NTV

Motosiklet sanıldığı kadar güvensiz mi?

ntv.com.tr

Otomobil

Son bir ayda meydana gelen motosiklet kazalarında 50'den fazla kişi hayatını kaybetti. Motosiklet camiasının yakından tanıdığı bir isim olan Barkın Bayoğlu'nun aralarında olduğu kayıplar "Motosikletler güvensiz mi?" tartışmasını alevlendirdi. Peki motosiklet kullanırken nelere dikkat etmek gerekiyor? Uzmanlar eğitimin önemine dikkat çekerken, motosiklet sürücüleri "duyarsızlık"tan yakınıyor.

İlişkili Haberler

"Altın Elbiseli Adam" lakaplı motosiklet uzmanı Barkın Bayoğlu, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü üzerinde meydana gelen trafik kazasında hayatını kaybetti. 

Motosiklet camiasının yakından tanıdığı Bayoğlu'nun ölümü sevenlerini yasa boğdu. Önceki gün sabaha karşı meydana gelen kaza sonrası, ajanslara başka motosiklet kazası haberleri de düştü. 

Sadece bir günde Antalya, İzmir, Aksaray ve Bursa'daki kazalarda 4 kişi öldü, 3 kişi de ağır yaralandı. Son bir ayda ise motosiklet kazalarında 50'dan fazla kişi hayatını kaybetti.

Youtube kanalında sürüş teknikleri ve güvenliğine yönelik videolar yayınlayan Bayoğlu'nun da yaşamını yitirdiği motosiklet kazaları sosyal medyada tartışma başlattı.

Bazı kullanıcılar motosikletin "ölüme davetiye" çıkardığını belirtirken, bazı kullanıcılar da motosikletin değil trafikteki diğer araçların tehlikeli olduğuna işaret etti.

RİSK 35 KAT FAZLA

Peki motosikletler sanıldığı kadar tehlikeli mi? Uluslararası araştırmalar, motosiklet kazalarında ölüm ya da ciddi yaralanma oranının otomobillere göre 35 kat fazla olduğunu gösteriyor.

Motosiklet sürüş güvenliğinde, başta kask olmak üzere, güvenlik ekipmanları ve eğitim öne çıkıyor. Uzmanlar motosiklet kazalarının önüne geçilebilmesi için eğitimin, kazalardaki ölüm ve yaralanmaların önüne geçilebilmesi için ise güvenlik ekipmanlarının önemine dikkat çekiyor. 

Ama maalesef motosiklet sürücüsünün önlemlerini almış olması ve eğitimi her zaman ölümlü kazaların önüne geçemiyor. 

Motosiklet sürücüleri, bilinçsizlik ve dikkatsizliğin yanı sıra diğer araç sürücüleri tarafından dikkate alınmamalarının da kaza ve can kayıplarına davetiye çıkardığını belirtiyor.

TÜİK'in verilerine göre Nisan 2017 itibariyle motosikletler, trafiğe kayıtlı toplam 21 milyon 454 bin 288 aracın yüzde 14.1'ini oluşturuyor. 

"TEMEL NEDEN EĞİTİMSİZLİK"

Konuyla ilgili ntv.com.tr'nin sorularını yanıtlayan Türkiye Motosiklet Federasyonu Başkanı Bekir Yunus Uçar, Barkın Bayoğlu'nun hayatını kaybettiği kazayla ilgili "Söylenecek çok şey var. Sadece bizim ülkemizde yaşanabilecek bir kaza" dedi.

Kazaların temel nedeninin "eğitimsizlik" ve "bilinçsizlik"ten gerçekleştiğini söyleyen Uçar, "Barkın'ın ömrünü adadığı eğitim ve düzenli sürüş modeline tüm motosiklet kullanıcılarının geçmesi lazım" diyerek eğitimin önemine dikkat çekti.

Fedeasyon bünyesinde bu konuda ciddi çalışmalar yapıldığını kaydeden Başkan Uçar, "Hazırlanan müfredat doğrultusunda eğitimci kişiler yetiştiriyor ve eğitim almak isteyen arkadaşları a ücretsiz eğitim veriyoruz. Kulüplerimiz aracılığıyla yaptığımız eğitimlerin hepsi ücretsizdir" diye konuştu.

