Alışveriş yapan kadın kendini suçlu hissediyor

Alışveriş yapan kadınların yüzde 44,7'si suçluluk hissederken, erkeklerin yüzde 52,3'ü hiçbir suçluluk hissetmiyor.

Alışveriş yapan kadın kendini suçlu hissediyor

Pamukkale Üniversitesinde yapılan bir araştırmaya göre, alışveriş yapan kadınların yarıya yakını, alışverişin ardından ''gereksiz alışveriş yaptığı'' düşüncesiyle kendisini suçlu hissediyor.        

PAÜ Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Meder, 'nin farklı illerinde bulunan 2 bin kişi üzerinde alışveriş merkezlerinin ne amaçla kullanıldığı ve alışveriş merkezlerinde bulunan insanların ruh halleriyle ilgili bir çalışma yaptıklarını ifade etti.       

AVM'lerin sadece alışveriş imkanı sunmadığını belirten Meder, şöyle devam etti:        

''AVM'ler farklı türdeki mekanların bir aradalığından dolayı sosyal ve kültürel alanlarda da hizmet sunuyor. AVM'lerdeki sosyal içerikli yerler orta sınıfa mensup aileleri daha çok etkiliyor. Bu bağlamdan yola çıkarak Türkiye'nin farklı illerini kapsayan alışveriş merkezleri üzerine yapmış olduğumuz araştırmada, alışveriş merkezlerinin bireylerin gündelik yaşamlarında nasıl bir anlama sahip olduğunu, bireylerin tatmin ya da doyum düzeylerini sorguladık.''        

AVM'LER NEDEN TERCİH EDİLİYOR?
Meder, katılımcıların AVM'leri hangi amaçlar için kullandıklarına bakıldığında yüzde 50,7'sinin çok sayıda ve çeşitli markaların bir arada bulunması olanağı sağladığı için alışveriş amacıyla, yüzde 18,3'ünün alışveriş yapmasa da daha çok gezmek amacıyla, yüzde 7,7'sinin çok sayıda ve farklı cafe ve restoranların bir arada olması nedeniyle yemek ihtiyacını karşılamak amacıyla, yüzde 7,7'sinin arkadaşlarıyla buluşmak amacıyla, yüzde 6'sının eğlenmek amacıyla, yüzde 5'inin fiyat karşılaştırması yapmak amacıyla AVM'leri kullandıklarını kaydetti.
        
AVM'LER KADINLARIN ALIŞVERİŞ, ERKEKLERİN GEZME MEKANI      
Meder, AVM'lerin kullanım amacı konusunda cinsiyet değişkenine bağlı bir değerlendirme yapıldığında, erkeklerin yüzde 23,8'i gezmek, kadınların yüzde 34,1'inin alışveriş amacıyla AVM'leri tercih ettiğini belirterek, şu bilgileri verdi:       

''AVM'ler herhangi bir ürün satın alınmasa bile insanların sadece vitrinlere bakarak zaman geçirmelerine olanak sağlıyor. AVM'lere gidenlerin yüzde 38,7'sinin haftada birkaç kez, yüzde 33,3'ünün haftada bir kez, yüzde 13,3'ünün ayda bir kez, yüzde 8,3'ünün her gün ve yüzde 6'sının ise oldukça seyrek gittiğini tespit ettik.

Kadınların ve erkeklerin AVM'lere gitme sıklığıyla bu mekanlarda ne kadar süre harcadıklarına bakıldığında yüzde 41,7'si 1-2 saat arası, yüzde 29,3'ü 2-3 saat arası, yüzde 13,7'si 3-4 saat arası, yüzde 8,3'ü 3-4 saat arası zaman harcıyor. AVM'lerde zaman geçirme konusunda cinsiyete göre bir farklılık olmadığını gördük. Kadınların yüzde 41,2'si haftada birkaç kez AVM'lere gittiklerini ve yüzde 35,3'ünün 2-3 saat harcadıklarını, erkeklerin yüzde 35,4'ünün haftada birkaç kez AVM'lere gittiklerini ve yüzde 53,1'inin 1-2 saat harcadıklarını söylediler.''
       
''ALIŞVERİŞ NEŞELİ VE HEYECANLI BİR ETKİNLİK''
Alışveriş yapanların ruh halini de değerlendiren Meder, şöyle devam etti:       

''Alışveriş yapanların yüzde 41,3'ü alışveriş yaparken neşeli, yüzde 16,3'ü heyecanlı, yüzde 12,3'ü sıkıntılı oluyor. Genel tablo, katılımcıların alışverişi neşeli ve heyecanlı bir etkinlik olarak değerlendirdikleri doğrultusundadır. Alışveriş yaparken kadınların erkeklere göre daha çok zevk aldıkları ve daha neşeli, mutlu bir ruh hali içerisinde olduklarını gördük. Buna göre kadınların yüzde 53'ü alışveriş yaparken neşeli olduklarını belirtirken, erkeklerin yüzde 42,3'ünün normal bir ruh halinde olduklarını, neşeli ya da mutlu bir duygu durumu içerisinde olmadıklarını tespit ettik. Alışveriş yapan kadınların yüzde 44,7'si, suçluluk hissederken, erkeklerin ise yüzde 52,3'ü hiçbir suçluluk hissetmediklerini söyledi. Kadınlar alışveriş yaptıktan sonra pişman olmalarının nedeni olarak gereksiz alışveriş yaptığı düşüncesine kapıldıklarını gösteriyor.''

Sayfa Yükleniyor...