NTV

Futbolda dev ihaleyi Digiturk kazandı

ntv.com.tr

Ekonomi

Önümüzdeki 5 sezonun Süper Lig ve TFF 1. Lig müsabakaları yayın haklarının devri için düzenlenen ihaleyi 500 milyon dolarlık teklifiyle Digiturk kazandı.

NEDEN KATILMADILAR?

Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) tarafından 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021 ve 2021-2022 futbol sezonları Süper Lig ve TFF 1. Lig müsabakaları yayın haklarının devri için ihale yapıldı.

İKİ ŞİRKET KATILDI

TFF'nin Hasan Doğan Milli Takımlar Kamp ve Eğitim Tesisleri'nde gerçekleştirilen ihalede şartname alan 5 şirketten 2'si yer aldı. İhale salonunda Digiturk ve Turkcell Superonline şirketleri hazır bulundu. 

İHALE KISA SÜRDÜ

İki katılımcının yer alması nedeniyle kapalı zarfla tekliflerin açılmasının ardından ihale kısa sürede sonuçlandı. Açık artırma süreci yaşanmadı.

TÜM HAKLARI DİGİTURK KAZANDI

Halen yayıncı kuruluş olan Digiturk tüm yayın haklarını içeren D paketine 500 milyon dolar + KDV teklif vererek ihaleyi kazandı. Yüzde 18'lik KDV eklendiğinde rakam 600 milyon dolara yaklaşıyor.

Turkcell ise sadece mobil yayın haklarını içeren C paketine teklif verdi.

"KULÜPLERİN GELİRİ YÜZDE 50'YE YAKIN ARTTI"

İhale sonucunu yorumlayan Kulüpler Birliği Vakfı Başkanı Göksel Gümüşdağ şunları söyledi: "Yaklaşık 600-650 milyon dolar ve hedef rakamı çok şükür ki bugün yakalamış durumdayız. Bugün baktığınızda kulüpler açısından hesaplara göre önümüzdeki yıl Haziran ayı itibarıyla yüzde 50'ye yakın bir artışları olacak. Yani bugünkü gelirin yüzde 47,50 civarı bir artış var. Bu artış bence Türk futbolu için tarihi bir artıştır. Tabii bu artışların doğru kullanmak, finansal fair play anlayışına uygun kullanmak çok önemli. İnanıyorum ki Türk futbolu için çok önemli bir gün. Bunu Türk futbolu için doğru kullanırsak çok önemli artılar ve değerler kazanırız."

Digiturk'ün CEO'su Yousef Al-Obaidly (ortada) ihale salonunda hazır bulundu.
Digiturk'ün CEO'su Yousef Al-Obaidly (ortada) ihale salonunda hazır bulundu.

DİGİTURK CEO'SU: YAYIN KALİTESİNİ YÜKSELTECEĞİZ

beIN MEDIA GROUP’un Başkan Vekili ve Digiturk'ün CEO'su Yousef Al-Obaidly ihale sonrası açıklamalarda bulundu.

Al-Obaidly, "Türk futboluyla iyi bir ilişki içinde olacağımız için çok heyecanlıyız. 500 milyon dolarlık anlaşma Türk futboluna duyduğumuz güveni gösteriyor. Bu uzun soluklu bir anlaşma. Gelişmeye ve yayın kalitesini yükseltmeye odaklanacağız. Birlikte gelişeceğiz" dedi.

SÜPER LİG YAYIN İHALESİ TARİHİ

1994-1996: Takımların yayın hakkından elde ettiği toplam gelir 30 milyon dolardı.

1996-1999: 1996’da havuz sistemine geçildi ve yapılan 3 sezonluk ihale sonucunda da ligin tüm maçları 140 milyon dolara pazarlandı.

1999-2001: İki sezonluk yayın bedeli 120 milyon dolar oldu.

2001-2005: 2001’de yapılan 4 sezonluk ihale sonunda bu rakam 614 milyon dolara çıktı. Ancak o yıllarda yaşanan ekonomik kriz sebebiyle kur sabitlemesi yöntemine başvuruldu ve kulüplerin kazancı da yaklaşık olarak yarı yarıya azaldı.

2005-2008: Yapılan ihalede yayın hakları, toplam 376 milyon dolara alıcı buldu.

2008-2010: 2008’deki ihale 2 sezonu kapsadı ve ihaleyi kazanan kuruluş, yıllık 140 milyon dolar vermeyi taahhüt etti.

2010-2014: 2010’da yapılan ihalede ise rekor kırıldı ve Süper Lig’in yayın geliri yıllık 321 milyon dolara çıktı.

2014-2016: İlk 3 yıl sonunda, mevcut anlaşma 2017 yılına dek uzatıldı. Böylece Süper Lig, Avrupa’da en fazla yayın geliri elde eden 6’ncı lig oldu.

2017-2022: İhalede tutar 500 milyon dolar olarak gerçekleşti.

DÜNYANIN EN PAHALI 6. LİGİ

İhalede ortaya çıkan tutara bakıldığında Türkiye yayın hakkında dünyanın en pahalı 6. ligi konumunda.

İngiltere: 2,4 milyar euro
İspanya: 983 milyon euro
İtalya: 943 milyon euro
Fransa: 726 milyon euro
Almanya: 628 milyon euro
Türkiye: 555 milyon euro

DÖRT PAKET SATILDI

Dört ayrı paket halinde devredilen yayın haklarında, A paketi muhammen bedeli 425 milyon dolar, B paketi muhammen bedeli 45 milyon dolar, C paketi muhammen bedeli 15 milyon dolar ve D paketi muhammen bedeli ise 495 milyon dolar olarak belirlenmişti.

Belirtilen muhammen bedeller ve ihale neticesinde tespit edilecek yayın hakları bedellerine TFF payının dahil. 

HANGİ PAKET NELERİ İÇERİYORDU?

A Paketi: Süper Lig maçlarının tamamını canlı olarak yayınlamak ve yayınları uluslararası kuruluşlara pazarlama hakkına sahip olmak.

B Paketi: TFF 1. Lig’in yayın ve isim hakkını kapsıyor. Süper Lig’deki 9 maçın geniş özeti de paketin içinde.

C Paketi: Görüntülerin cep telefonu ve internet gibi mobil yayın hakları.

D Paketi: A, B ve C paketlerindeki tüm yayın haklarını içinde barındırıyor.

ETİKETLER