FOTO GALERİ

Yenilenen tasarım anlayışının etkisiyle hatchback modelinde büyük bir başarı kazanan Leon ailesi genişlemeye devam ediyor. Özellikle genç sürücülerin ilgi odağı olmayı başaran Leon, hedef kitlesini genişletmek istiyor. İşte bu nedenle farklı kullanıcı grubuna hitap edecek X-Perience modeliyle de Türkiye’de yerini aldı.

STATİON WAGON HANTALLIĞINDAN UZAK

Özellikle üst sınıflara çıkılmadıkça station wagon modellerin durağan çizgileri, sportiflikten yoksun tasarım anlayışları bu tip araçlar için en büyük problem olmuştur. Çünkü geçmişte station wagon modeller sadece daha fazla bagaj kapasitesine ihtiyaç duyan, yük taşıma zorunluluğu olan sürücüler için üretilirdi. Hal böyle olunca araç tasarımında özel çalışmalara ihtiyaç duyulmaz, sadece amaca yönelik dizaynlara yer verilirdi. Fakat günümüzde bu anlayışı devam ettirmenin çok zor olması tıpkı Seat gibi birçok markayı alternatif, ama şık modeller üretmeye itti. Crossover ve hafif arazi araçlarına mütevazı bir alternatif olarak gösterilen Seat Leon X-Perience bu modellere iyi bir örnek. İlk bakışta farkını ortaya koyan araç tıpkı bir hatchback model gibi sportif çizgilere sahip, aynı zamanda crossover gibi geniş ve dört tekerlekten çekiş sistemine sahip.

Leon ST altyapısı üzerinde geliştirilen araç ilk bakışta siyah tampon altları, çamurluk kenarları, krom ön ve arka tampon korumaları ve çift egzoz çıkışla dikkat çekiyor. X-Perience’ın ön ve arka tamponları modelin sportif gücünü artırmak ve hafif arazi başta olmak üzere kırıcı sürüş koşullarında ekstra koruma sağlamak için plastik panellerle güçlendirilmiş. Tamponlar üzerindeki alüminyum görünümlü kaplamaların amacıysa araca dinamik bir görünüm kazandırmak.

OTOMOBİL TESTLERİ

BEKLENTİYİ KARŞILAYAN İÇ MEKAN

Seat Leon X-Perience iç mekanında da küçük farklarla ailesinin diğer bireylerinden ayrılmayı başarıyor. Örneğin; sürücü kapısını açtığınızda eşiklerdeki ve direksiyon simidin alt kısmında bulunan X-Perience logosu, vites kolunun üstündeki 4Drive ibaresi hemen göze çarpıyor. Kokpitte ergonomi açısında da büyük bir problem bulunmuyor. Konsolun ortasında yer alan, opsiyonel olarak sunulan dokunmatik ekranı saymazsak kontrol düğmelerine ulaşım sorunsuz ve birçok hamleyi gözünüzü yoldan almadan yapabiliyorsunuz. Fakat dokunmatik ekranı kullanmak biraz alışkanlık istiyor.

Otomobilin direksiyonu başında doğru sürüş pozisyonunu kısa sürede almanıza izin veren, misafirlerini rahat ettirmeyi başaran koltukları da beğendiğimizi söylemeliyiz. Kahverengi olması belki herkesin hoşuna gitmeyebilir, fakat değiştirilebilen bu seçim aracın gövde rengiyle çok uyumluydu ve otomobili virajlarda zorladığımızda koltukların yan yükseltileri yerimizde kalmamıza önemli ölçüde destek verdi. Seat Leon X-Perience için en önemli konulardan biri de sağladığı bagaj hacmi. Çünkü station wagon bir araç olarak sınıfı geçmesini sağlayacak parametrelerin başında bu rakam geliyor. Aracın standart bagaj hacmi 587 litre. Fakat “Kolay Arka Koltuk Katlama Sistemi” sayesinde bu oran 1470 litreye kadar çıkabiliyor.

