Vücut geliştirme şampiyonu Alican Kubur yarışmaya nasıl hazırlandı?

Alican Kubur, henüz 21 yaşındayken Türkiye vücut geliştirme yarışmasına katılarak şampiyonluk kazandı. Daha sonra bu alanda dünya ikinciliği elde etti.

  • 1

    Şu sıralar bir spor salonunda eğitmenlik yapan Kubur'la şampiyonaya nasıl hazırlandığını, beslenme programını, hedeflerini ve spor yapanlar ile zayıflamak isteyenler için tavsiyelerini konuştuk.

    Röportaj: Batuhan DURMUŞ / batuhan.durmus@ntv.com.tr

  • 2

    "KİLO ALMAK İÇİN SPORA BAŞLADIM"

    "KİLO ALMAK İÇİN SPORA BAŞLADIM"
    Spora başlama amacınız neydi?

    Tamamen kilo almaktı. Lise döneminde çok zayıf bir çocuktum. 55-60 kilo civarındaydım. Bu sebeple spora kilo almak amacıyla başladım.

    Spor alanında neler yaptınız?

    "Dört yıl profesyonel basketbol geçmişim var. İki yıl Darüşşafaka'da oynadım. Daha sonra dostluk maçında Anadolu Efes'e transfer edilen beş kişiden biri oldum. Tatsız olaylardan dolayı iki yıl sonra Anadolu Efes'de lisansım iptal edildi. Sakatlığım ve yönetimle aramdaki problemler bunun nedeniydi. Basketbol hayatım orada sona erdi. Zaten basketbol oynadığım içinde biraz zayıftım. Arkadaş grubuma göre çok zayıf kalıyordum ve kilo almak istiyordum. Kilo almak için fitness'a başladım."
  • 3

    TÜRKİYE ŞAMPİYONLUĞU VE DÜNYA İKİNCİLİĞİ

    TÜRKİYE ŞAMPİYONLUĞU VE DÜNYA İKİNCİLİĞİ
    Başarılarınız neler?

    "Totalde dört yarışmaya katıldım. 'İstanbul Gençler Vücut Geliştirme Şampiyonası', ordan aldığım birincilikle 'Marmara Bölgesi Vucüt Geliştirme Şampiyonası'na girmeye hak kazandım. Buradan da aldığım birincilikle 'Türkiye Şampiyonası' ve 'Milli Takım' seçmelerine girmeye hak kazandım. 2013 yılında Kocaeli'nde düzenlenen 'Türkiye Şampiyonası'nda -75 genç erkekler vücut geliştirme katagorisinde Türkiye birinciliği aldım. Bu başarıdan dolayı artık yurt dışına çıkma iznim vardı. Ve 2015 yılında ise WABBA Vücut Geliştirme ve Fitness Federasyonu tarafından Arnavutluk'ta düzenlenen Universe Dünya Şampiyonası'nda kendi yaş katagorimde dünya ikinciliği aldım."
  • 4

    "HAZIRLANMA SÜRECİ İKİYE AYRILIR"

    "HAZIRLANMA SÜRECİ İKİYE AYRILIR"
    Şampiyonaya nasıl hazırlanıyorsunuz?

    "Hazırlanma süreci altı aydır. İkiye ayrılır. 'Bulk Dönemi ve Definasyon Dönemi'. İlk üç ay 'Bulk Dönemi' (Harcanandan daha fazla kalori alımı gerektiren hacimlenme ve kilo alma süreci) olarak geçer. Bu dönemde karbonhidrat miktarı ve protein yüksek miktarda alınır. Tamamen büyümeye ve kas arttırmaya yönelik bir dönemdir. 'Definasyon dönemi' (Kas yapma döneminden sonra kişinin oluşan yağlarından kurtulup kaslarının görünür hale gelmesi) son üç haftalık bir dilimdir. Karbonhidrat miktarı az, protein mikarı yüksek alınır. Yarışmaya yaklaşıldıkça karbonhidrat miktarı ve aldığınız yağ miktarı düşürülür ve defin olduktan sonra yarışma formuna girirlir"
  • 5

    "HEDEFİM DÜNYA ŞAMPİYONLUĞU"

    "HEDEFİM DÜNYA ŞAMPİYONLUĞU"
    İlerideki hedefleriniz ne?

