Eski lastikler çöp değil

Ömrünü tamamlamış lastikler, lastik üretici ve ithalatçılarının kurduğu LASDER tarafından, ''Atık Yönetimi Planı'' kapsamında geri kazanım amacıyla Türkiye çapında toplanmaya başlayanacak.

Eski lastikler çöp değil

Deneme amacıyla iki yıldır yürütülen toplama faaliyetleri sonunda, 2010 yılında 63 bin ton ömrünü tamamlamış lastik ekonomiye kazandırıldı.

Üyeleri arasında Brisa, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli, Baytur, Çelik Motor, İncitaş ve Anlaş lastik firmalarının yer aldığı LASDER, 2010 yılında onaylanan ''Atık Yönetim Planı'' kapsamında Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından ÖTL'lerin toplanması konusunda verilen yetki belgesiyle yetkilendirilmiş kuruluş oldu.

LASDER, üyeleri adına, üyelerinin yenileme pazarına sattıkları lastiklerin oluşturduğu toplam tonajın yönetmelikte belirtilen oranı kadar olan kısmını toplatmayı, taşımayı, gerekiyorsa geçici depolatmayı, öncelikle malzeme geri kazanımı firmalarına ve daha sonra alternatif enerji kaynağı olarak kullanılmak üzere çimento fabrikaları ve enerji üretim tesislerine teslim etmeyi amaç edindi.
        
LASDER YÖNETİM KURULU BAŞKANI BAYMAN
         
LASDER Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Bayman, Swissotel'de ''LASDER Atık Yönetim Planı''nın tanıtımı dolayısıyla düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, insanların bir yerden bir yere ulaşımını sağlamak için lastik sanayicilerinin üzerinde çok ciddi sorumlulukların bulunduğunu söyledi.

Üstün teknoloji ve üstün kalite ürünler sunarak, insanların bir noktadan bir noktaya ulaşmalarındaki güvenli yolculuklarını sağlamaya çalıştıklarını ifade eden Bayman, şunları kaydetti:''Ancak sosyal sorumluluğumuz sadece bu teknolojilerle bu güvenli lastikleri, çevreci bir şekilde üreterek bitmiyor. Bunun farkında olduğumuz için 'de de hep birlikte geliştirdiğimiz derneğimizle kullanılan lastiklerin ömrünü tamamladıktan sonra da çevreci bir şekilde yeniden hayata kazandırılmasıyla ilgili bir oluşum başlatıldı. Bu oluşum 2007 yılında Brisa, Continental, Goodyear, Michelin ve Pirelli firmalarının öncülüğüyle 2008-2010 yıllarında da aramıza Baytur, Çelik Motor, İncitaş ve Anlaş'ın katılımıyla 9 üyeli bir kurum haline geldi ve Avrupa standartları çerçevesinde Türkiye'de Lastik Atık Yönetim Planı'nı hayata geçirdi. Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından da hayata geçirdiğimiz bu plan onaylandı.''

Hakan Bayman, LASDER olarak topladıkları ÖTL'leri, tekrar değişik yollarla ekonomiye ham madde olarak ya da alternatif enerji ham maddesi olarak kazandırıp, hem çevreci bir şekilde bunların çevreye zarar vermesini engellemeye hem de tekrar toplamaya, üretime faydalı olmasını sağlamaya çalıştıklarını vurguladı.

Bayman, bu kampanyayla amaçlarının, topluma lastiklerle ilgili neler yapılabileceğini anlatmak ve bir toplum bilincini istedikleri noktaya çıkarabilmek olduğunu anlattı.
        
LASDER GENEL SEKRETERİ ÜNSAL
LASDER Genel Sekreteri Bahadır Ünsal da faydalı ömrünü tamamlamış, araçtan sökülen orijinal veya kaplanmış, bir daha kullanılamayacak olan lastiklere ve üretim sırasında ortaya çıkan ıskartalara ömrünü tamamlamış lastik denildiğini söyledi.

ÖTL yönetmeliğinin amacının ÖTL'lerin çevreye zarar verecek şekilde alıcı ortama verilmesinin önlenmesi, malzeme geri kazanımı ve enerji geri dönüşümü amaçlı bertarafı için toplama ve taşıma sisteminin kurulması, yönetim planının oluşturulması ve ÖTL yönetiminde gerekli düzenlemelerin yapılması ve standartların sağlanması olduğunu anlatan Ünsal, LASDER'in, geri kazanım firmaları ve çimento fabrikaları ile temaslarını sürdürdüğünü ve bu firmaları, düzenli bir şekilde ÖTL kullanmaları için yatırım yapmaları konusunda bilgilendirdiğini ifade etti.

