Otomatik pilot şaşırdı, okyanusa çakıldı

Atlantik Okyanusu'na çakılarak 228 kişiye mezar olan uçakta yanlış hız verisi otomatik pilotu yanılttı. Kaptan pilotun kokpitte olmaması da arızanın farkedilmesini geciktirdi.

Otomatik pilot şaşırdı, okyanusa çakıldı

İki yıl önce Rio-Paris seferini yaparken Atlantik Okyanusu’na düşen Air France uçağının o sırada otomatik pilotta gittiği ve kaptan pilot kokpitte olmadığı için uçağın hızını ölçen pitot tüpündeki arızanın anlaşılmadığı ortaya çıktı.

Uçağın kara kutuları üzerindeki incelemeyi sürdüren uzmanlar, Türk arp sanatçısı Ceren Necipoğlu ile birlikte 228 kişiye mezar olan uçağın arıza yüzünden yanlış hız ve irtifada gittiğinin belrlendiğini açıkladı.

Kaptan pilot Marc Dubois’nın son anda kokpite girerek okyanusa çakılmaya doğru giden uçağı kurtarmak için yardımcılarına talimatlar yağdırdığı, kazadan çok kısa süre önce uçağa gaz vererek irtifa kazandırmaya çalıştığı ancak başarılı olamadığı belirtildi.

Alman Der Spiegel dergisine konuşan uzmanlar, uçağın otomatik pilottayken yanlış hız ve irtifada gitmesine, muhtemelen pitot tüpünün buz tutmasının yol açtığı kanısında. Uçak sadece dört dakika içinde okyanusa çakılmış.

PİTOT TÜPÜ NEDİR?
Hava taşıtlarında statik basıncı ölçmeye yarayan tüplerdir ve uçağın hızını ölçmek için kullanılır. Savaş uçaklarında bir, yolcu uçaklarında birden fazla bulunur. Seine Nehri'nin debisini ölçmek için görevlendirilen Fransız bilim adamı Henri Pitot tarafından 1732'de keşfedilen Pitot Tüpü, 8 mm çapında, yüzeyi çok düzgün ve genellikle paslanmaz çelikten yapılmıştır.

Pitot Tüpü, içine giren havanın basıncıyla uçağın hızını ölçen bir sistemdir sahip. “Açık bir tüp, akışkan sıvının içine yerleştirildiğinde akışkanın hızı arttığı zaman tüp içindeki basıncın da artar” kuralına göre ölçüm yapar. Doğru veri için tüpteki deliklerin açık ve temiz olması şarttır. Toz ve toprak haricinde küçük böcekler ve buz da tüpün içini tıkayarak basıncın ve dolayısıyla hızın yanlış ölçülmesine sebep olabilir.

Sayfa Yükleniyor...