Webit 2012’nin ilk gününde konuşma yapan ve online finansal işlemler yürüten PayPal’ın gözünden dijital pazarlamanın son 10 yıldaki değişimine değinen Onan, “Tüketici bilgiye erişim gücü sayesinde alışverişte kontrolü eline geçiren taraf oldu. Mobil cihazlar ise Türk kullanıcıların e-ticaretteki çekingenliğini ortadan kaldırdı’ ifadesini kullandı.

Dünkü konuşmanızda ‘Tüketiciler artık kontrolü ele geçirdi’ dediniz. Bu ifadeyi biraz açarsak altında tam olarak ne yatıyor söyleyebilir misiniz?

Tüketicilerin bilgiye erişim şekli ve hızı değişti. Eskiden bir mağazaya gittiğinizde, oradaki satıcı sizin tek bilgi kaynağınız olurdu. Artık bilgiye tüketici kendisi ulaşabiliyor. Hatta bunu girdiği mağazada yapıp karşılaştırma yapabiliyor. Eskiden bilgi aynı şehirde, aynı AVM’de, aynı mağazadaydı. Sınırları belliydi ve bu şekilde satıcılar kampanyalarla ve diğer yöntemlerle tüketiciyi çekiyor, böylece kontroldeki taraf oluyordu. Bugün siz ürünler hakkında çevrenizden tüm bilgileri topluyorsunuz. Arkadaşınızdan ve arkadaşınızın arkadaşlarına kadar herkesten bilgi alıyorsunuz. Bu durum kontrolü tüketicilerin eline verdi.

PayPal yaşanan değişimle artık tüketicilerle etkileşime girdi dediniz. Ne gibi etkileşimlerden bahsediyoruz?

Tüketicilerle olan işlemlerimizde birçok yeni fonksiyonu hayata geçirdik. Örneğin satın olmuş olduğumuz Redlaser adında bir şirket var. Sağladığı teknolojiyle barkodları okutarak bir ürünün başka yerlerdeki fiyatlarını öğrenip karşılaştırabiliyoruz. Veya bir mağazanın belli bir lokasyonda bulunmayan ürününün diğer bir mağazada bulunup bulunmadığını kontrol edebiliyorsunuz. Kısaca eskiden PayPal olarak finansal işlemin sadece ödeme kısmıyla ilgiliydik. Ancak bugün birçok fonksiyonu kontrol etmemizi, denetlememizi sağlayan teknolojiler kullanıyoruz. Yeni fonksiyonları sadece kendimize yararlı olması için de değil, perakendecilere de yardımcı olması için kullanıyoruz. Çünkü bazı işlemleri kendi başlarına halletmeleri mümkün değil.

Mobil teknolojilerdeki hız PayPal’ı rekabete sürüklüyor mu?

Dün bahsettiğim PayPal Hear projesi bunun bir örneği. Dokuz ayda rakiplerimize bir karşılık verebildiğimiz göstermek için tamamladığımız bir proje oldu. İnternetin en büyük firmalarından biriyiz. 2007’den bu yana mobil teknolojilere yatırım yapıyoruz. Mobil alanda yenilikler o kadar hızlı sunuluyor ve gelişiyor ki, sadece PayPal olarak kendi yol haritamız yeterli olmuyor ve ortaklıklar yapmamız gerekiyor.

Bundan sonraki mobil stratejiniz nasıl olacak? Bunun önemli bir kısmını bulut mu oluşturuyor?

Aslına bakarsanız uzun bir süreden beri bulut bilişime odaklanmış durumdayız. Bugün PayPal üzerinden cüzdanınızı kullanmanız için tek ihtiyacınız olan şey bulut. Bulutu ilk hayata geçtiği günden bu yana kullanmayı istiyorduk ve hala kullanma alanlarını takip ediyoruz. Buluttaki kullanımı tüketicilerin mobil cihazlarının, televizyonlarının ekranlarından ürünleri takip edebilecekleri, yolculuk esnasında ürün siparişi yapabilecekleri bir yapıya sokmak istiyoruz. Mobil diyoruz ama aslında böyle derken internete bağlı olan tüm cihazları ele alıyoruz. Mobil ile tüketicinin en güvenli, en hızlı, en güvenilir işlemi yapabilmesini istiyoruz. Tüketiciler mümkün olan her yerde ve her zaman mobille işlemlerini yapabilmeli.

Türkiye’de gelecek yıllarda mobille online ödeme alanında nasıl bir değişim bekliyorsunuz?

Bana sorarsanız Türkiye’de e-ticaret olarak tanımlayabileceğimiz süreç dünyanın biraz gerisinde kaldı. Türkiye’de organize perakendenin gelişmesiyle, AVM’lerin ortaya çıkması, dünyada e-ticaretin patladığı döneme denk geldi. Türkiye e-ticarete biraz soğuk başladı ve alışmakta biraz zorlandı. Bu durum son iki yılda değişmeye başladı. Mobil teknoloji sayesinde ise çağ atlamasını bekliyoruz. Mobil cihazların kullanımı, ortaya çıkan verilerde görüldüğü gibi giderek artıyor. Biz de, mobil ticaret veya e-ticaret deyin, online ticaretin mobil yardımıyla Türkiye’de giderek artacağına inanıyoruz.