Su, insan yaşamı için oksijenden sonra gelen en önemli besin öğesidir. İnsan vücudunda ve yeryüzünde en fazla bulunan maddedir. Bir çoğumuzun bildiği basit bir formüle sahiptir: H2O. Ortalama olarak yetişkinlerin vücutlarının %55 - %75’i sudur (yaklaşık 38-46 litre). Bu yüzdeler; kişiye, vücut bileşimine, yaşa, cinsiyete ve diğer faktörlere bağlı olarak değişir. Yağsız doku, yağ dokusuna göre çok daha fazla su içerir. Yağsız kas dokuları yaklaşık olarak %73, vücut yağı ise %25 oranında su içerir. Kadınlara göre daha yüksek oranda kas dokusuna sahip erkekler vücutlarında daha fazla miktarda su taşırlar.

Vücuttaki su oranının yeterli düzeyde tutulması yaşamsal önem taşıdığından vücuttan kaybolan miktardaki suyun geri alınması zorunludur. Yetişkinlerde günlük ortalama 2.5 lt su terle (oturduğumuzda ya da konuşurken bile), idrarla, dışkıyla ve solunumla kaybedilmektedir.

Vücudumuzun kullandığı suyun bir kısmı içtiğimiz su ve diğer içeceklerden, bir kısmını besinlerin içinde bulunan sudan, belirli bir miktarını da besin öğelerinin metabolizması sonucu ortaya çıkan sudan karşılanır.

Fizksel aktivite gibi birçok vücut fonksiyonunda ısı üretimi olur. Bu durumda artan vücut sıcaklığı terleme yoluyla düşürülerek optimum düzeyde tutulur. Vücut hücrelerinde oksijen ve besin öğeleri ile atım ürünlerinin taşınması su sayesinde gerçekleşir. Ağız, gözler ve burun gibi vücut dokularının nemlenmesi ve kabızlığın önlenmesinde dışkının yumuşaması yine su sayesinde gerçekleşir. Su, vücut organlarının ve dokularının korunmasına yardımcı olur ve eklemlere destek sağlar.

Vücuttaki kan, gastrik sıvı, tükrük, amniyotik sıvı ve idrar gibi vücut sıvılarının büyük bir kısmı sudur.

Günlük su ihtiyaçımız, her bir kalori için 1-1,5 ml.

Saygı ve Sevgilerimle,

Uzman Diyetisyen
Nesrin Mutlu
nesrin@nesrinmutlu.com