Türkiye’nin içinden geçtiği değişim sürecinin, tüketici profiline yansıyan etkilerini görmek amacıyla TNS araştırma şirketinin 5 yılda bir gerçekleştirdiği Türkiye Profili Araştırmasının 6’ncısının sonuçları açıklandı.

Türkiye’nin 24 ilinde, 15 yaş ve üstü kır ve kent nüfusunu temsil eden 2 bin 72 kişinin katıldığı araştırmaya göre; Türk toplumunun borçlu olsa da, faturalarını ödemekte zorlansa da, eğitimi dışında yaşam kalitesinden memnun olduğunu gösteriyor.

Türkler, kendilerini daha mutlu ve huzurlu hissediyor; dijital yaşama ayak uyduruyor; değerlerinden kopmuyor; şansa inanıyor; dış görünüşüne dikkat ediyor; erkekler bıyıktan sakala yöneliyor...

İşte o araştırmanın sonuçları:

5 YILDA MUTLULUK ARTTI
- Türk insanı kendini huzurlu ve mutlu hissediyor. Bir önceki araştırmanın yapıldığı tarih olan 2005’te kendini mutlu hisseden Türklerin oranı yüzde 72.8 olurken, şimdi bu oran yüzde 87.6’ya yükseldi.

HAZIR GIDA BÜYÜYOR
- Türk halkı, sağlığından da memnun gözüküyor ancak yüzde 92.4’ünün düzenli olarak sağlık muayenesi yaptırma alışkanlığı bulunmuyor. Aldığı sağlık hizmetlerini de iyi olarak değerlendiren Türkler, sağlık sorunuyla karşılaşmadan önce doktora gitmiyor. Beslenme alışkanlıklarına bakıldığında ise, kahvaltı geleneğinden vazgeçilmiyor. Ailece akşam yemeği yeme geleneği devam ederken, ekmek tüketiminde de azalma görülüyor. Buna karşılık, hazır gıdalar yükselişe geçiyor. Organik ürünler konusunda bilgi ve ilgi eksikliği olan halkın yalnızca yüzde 12.4’ü her fırsatta organik ürün kullandığını belirtiyor.

BIYIK AZALIYOR, SAKAL ARTIYOR
- Araştırmada erkeklerin fiziksel özellikleriyle ilgili en çok dikkat çeken nokta ise bıyık-sakal bırakma oldu. Bıyık bırakanların oranı yüzde 33.9’a düşerken, sakal bırakan erkeklerin oranı yüzde 23.9’a yükseldi. Geçmiş yıllara göre kişisel bakıma daha fazla önem vermeye başlayan Türk insanının halen yüzde 78.8’i bakım için doğal uygulamalar yapmıyor. Türk insanının yüzde 7’si ise cilt tipini bilmiyor.

ORTALAMA KİLO 65.1
- Beslenmeye dikkat edilmesine rağmen kilo artışı oldu. Bir önceki araştırmanın yapıldığı tarih olan 2005’te ortalama 63.4 kilo olan Türk kadını, 2011’de ortalama 65.1 kiloya çıktı. Erkekler ise, ortalama 71.8 kilodan 72.8 kiloya yükseldi. Kilosundan memnun olanların oranı da yüzde 77.3’e çıktı.

3 ÇOCUK İSTEYEN ARTIYOR
- Türkiye’de ailelerin sahip olduğu ortalama çocuk sayısı 2.5 olarak görülüyor. Bir ailede en uygun bulunan çocuk sayısı 2 olarak görülürken, 3 çocuk da yüksek bir rakamla onu takip ediyor.
2005 yılında 2 çocuk düşüncesi yüzde 56.7, 3 çocuk düşüncesi ise 26.4 oranındayken, son 5 yılda 2 çocuk düşüncesi yüzde 50.8’e, 3 çocuk düşüncesi ise yüzde 30.9’a çıktı. Bunda da Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın ‘en az 3 çocuk’ önerisinin etkili olduğu düşünülüyor. Anne ve bebek ilişkisine bakıldığında ise, anne adayları artık hamilelik süresince daha fazla aktivite yapıyor ve daha fazla ürün kullanıyor. Annelerin çocuğu emzirme süresi ortalama 9.8 ay olarak gözüküyor.

SAÇLAR DÜZ, KELLİK GİDEREK AZALIYOR
- Türk insanının yarısından fazlası düz saçlı. Yüzde 59.4’ü düz saçlı olan Türklerin yüzde 33.7’si dalgalı saçlı, yüzde 6.4’ü ise kıvırcık saça sahip. Kellik ise, son 14 yıldır aralıksız azalıyor, bu oran şu anda 0.5’e indi.

İŞ ARARKEN EŞ-DOST DAHA ÇOK İŞE YARIYOR
- Türk insanının iş hayatı incelendiğinde ise, şu anda çalıştığı işi eş-dost-akraba aracılığıyla bulduğu ortaya çıkıyor. Günde ortalama dokuz saat çalışan Türk halkı, sahip olduğu işten memnun olduğunu belirtiyor. Bu nedenle önümüzdeki altı ay içinde iş değiştirmeyi düşünmüyor. İşinden memnun olanların oranı yüzde 44 olurken, hiç memnun olmayanların oranı ise yüzde 1.7’e düştü. 2005 yılında işinden hiç memnun olmayanların oranı yüzde 6.1’di.

İNTERNETİN EN BÜYÜK AMACI "ARKADAŞLIK"
- Temel psikolojik ve sosyal ihtiyaçlar iletişim ve teknoloji araçları üzerinden etkin bir şekilde gideriliyor. Türkiye’de internet kullanımındaki en büyük amaç sosyal paylaşım sitelerini ziyaret etmek ve arkadaş edinmek. Bu amaçla interneti kullananların oranındaki artış dikkat çekiyor. Bundan 5 yıl önce 46.8 olan bu oran 2011 yılında yüzde 77.7’ye çıktı. İnternete başvurmada e-posta, bilgi edinmek, müzik dinlemek ve bankacılık işlemleri geliyor.

PİKNİK YAPANLAR ŞİMDİ AVM’YE GİDİYOR
- Ailelerin bir araya geldiğinde yapmaktan hoşlandığı aktivitelerin başında halen piknik geliyor. Ancak son dönemde sayıları hızla artan ve tüm illere yayılmaya başlayan alışveriş merkezlerini (AVM) dolaşma aktivitesi de pikniği zorluyor. Ailecek aktivite yapmayanlar oranı ise yüzde 9.4’te. Türk insanının ev eğlencesi televizyon, günde ortalama 3.10 saat izleniyor. 3 saat televizyon izleyenlerin oranı yüzde 28.6 olurken, haftaiçi hiç televizyon izlemediğini belirtenlerin oranı 0.2 olarak belirleniyor.