Raylı sistemlerde enerji ve otomasyon

21’inci yüzyılda güvenlik, hız, kapasites ve enerji etkinliği alanında öne çıkacak raylı sistemler, otomasyon ve enerji etkinliği alanında giderek gelişiyor. Raylı sistemlerin otomasyonu, taşımacılık sürecindeki tüm işlemlerin optimizasyonunu sağlayacakken, kendi elektriğini üretecek raylı sistemler fosil yakıtlardan bağımsız düşük maliyetli taşımacılığın kapısını aralayacak.

Raylı sistemlerde enerji ve otomasyon

Geleceğin seyahet ve taşımacılığının karadaki öncüsü olarak raylı sistemler, dünyanın dört bir yanındaki mühendislik şirketlerinin geliştirdiği yeni teknolojilerle gelecek yıllara hazırlanıyor. Raylı sistemlerin güvenlik, kapasite ve enerji etkinliğini artıracak iki temel faktör, elektrik ve otomasyon olarak beliriyor.

Otomasyon, operasyon kontrol sistemleri, envanter ve bakım yönetimi, filo yönetimi, personel konuşlandırma planlaması ve yolcu bilgi sistemlerinden oluşuyor. Ulaştırma şirketleri ve devletler, tren filolaların kontrolü, birbirine bağlantılı sistemlerin kontrol edilmesi, demiryollarının taşıma kapasitesi, kesişen raylarda güvenlik, iletişim ve kargo otomasyonunda etkinliği artırmak için bilgisayar tabanlı sistemlere geçiş yapıyor.

Gelecekte akıllı şebekelerle entegre olacak raylı sistemlerde etkinliği ciddi ölçüde artıracak bir diğer faktör, elektrikli lokomotifler. Yakıtı enerjiye çeviren geleneksel motorlar yerine, her bir birimin kendi elektriğini üretmesini sağlayacak sistem, çevre dostu ve enerji optimizasyonu sağlayan taşımacılığın anahtarı olacak. Elektrik enerjisi, demiryolu üzerindeki iletim hatlarıyla trenlere aktarılacak, farklı trenler de enerjiyi demiryolu ağına dağıtacak.

Voltaj, akım ve temas sistemi olarak üç paramtreye dayanan ‘elektrifikasyon sistemleri’, bugün Türkiye de olmak üzere Avrupa ülkelerinde hızla yayılıyor.

SAYISIZ FAYDA GETİRECEK
Gelişen demiryolu altyapısı yönetimleri, raylı sistem ağlarındaki enerjinin dağıtılmasını ve voltaj kontrolünü sağlıyor. Elektrik, demiryolundaki üçüncü bir ray veya trenlerin üzerinde bulunacak elektrik hattı ile vagonlara aktarılırken, voltaj fazlası gelişmiş önleyici sistemlerle kontrol edilecek.

Altyapı maliyeti yüksek ve kurulması zaman alsa da, elektrifikasyon sistemleri demiryollarını geleneksel yakıtlardan bağımsız kılacak, enerji etkinliği ciddi ölçüde artacak, bakım maliyeti azalacak, sıkça rastlanan teknik arızalar neredeyse ortadan kalkacak, sistem kontrolü ve denetimi kolaylaşacak. Dahası, özellikle yerleşim birimlerinde hava kirliliğine neden olan motor atıkları ortadan kalkacak.

Günümüzde Türkiye dahil olmak üzere Fransa, İngiltere, hollanda, İspanya ve Belçika’da 25 kilo volt (kV) altında işleyen hızlı tren sistemleri mevcut.

Sayfa Yükleniyor...