NASA, 'Marslı'nın yol haritasını yayınladı

ntv.com.tr

NASA'nın Mars'ta su bulunduğunu açıklamasının ardından vizyona giren ve büyük ilgi gören The Martian (Marslı) filmine olan ilgiye Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi de (NASA) sessiz kalmadı.

  • 1

    NASA'nın Mars'ta su bulunduğunu açıklamasının ardından vizyona giren The Martian (Marslı) filmine olan ilgiye Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi de (NASA) sessiz kalmadı.
  • 2

    'Kızıl Gezegen'in yüzeyinde çıkan bir fırtınanın ardından ekip liderinin verdiği acil tahliye kararı sonrasında kafasına aldığı darbe ile etkisiz hale gelen ve ekip arkadaşları tarafından geride bırakılan Matt Damon'ın canlandırdığı Astronot Mark Watney, kurtarılmak için kendi imkanları ile hayatta kalmış ve kurtarılmak için yüzlerce kilometre yol katetmek zorunda kalmıştı.
  • 3

    Filmde gerçekleşen bu zor yolculuğu mercek altına alan NASA, Astronot Mark Watney'in yolculuğun haritasını yayınladı. Söz konusu haritaya göre, Mars'ta mahsur kalan astronot 2 bin mil (3 bin 200 km) yol yaparak tahliye noktasına ulaşabildi. 

    Peki 'Kızıl Gezegen'de mahsur kalan bir astronotun kurtarılmadan önce çözmesi gereken sorunlar neler? 

  • 4

    Mars'ın atmosferinin gezegenimize oranla yüzde 1 seviyesinde olduğu düşünülürse Mars'ın yüzeyinde bulunmak ile uzayda bulunmak arasında pek bir fark bulunmadığını söylemek mümkün. Bu yüzden astronotların ilk iş olarak bu basınçtan korunmanın yollarını bulması gerekiyor. 

  • 5

    İkinci sıkıntı ise insanın yaşaması için elzem olan oksijen. Gezegende kalındığı sürece oksijen üretebilecek bir sistem bulunması olası Mars görevleri için çözülmesi gereken sorunların başında geliyor. 

  • 6

    Gezegendeki radyasyon oranının oldukça yüksek olduğunu belirten uzmanlar, bu oranın Mars'ta görev yapan astronotların kansere yakalanma riskini önemli ölçüde artırdığı görüşünde. 

  • 7

    Su, yiyecek ve enerji üretimi aşılması gereken diğer engeller. Filmdeki astronot çiftçilik yaparak ve birkaç kimyasal dokunuşla bu sorunları geçici bir süreliğine olsa da çözmüştü. Ancak NASA'nın bu sorunları ortadan kaldırması için uzun yıllar mesai yapmaya devam edeceğini söylemek abartı olmaz. 

  • 8

    Ancak en büyük sorun Mars'a gitmek veya orada kalmak değil gezegenden ayrılmak. Zira Mars'tan dönüş sandığımızdan daha zor bir çaba gerektiriyor. 

     

     

  • 9

    MAV’ın (Mars'a İniş Aracı) iç mekanı yükü azaltmak için çok sade olacak. Bu tek yön bir uzay taksisi sadece, bir yaşam alanı değil. Hatta mühendisler koltuk bile koymayabilir, ki bu durumda astronotların tüm yolculuk sırasında ayakta durması gerekecek. 

     
     

     

  • 10

    Füzeyle fırlatarak kalkma işlemi yedi dakika sürecek. Ama yolculuk burada bitmiyor. Astronotlar ERV (Dünya'ya Dönüş Aracı) ile buluşup kenetlenmek için yörüngeye oturma manevraları yapacaklarından daha fazla yakıt harcayacaklar. 

     
     

  • 11

    ERV, Mars yüzeyinden 250 ila 34 bin kilometre yukarıdaki elips biçimli “bir günlük yörüngede” park ederse, astronotlar kalkış aracında en fazla 43 saat geçirecekler. Ancak Rucker bu durumun Mars misyonunu planlayanlar tarafından henüz çözülmemiş bir konu olduğunu söylüyor.