Yumurta Üreticileri Merkez Birliği (YUM-BİR) Genel Sekreteri Hüseyin Sungur, ''Sektörün zarar ettiği bir yılı aşan süreçte, sektörde beklenen yüzde 14'lük büyüme gerçekleşmemiş, büyüme yüzde 9-10 civarında kalmıştır. Doğal olarak bu büyüme arz daralmasına sebep olmuştur'' dedi. 

Sungur, Türk yumurta sektörünün çok sayıda modern üretim tesisi, üretim kapasitesi ve bilgi birikimi ile dünya yumurta üretiminde onuncu sırada yer aldığını belirterek, yumurta sektörü, 60 milyonu aşan tavuk varlığı ve yıllık 14 milyar adet yumurta üretimiyle yaklaşık 1,5 milyar ciroya sahip olan sektörün yaklaşık 100 bin kişiye istihdam sağladığını ifade etti. 

Hayvansal protein kaynağı olan yumurtanın insanların sağlıklı beslenmesini sağladığını ifade eden Sungur, yumurta üretiminin modern kümes alt yapısı, yem hazırlama üniteleri, yumurta tasnif ve paketleme ekipmanları, soğuk hava deposu gibi yatırımlara ihtiyaç duyduğunu söyledi. 

Sektörün canlı materyal ile üretim yaptığına dikkati çeken Sungur, şöyle konuştu: 

''Son yıllarda yumurta sektöründe önemli gelişmeler yaşandı. Yumurta üretim çiftlikleri bir taraftan üretim kapasitesini artırırken, diğer taraftan alt yapıyı modernize etmeleri gerekir. İlk bakışta olumlu gibi görünen bu gelişmeler, yumurtanın pazarlanması, markalaşma, yumurtalı ürün geliştirme gibi adımlarla desteklenmediği için üreticinin kazancını artırmadığı gibi üreticiyi ekonomik krizle karşı karşıya bırakmaktadır.'' 

Geçen yıl itibariyle yem maliyetlerinin artmasının üreticiyi batma noktasına getirdiğini ileri süren Sungur, şunları söyledi: 

''Plansız büyüme, yumurta fiyatlarının iç ve dış pazarda düşmesi ve köy yumurtası üretimindeki artışların sektörü geçen yıl sektörü, krizin eşiğine getirdi. Tüketim ve ihracat artışına rağmen yumurta sektörü geçen yıl yaklaşık yüzde 20 oranında zarar etti. Sektördeki 'yüksek maliyet-düşük yumurta fiyatı' sıkıntısı bu yılın temmuz ayına kadar sürdü. 2011 yılında da girdi fiyatlarındaki yükseliş, özellikle dışa bağımlı olduğumuz damızlık, yem, aşı ve ilaç fiyatlarında dövizdeki artışa bağlı olarak daha çarpıcı oldu.'' 

Bu yılın 7 aylık döneminde maliyeti 16 kuruş olan yumurtanın fiyatının 11-12 kuruş civarında seyrettiğini belirten Sungur, ''Bu süreçte kapasiteler küçüldü, sektörden çıkışlar oldu. Kısacası sektörün zarar ettiği bir yılı aşan süreçte, sektörde beklenen yüzde 14'lük büyüme gerçekleşmemiş, büyüme yüzde 9-10 civarında kalmıştır. Doğal olarak bu büyüme arz daralmasına sebep olmuştur'' dedi. 
 
Sungur, temmuz ayından itibaren yükselişe geçen yumurta fiyatlarının eylül ayında makul seviyelere çıktığını ve maliyetlerin üstünde satışlar gerçekleştirildiğini ifade ederek, ''Yükselen fiyatlar sektörü batmaktan kurtardı ve üretimin sürdürülmesini sağladı. Üreticiler olarak maliyetlerin altında satış yaparak üretimi sürdürmemiz de mümkün değil. Bir bardak çayın 100 kuruş, bir simidin 50 kuruş, bir litre suyun 100 kuruş olduğu düşünülürse ve yumurtanın besleyici değeri göz önüne alındığında, yumurtaya pahalı demek haksızlık olur'' diye konuştu.