Çılgın proje Montrö'ye aykırı mı?

Uzmanlar İstanbul için öngörülen projenin hayata geçirilmesi durumunda Montrö Boğazlar Antlaşması ihlal edeceğini savundu.

28.04.2011 - 17:35

Siyaset Uzmanı Prof. Dr. Çağrı Erhan ve Deniz Ticaret Hukuku Uzmanı Prof. Dr. İnci Kaner Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın çılgın projesi “Kanal İstanbul”a İstanbul için öngörülen projenin hayata geçtiği takdirde Montrö Boğazlar Antlaşması ihlal edeceğini öne sürdü.

Vatan gazetesine açıklamada bulunan Prof. Dr. Erhan, “Başbakan’ın çılgın projesi hayata geçerse Montrö için yeni düzenleme gerekebilir. ‘Tanker geçişleri İstanbul’u tehdit ediyor, ille de kanaldan geçeceksiniz’ diye baskı kuramazsınız, ortada Montrö var. Kimin nasıl geçeceği orada yazılı. Bize 'Boğaz’dan geçeceğim’ diyebilirler" dedi.

Prof. Dr. Erhan şöyle devam etti: "Uluslararası anlaşmaya imza atmışız. 'Hayır' deme şansımız yok. Geçişi engelleyemezsiniz. Türkiye egemenlik sınırları içinde kanalda açar, tünel de. Başbakan’ın açıklamalarında Montrö’yle ilgili birşey yoktu."

İşte o madde: “Barış zamanında, ticaret gemileri, gündüz ve gece, bayrak ve yük ne olursa 3. madde hükümleri saklı kalmak üzere, hiçbir işlem (formalite) olmaksızın, Boğazlar’dan geçiş ve gidiş-geliş (ulaşım) tam özgürlüğünden yararlanacaklardır. Bu gemiler, Boğazlar’ın bir limanına uğramaksızın transit geçerlerken, Türk makamlarınca, alınması işbu Sözleşmesinin I sayılı Ek’inde öngörülen vergilerden ve harçlardan başka, bu gemilerden hiçbir vergi ya da harç alınmayacaktır.”

'SU YOLU SÖZLEŞMEYİ ÇİĞNER'
Prof. Dr. İnci Kaner de, “Türkiye boğazdan geçiş konusunda en az 1 milyar dolar bir kayba uğrar. Bu kanalla klavuzluk hizmetleri kalkacak, kıyı emniyetinin aldığı kurtarma yardım paraları temin edilemeyecek, geçiş resminden aldığımız paralar azalacak. Çünkü Montrö’deki geçiş resmi miktarları alınmayacak ve aykırı bir durum olacak. Petrol tankerleri Türk makamlarına ödemeleri gereken paradan kurtulmuş olacaklar. Bu durumda Türkiye yeni su yolunda aynı parayı nasıl alacak? Montrö yönünden de hukuki mesele çıkarır bu su yolu, sözleşmeyi de çiğner. Çünkü Türkiye fiilen gemilere uluslararası geçişi kapamış olacağı için diplomatik sorunlar doğacaktır.Ülkeler 'Boğaz’ı bana kapatamazsın' diyebilir” dedi.

  • Etiketler :

Sayfa Yükleniyor...