EĞİTİM ATAĞI

Uçar, Gençlik ve Spor Bakanlığı nezdinde yapılan girişimle 18 Ağustos'ta bir toplantı yapacaklarını belirterek şöyle devam etti:

"Bir eğitim talimatımız yayınlanacak. Talimatımız yayınlandıktan sonra, 18 Ağustos'ta tüm motosiklet eğitimi veren kurum ve kuruluşları davet edeceğimiz bir istişare toplantımız olacak. Toplantıda bütün camiamızla deneyimlerimizi ortaya koyacağız. Önceki tecrübe ve deneyimlerden elde edilecek müfredatı da insanlara sunacağız. Eğitim Bakanlığımızdan da aldığımız onay doğrultusunda çalışmamızı genişleteceğiz. Bunu tüm Türkiye geneline yaymayı düşünüyoruz."

Türkiye Motosiklet Federasyonu Başkanı Bekir Yunus Uçar
Türkiye Motosiklet Federasyonu Başkanı Bekir Yunus Uçar

"10 SENE ÖNCEKİ YÖNETMELİKLE OLMUYOR"

Trafikteki motosiklet sayısının gün geçtikçe arttığını vurgulayan Uçar, değişen şartlarla birlikte yönetmeliklerin de yenilenmesi gerektiğine işaret ederek şunları söyledi: 

"Gelir durumunun artmasıyla motosiklet sayısı 3 milyonu geçti. Motosiklet satışları artıyor. Bir şeyin sayısı artıyorsa avantaj ve dezavantajları da artıyor demektir. Bundan 10 sene önceki trafik yönetmeliğiyle bu sistem yürümüyor demek ki. Trafikte seyreden araçları denetlemekle yükümlü mekanizmanın da artık katı kural ve cezalarla denetlemeleri gerektiğine inanıyor ve bunu istiyoruz."

"DAHA KİMİN HAYATTAN KOPMASI GEREKİYOR"

Trafikteki diğer araç sürücülerini motosikletlere karşı "duyarsız" olmakla suçlayan Bekir Yunus Uçar, şunları kaydetti:

"Artık otomobil sürücülerinin de motosikletlerin üzerindeki insanların da canlı olduğunun farkına varması gerekiyor. Risk yönetimini aracın büyüklüğüne yapıyorlar. Bu tamamen vahşet, kaba bir orman düşüncesi. Hangi araç büyükse ona daha dikkatli yanaşılıyor. İnsanlarımıza okula ilk başladığı günden itibaren bunun eğitimi verilmeli. Daha kimin hayattan kopması gerekiyor ki sesimizi duyurabilelim. Barkın bu konuda çok hassas bir insandı. 42 yaşında hayata veda etti." 

"KATİLİNİZ OLMAYA ADAY"

Uçar'ın motosiklet sürücülerine de bazı önerileri oldu. "Motosiklet sürücüsü her türlü riski hesaba katmalı" diyen Uçar, "Hiçbir şekilde yasal hız limitlerinin bir kilometre üzerine çıkılmamalı. Her an durabilecek şekilde motosiklet kullanılmalı. Bir başka aracın hatasını hesaplayarak hesap etmeleri gerekiyor. Bir araç size takip mesafesinden fazla yaklaşmışsa mümkün olduğunda uzaklaşmaya çalışın. O kişi sizi acil bir durumda duramayacak şekilde takip ediyorsa katiliniz olmaya adaydır." 

Saffet Üçüncü
Saffet Üçüncü

"DEZAVANTAJLAR MİNİMUMA İNDİRİLEBİLİR"

NTV'de yayınlanan "0'dan 100'e" programının sunucusu Saffet Üçüncü de keyif ve ulaşım açısından trafikte avantajlı olan motosikletlerin kaza durumunda otomobillere göre dezavantajlı olduğuna dikkat çekti. 

Üçüncü, 'bu dezavantajları minimuma indirmek ve oluşabilecek riskleri azaltmak için' dikkat edilmesi gerekenleri şöyle sıraladı: 

- Kullanıcılar boyutsal ve teknik özellikler olarak kendilerine uygun motorsikleti seçmeli. 

- Teknolojik olarak güncel ve ABS gibi güvenlik donanımlarına sahip motosikletler tercih edilmeli. 

- Motosiklet kullanım yeteneklerinin doğru yerlerden eğitim alınarak geliştirilmesi.

- Tabii ki koruyucu ekipmanların doğru seçilmesi ve eksiksiz, sürekli kullanımı.