OTOMOBİL TESTLERİ

YERE SAĞLAM BASIYOR

Seat Leon X-Perience’ın en güçlü olduğu konulardan biri de yol tutuşu. Aracın dengeli ağırlık dağılımı direksiyon başında aldığınız keyfi ciddi oranda artırıyor. Çok zorladığınızda zevk veren, kontrollü küçük kaymalara izin veren araç dört tekerlekten çekiş sisteminin avantajını sonuna kadar kullanıyor. Gücün yere yansıtılmasına büyük katkı veren dört tekerlekten çekiş sistemi sayesinde hafif arazide korkmadan ilerleyebiliyor, off-road araçlarının geçebileceği zorlu bir parkurla karşılaşmadığınız sürece tedirgin olmadan yolunuza devam edebiliyorsunuz. Mesela biz test sürüşümüz esnasında normalde iki çeker bir araçla girmeye cesaret edemeyeceğiz, toprak, çakıl ve hafif engebelerden oluşan birçok köy ve patika yolunu denedik. Aracı gücü, yaklaşma ve uzaklaşma açılarını hesaba katarak yaptığımız bu hafif arazi sürüşlerinden X-Perience başarıyla çıktı.

Yerden yüksekliğiyle de önemli bir fark yaratan Seat Leon X-Perience’ın süspansiyonu, Leon ST'den 15 mm daha yüksek olarak ayarlanmış. Bu sayede hafif arazide yol alması için planlanan araca önemli bir avantaj kazandırılmış. Ayrıca bu yükseltilmiş konumlandırmanın aracın daha güçlü bir görünüm kazanmasına katkı verdiğini de unutmamak gerekir.

OTOMOBİL TESTLERİ

TEK MOTOR VE ŞANZIMAN SEÇENEĞİ

Seat Leon X-Perience ülkemizde tek motor şanzıman kombinasyonuyla satılıyor. 110 beygirlik 1.6 litre dizel güç ünitesi gücü ölçüsünde emirlerinize yeterli cevapları veriyor. 1500 devirden itibaren 250nm tork açığa çıkaran motor, boş ağırlığı 1400 kg olan otomobili 11,6 saniyede 100 km/s hıza ulaştırıyor. Aracın en beğendiğimiz özelliklerinden biri de yakıt tüketimindeki cimriliği oldu. Fabrika verisine göre karma kullanımda ortalama 4,6 litre yakıt harcayan aracı oldukça zorlayarak ve yüksek devirler çevirerek kullandık. Buna rağmen 280 kilometrelik test sürüşümüzün ortalaması 5,7 litre oldu. Birçok test sürüşünde genellikle kullandığımız aracın fabrika verisinin 3-4 litre üstüne çıktığımızı hesaba katarsak, aracın oldukça tutumlu olduğunu söyleyebiliriz.

GENEL DEĞERLENDİRME

Seat Leon X-Perience station wagon ön yargılarını kırabilecek bir otomobil. Ama bunun için kullanıcıları test sürüşü için aracın direksiyonuna geçirmek gerekli. Çünkü dışarıdan bakıldığında aracın dinamizmini anlamak gerçekten mümkün değil. Çok zorladığınızda dahi karoserin dengeli esnemeleri, ihtiyaç duyulduğu anda dört tekerlekten çekiş sisteminin devreye girmesi sürücüye güven veriyor. Şık ve sportif bir görünüme sahip aracın iç mekanı da gayet tatminkar. Performansını da yeterli bulduğumuz aracın en önemli eksikliği otomatik şanzıman seçeneğinin olmaması. Sadece 6 ileri manuel şanzımanlar satın alınabilen aracın otomatik vites sunmaması ciddi bir dezavantaj. 

TEST VE YAZI: ONUR AKÇAY

FOTOĞRAFLAR: MURAT ŞAHİN

TEKNİK ÖZELLİKLER

1.6 litre dizel
110 hp @ 3250-4000 d/d
250nm @ 1500-3000 d/d
Karma yakıt tüketimi: 5.7 litre
0-100 km/s : 11.6 saniye
Maksimum hız: 186 km/s
Başlangıç fiyatı: 86.000 TL