LASDER'in öncelikle kamu kurum ve kuruluşlarının yarattığı ÖTL'lerin toplanması ve uygun şekilde geri kazandırılmasına önem verdiğini dile getiren Ünsal, özellikle Ocak 2011'de ESHOT (İzmir) ve Mart 2011'de de İETT (İstanbul) otobüs işletmeleriyle protokol imzalandığını, yıllık yaklaşık 15 bin adet otobüs lastiğinin geri kazanımının sağlanacağını kaydetti.

Yönetmeliğin, 2011 yılında toplam ÖTL tonajının yüzde 50'sinin toplanmasını öngördüğünü belirten Ünsal, şunları söyledi:

''Buna göre LASDER'in 2011 yılı yükümlülüğü 87 bin ton civarında olacaktır. 2012 yılı kotası için, ÖTL sektörünün durumu ve sektördeki gelişme beklentileri dikkate alınarak, Çevre ve Orman Bakanlığına yüzde 60 kota oranı önerilmiş olup, görüşmeler devam etmektedir. 2012'den sonra yeterli kullanım yeri olması halinde, yenileme pazarına satılan lastiklerin tamamının (yüzde 80) toplanması hedeflenmektedir.''
        
ÖTL TOPLAMA SİSTEMİ
ÖTL toplama sistemi kapsamında Türkiye, 8 toplama bölgesine ayrılacak. Bölge sınırları ÖTL birikim potansiyeli, bölgenin ÖTL tüketim kapasitesi ve coğrafi koşullara göre belirlendi.

Yüklenici sayısı 8'den fazla olamayacak. 9 üyenin 2011 yılı toplam kotası tahminen 87 bin ton olacak.

Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde (daha çok batıda olmak üzere) bakanlık tarafından lisanslandırılan 13 adet malzeme geri kazanım firması bulunuyor. Bazı yatırımcılar konu üzerinde çalışmalarını sürdürüyor. Malzeme geri kazanımtesisleri genel olarak eski teknolojiye sahip. Bu tesislerin toplam ÖTL maksimum kapasitesi yaklaşık olarak 150 bin ton olmakla beraber, kullanılabilen kapasite 40 bin ton civarında.

Türkiye'de 48 çimento fabrikası faaliyet gösteriyor. Çevre ve Orman Bakanlığı kayıtlarına göre, bu fabrikalara ait 31 fırının ÖTL yakma izni bulunuyor. Mevcut durumda, 6 üretici enerji kaynağı olarak alternatif yakıt olan ÖTL'yi kullanabiliyor.
        
ÖTL ÜRÜNLERİNİ KULLANIM ALANLARI
ÖTL ürünleri, çocuk oyun alanları ve parklar, koşu pistleri, hayvan barınak alanlarının zemin kaplamaları, kaldırım kaplamaları, eğlence ve dinlenme alanları, motor sporları için düzenlenmiş alanlar, okul ve eğitim kurumlarının muhtelif alanları, tenis oyun sahaları, sızdırmazlık sağlanması gereken alanlar, rıhtım, iskele benzeri gemi, tekne yanaşma alanları, kauçuk bazlı çatı kaplama malzemeleri, su tahliye sistemi izolasyon malzemeleri, bidon ve benzeri saklama malzemeleri, çizme ve ayakkabı tabanları, kalıplı, kalıpsız her türlü esnek uygulama alanları, hortumlar, bariyer ve benzeri trafik uygulamaları, drenaj malzemelerinde kullanılabiliyor.

ÖTL'ler ayrıca, suni çim saha dolgu malzemesi (granül), titreşim önleyici ve gidericiler, bina zemin yalıtım malzemeleri, karayolları asfalt katkı malzemesi uygulamaları, dolgu lastikler için kullanım, otomotiv sanayi uygulamaları, oto paspasları, silecek süpürgeleri, contalar, her türlü takozlar, darbe azaltıcılar, bazı tip tamponlarda da değerlendirilebiliyor.

Sayfa Yükleniyor...