- Motorsikleti kullanırken defansif bir mentalitede olunmalı. Özellikle ülkemizde şüpheci hareket edilmeli. 

- Kötü hava koşullarında ve kötü zeminlerde aşırı dikkatli olunmalı.

Üçüncü sözlerini "Bu konulara önem verilmesi durumunda motosikletin çok daha güvenli bir taşıt aracı olacağına inanıyorum" diyerek tamamladı. 

2016 verilerine göre ölümlü ve yaralanmalı kazaya karışan 295 bin 727 araçtan 46 bin 430'u motosiklet.

"MOTOSİKLET KULLANMAK HAYATİ BİR İŞ"

İleri sürüş teknikleri eğitmeni Serhat Kılavuz da "Motosiklet kullanmak hayati önem taşıyan son derece ciddi bir iştir" diyerek dikkatli sürüşünün önemine değindi. Güvenli sürüşün yolunun sürekli bir eğitimden geçtiğini kaydeden Kılavuz, "Motosikletimizin fren ve yön değiştirme yeteneklerini iyi bilmeli ve hatasız uygulayıcısı olmalıyız. Mutlaka kuralına uygun doğru uygulayıcı olmanın geliştirilmesi çabaları peşinde olmalıyız. Unutmayın öğrenmenin en ucuz yöntemi doğru eğitimi almaktır ve trafiğe kapalı alanlarda motosiklet hakimiyeti geliştirme çalışmaları ile başlar ve devam eder" diye konuştu.

"TEHLİKENİN FARKINDA DEĞİLLER"

Trafikteki diğer unsurların oluşturduğu tehlikelere de dikkat çeken Kılavuz, "Malesef ülkemizde motosiklet sürücülerinin işi çok zor. Diğer yol kullanıcılarının çoğu motosikleti ya görmüyor ya da tehlike olarak algılamıyor" ifadelerini kullandı. 

"KIZMAK YERİNE MOLA VERİN"

Kılavuz, eğitimle kazanılacak becerilere ihtiyaç duymayacak şekilde öngörülü sürüş yapmak gerektiğini de belirterek şöyle devam etti:

"Diğer yol kullanıcılarının yaratmaları muhtemel tehlikeleri görmek, beklemek ve güvenlik hamlelerimizi planlamış olmalıyız. En önemlisi bu planlamaların doğru uygulayıcısı da olmamızdır. Motosiklet kullanırken tehlike yaşıyorsak, diğer yol kullanıcısına kızmak yerine, uygun bir yerde mola verin ve o tehlikeyi düşünün. Ben bu tehlikeye niye hazırlıklı değildim, niye bu duruma düştüm, ne yapmalıydım sorularının cevabını bulmadan da yola devam etmeyin. Benzer tehlikenin başınıza tekrar gelmesi tamamen sizin hatanızdır."

SÜRÜCÜLERE TAVSiYELER

"Motosiklet kullanmak kumar oynamak değildir" diyen tecrübeli eğitimci, motosiklet sürücülerine şu tavsiyelerde bulundu:

"Görüşümüzü kısıtlayan virajların arkasından sollama yaparak gelen olabileceğini daima bekleyin ve gördüğünüz kadar gidin. Görüşünüz azaldıkça hızınızı da azaltın. Motosikletimiz ile diğer tüm yol kullanıcıları ile aramızdaki uzaklık güvenlik balonumuzu oluşturur. Daima mümkün ve mantıklı olan en büyük güvenlik balonuna sahip olacak şekilde sürüş yapın. Dar, görüşümüzü azaltan pozisyonlara girmekten kaçının. Kalabalık trafikte araçların ani yön değiştirebileceğini, kapılarını açabileceklerini daima sürüş planınıza dahil edin."

BAYOĞLU BÖYLE SESLENMİŞTİ: MOTOSİKLET DEĞİL BUNLAR GÜVENSİZ

YILLARA GÖRE ÖLÜM SAYISI

Geçen yıl 277 kişi motosiklet kazalarında hayatını kaybetti. Bu rakam 2015 yılında ise 281 olarak gerçekleşti. 

ntv.com.tr'nin TÜİK'ten aldığı bilgiye göre; 2009 yılında 39, 2010'da 56, 2011'de 31, 2012'de 48, 2013'te 234, 2014'te 257 kişi motosiklet kazalarında yaşamını yitirdi.

ETİKETLER