubat'a çekti. 

Mayıs ayının sonuna kadar sürecek kampanyada, tatilcilere yüzde 35 ile 40 arasında indirim imkanı da sunuluyor. 13 bin yatak kapasitesi bulunan Kıbrıs da kampanya dahilinde yer alıyor.

Ayrıca anlaşmalı bankaların kredi kartlarını kullananlara ise ödemelerde 4 aya varan öteleme şansı var.

'ÖNCE TÜRKİYE, SONRA DİĞER ÜLKELER'
Geçen yıl 27 milyon 177 bin turistle sezonu kapatan Türkiye'nin, bu yılki hedefi 30 milyon kişi.

TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy, vatandaşların gelecek yıl için de yerini ayırması gerektiğini belirtti ve şu noktalara değindi:

''Bugün seyahat oranı yüzde 12 civarında. Biraz noksan olarak görüyorum. Hedefimiz 2023 yılında 70 milyona seyahat yaptırmak. Yurt dışına çıkmak isteyen vatandaşlara 'Önce Türkiye'nin güzellerini görün, sonra başta KKTC olmak üzere diğer ülkelere gidin' diye sesleniyorum. Müzekart'ın var, sigortalı seyahatin var, indirim var, KKTC var, bakanlığın, sektörün desteği var. Gerisi vatandaşa kalmış. Yolunuz açık olsun.''

REZERVASYONUNUZU İPTAL ETMEK İSTERSENİZ?..
Erken rezervasyon sistemi, Türkiye'de ilk kez 2003 yılında Etstur tarafından başlatıldı. O tarihlerde yüzde 7 olan rezervasyon payının, bu yıl yüzde 45'lere ulaşması bekleniyor.

2008 yılında 110 bin, 2009 yılında ise 135 bin yolcu taşıdıklarını belirten Etstur Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ersoy, ''Bu sene minimum hedefimiz 150 bin ama aslında bu rakamın çok daha üzerinde talep olacağını düşünüyoruz.'' diyor.

Müşterilerin erken rezervasyona çekinceli durduklarını ifade eden Ersoy, sigorta uygulamasıyla müşterilere ''koşulsuz iptal hakkı'' sağladıklarının altını çiziyor.

"Sigorta, 10-20 lira gibi cüzi bir bedel. Bu sigortayla son 72 saate kadar herhangi bir sebep belirtmeksizin iptal hakkına sahipsiniz. Misafirlerimizde en büyük sıkıntı 'param yanar, bir hastalık çıkar, kriz ortamı var' şeklindeki tedirginlikler oluyor. Biz bu endişelere son vermek için sigorta
uygulamasını başlattık. Bu yıl erken rezervasyon, bu aydan itibaren 4 dönem halinde yapılabilecek. İlk dönem olan 1 Şubat-8 Mart döneminde yüzde 35 indirimli olarak başlayacak uygulama da, her dönem indirim oranı yüzde 5 düşecek."

Erken rezervasyon yaptıracak tatilcilere bir uyarı da var: Herhangi bir yanlışlığa düşmemek için indirim oranlarının yanı sıra ödeyecekleri net fiyatlara bakmaları gerek...

"İç turizmi canlandırmadan ilk 5 ülke arasına girmek zordur. Erken rezervasyon kampanyası önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir."

Bu sözler Türkiye Otelciler Federasyonu 2. Başkanı - Anadolu Turizm İşletmecileri Derneği Başkanı Seçim Aydın'a ait...

Görüşlerine başvurduğumuz Aydın, sorularımızı yanıtladı...

Erken rezervasyon kampanyasının tarihi neden Şubat ayına çekildi?
Turizm sektörünün beklenen hedefleri yakalayabilmesi ve dünya turizm pastasından daha fazla pay alabilmesi için öncelikle iç turizme dayalı bir turizm bilinci ve duyarlılığının oluşturulması gerekli. Bu nedenle Türkiye iç turizmin geliştirilmesi bakımından da mesafe almak zorunda.

Son yıllarda turizm camiasının bu konuda önemli adımlar attığını görüyoruz. Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜROFED ve TÜRSAB işbirliği ile dört yıl önce başlatılan “Erken Rezervasyon Kampanyası” arz ve talep şartlarının gelişimi sonucu tur operatörleri tarafından 2010 yılı için daha erken bir tarihe çekildi ve Şubat ayında başladı.

Kampanyanın tatilcilere sunduğu avantajlar neler?
Kampanya kapsamında seyahat acenteleri yüzde 40’a varan indirim yaptı ve anlaşmalı bankalar çeşitli ödeme kolaylıkları sundu.

Kampanya sonucunda geçen yıl nasıl bir grafik çizildi?
Geçen yıl düzenlenen kampanya ile acentelerin satışlarında yüzde 40 artış oldu. Bu yıl daha geniş kitlelere ulaşmak suretiyle geçen yılın üzerinde bir beklenti öngörülüyor.

Kampanya dahilinde bulunan şirket, dernek, bankalar hangileri?
2010 yılı kampanyası TÜROFED, TÜRSAB, THY, Pegasus Havayolları, Yapı Kredi Bankası, Garanti Bankası, Denizbank, Finansbank, Avea, Vodafone işbirliği ile gerçekleşti. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın Koordinasyonu'nda başlatılacak olan söz konusu kampanyanın tanıtımı için Valilikler, Belediyeler, YÖK, TRT gibi kurum ve kuruluşlarca da destek sağlanacak.

Ülkemize gelen turist sayısı geçmiş yıllara oranla nasıl seyrediyor? 2009 yılı turizm açısından nasıl geçti?
Dünyada yaşanan ekonomik krize rağmen turizm sektörü en az kayıpla 2009 yılını kapattı. 2009 yılında ülkemize gelen turist sayısı yüzde 2.8’lik bir artışla 27 milyon 77 bin 114 kişiye ulaştı. Turizm gelirleri yüzde 3.2 azaldı ve 21.3 milyar dolar oldu. 

Turist başına harcamada da aynı oranda bir kayıp söz konusu. Bunun döviz kurlarındaki gelişme dikkate alındığında gerçek anlamda bir kayıp olmadığını düşünüyoruz.

İç turizmde ulaşılan sayı ise 28 milyon kişi 6 milyar TL iş hacmi.

Bu seneki beklentiler hangi yönde? 
Ekonomik krizin olumsuz etkilerinin azalması beklentisi içinde olduğumuz 2010 yılında, ülkemize 30 milyon turist gelmesi ve turizm gelirlerinin 23 milyar dolar olması öngörülüyor.

Tatilcilere sunulan avantajlar neler? Herhangi bir şikayet durumunda nereye başvurmaları gerekiyor?
Turlara katılanlar sigorta imkânlarından yararlanabilecekler. Ayrıca tesislerde bulunan şikâyet defterleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kontrolörler Kurulu Başkanlığı ve TÜRSAB’ın yetkili kurulları bu anlamda yararlanılabilecek diğer adresler. Internet üzerinden yapılan işlemlerde de genel kurallar kapsamında hareket edilmesi gerekiyor.