    "Önümüzdeki yıl yapılacak olan Universe Dünya Şampiyonası'nda Dünya şampiyonluğunu kazanmak. Ve daha sonra kendime ait bir salon açmayı düşünüyorum."
  • 6

    "SPOR SALONLARI SOSYALLEŞTİRİR"

    "SPOR SALONLARI SOSYALLEŞTİRİR"
    Son zamanlarda spor salonlarına bir talep artışı oldu. Spor salonu çeşitliliği fazlalaştı. Bunu neye bağlıyorsunuz?

    "Spor salonları günümüzün en sosyalleşmenin olduğu yerlerdir. Bu da ister istemez insanları spora ilgi duymaya teşfik ediyor. İnsanlar hem sosyalleşmek için hem de spor yapmak için spor salonlarını tercih ediyorlar. Çünkü insanların en iyi sosyalleşebildiği alanlar şu an spor salonlarıdır. Bu benim şahsi düşüncemdir. Ve gördüğüm kadarıdır."

    Spor vucüt için mi, zayıflamak için mi, yoksa sağlık için mi yapılır?

    "Spor öncelikle sağlıklı bir yaşam için yapılır. İstediğiniz kiloya sağlıklı yaşama döndüğünüz zaman artık ben sağlık için yaşıyorum dediğiniz zaman önünüze bir hedef koyarsınız. Bu zayıflamak olur, vucüt olur veya herhangi bir hedef. Koyduğunuz hedefe doğru artık çizgi çizersiniz. Ama hedef ne olursa olsun sağlığın dışına çıkmamak kaydıyla."
  • 7

    "BU İŞİN YÜZDE 70'İ MUTFAKTA YAPILIR"

    "BU İŞİN YÜZDE 70'İ MUTFAKTA YAPILIR"
    Peki zayıflamak hedefiyle spora başlayanlara neler önerirsiniz?

    "Birincisi bu işin yüzde 70'i mutfakta yapılır. Kendilerine çok iyi bir beslenme hazırlasınlar, yardım alsınlar. Benim tavsiyelerim şunlardır: Unlu mamüllerden uzak dursunlar (ekmek,poça,simit gibi) ve içinde rafine şeker olan herşeyden uzak dursunlar. Yani atıştırmalıklar, çayın yanındaki kurabiyeler gibi yiyeceklerden tamamen uzak durur ve spor da yaparlarsa eminim ki zayıflayacalardır."

    Yine bu bağlamda sadece vücut için spor yapmaya gelenlere neler önerirsiniz?

    "O arkadaşlara da şunları tavsiye ederim: Yeterli miktarda protein, karbonhidrat, vitamin ve minarellerini almaları gerekiyor ki vucütları yaptıkları antremanlarda tepki versin. Aynı şekilde onlarında bu işin yüzde 70'inin mutfakta yapıldığını bilmeleri gerekiyor. Onlarında gerçek anlamda beslenme programına ve antreman programlarına ihtiyaçları var. İkisi bir kombine edildiği zaman hem vücut yapmak isteyen insanlar mutlu olacak hem de zayıflamak isteyen insanlar istedikleri kiloya ulaşacaktır."
  • 8

    "EGZERSİZ OLMADAN ZAYIFLAMA OLMAZ"

    "EGZERSİZ OLMADAN ZAYIFLAMA OLMAZ"
    Zayıflamak neden zor?

    Aslına benim açımdan zor değil. İnsanın ihyitaç duyduğu günlük kalori miktarı vardır. Bu mikarın altında beslenirseniz, vücudunuz ister istemez vücutta depolanmış olan yağdan harcayacaktır. Ve bu da sizi zayıflamaya yöneltecektir. Ama bu egzersizsiz ve sporsuz olmayacaktır. Bunu sporla beraber desteklerseniz muhakkak zayıflayacaksınız.
  • 9

    "GÜNDE BİR SAAT YÜRÜYÜŞ YAPILMALI"

    "GÜNDE BİR SAAT YÜRÜYÜŞ YAPILMALI"
    Spor salonlarına maddi olarak gelme imkanı bulunmayan insanlara neler önerirsiniz?

    "Hayatlarından ekmeği ve şekerli olan herşeyi çıkarsınlar. Günde bir saat veya 40 dakika parklarda ve sahilde yürüyüş yapmalarını öneririm. Muhakkak zayıflayacaklardır. Ve günde üç öğün beslenmelerine özen göstersinler. Kahvaltı zengin bir şekilde yapılsın ama ekmek ve şeker olmayacak. Öğle yemeği iyi beslenme olacak ve akşam sekizden önce son karbonhidratı almış olmaları gerekiyor. Çünkü artık sonbahar mevsimindeyiz ve metabolizma artık yavaşlamaya başladı. Bu insanın doğasındadır. Mevsimsel olarak insanın metabolizması yavaşlar ve hızlanır."
  • 10

    "PROTEİN TOZLARINA İLAÇ GÖZÜYLE BAKILMASIN"

    "PROTEİN TOZLARINA İLAÇ GÖZÜYLE BAKILMASIN"

    'Vücut yapmak için ilaç kullanılıyor' diye çok konuşulan bir konu var. Neler söylersiniz? Siz de kullandınız mı?

    "Olaya ilaç gözüyle bakmayalım. Onlar Tarım ve Sağlık Bakanlığı onaylı gıda takviyesi adı altında geçerler. Kesinlikle ilaç adı altında geçmez. Ben kendim tabi ki kullandım. Protein tozlarına ilaç gözüyle bakılmamasını rica ediyorum. Çünkü onlar ilaç değilller. Bu B,C,A vitaminler kesinlikle ilaç değiller ve üzerlerini okurlarsa bunların adının altında 'Gıda Takviyesidir' yazısını göreceklerdir. Bunlar sağlığı olumsuz etkileyecek ürünler değiller. Spor yapanların ön yargılarını kaldırmaları ve bunlardan destek almalarını öneririm. Her insan günde bir kilo kırmızı et veya tavuk yiyemez. Bu ihtiyacını protein tozundan karşılayabilir. İhtiyacı olan vitamini ve minerali gıda takviyelerinden karşılayabilirler. Bu sebeple bunlara ilaç gözüyle bakılmamasını tavsiye ederim. Kullanılmasında herhangi bir sakınca yoktur."

    Kullandığınız takviyelerin içinde doping var mıydı?

    -Kesinlikle yoktu. Protein tozlarının ham maddesi peynir altı sulardır.

  • 11

    "VÜCUT SARKMALARI ERTELENEBİLİR"

    "VÜCUT SARKMALARI ERTELENEBİLİR"
    Bunları kullanarak vücut yapmak, ilerleyen yaşlarda vücudumuzda problemlere neden olur mu?

    Şöyle bakalım, bunları kullandınız ve vücudunuz belli bir noktaya geldi. 40-50 yaşlarında insanlarsınız. Ve antreman yapmayı bıraktınız. Zaten yaşlılığın vermiş olduğu bir yer çekimi yenilgisi olacak vüvudunuzda. Önceden de spor yaptığınız için bu yer çekimine vucudunuz ekstra bir direnç gösterecek ve düşünülen gibi sarkmalar, problemler olmayacak. Sadece kaslarınız, kollarınız, omuzlarınız, gögüsünüz ve sırtınız gibi yerler antreman yapmadığınız için eski doğal formuna geri dönecek. Çünkü ekstra bir kuvvet ve performans uygulanmıyor. Artık günlük yaşama alıştı. Egzersiz yok spor yok vücut ister istemez eskiye geri dönecektir. Yaşlılıkta sarkmalar kaçınılmazdır. Ama spor yaparak önüne geçebilirsiniz. 50 yaşında vücudununun sarkacağını düşünen insanlar, spor yaparak bunu 60'a 65 yaşlarına erteleyebilirler. Ve sağlıklı bir yaşam sürerler.

    Yani bu takviyeleri kullanırsak ileriki yaşlarımızda bir problem olmaz diyebilir miyiz?

    Evet. Herhangi bir eksisi olmaz kesinlikle. Vücudunuz ne ise o formuna geri döner. Ve yaşlılığın verdiği yaşamanız gereken durumu yaşarsınız. Sporla bunu erteyebilirsiniz.