Filipinler’de yaşanan doğal afetin ardından su ve gıda yardımına muhtaç yüzbinlerce insanın içine düştüğü durum, felaket bölgelerine yapılan müdahale hakkındaka tartışmaları da berarinde getirdi. Tacloban kentinde tayfunun vurması nedeniyle üç gün kapalı kapan ancak halen jetlerin iniş yapamadığı havaalanı, gerekli yardımın ulaştırılmasında büyük engel teşkil ediyor.

Avrupa Komisyonu tarafından başlatılan ESTOLAS projesi, gelecekte afet bölgelerin yardım taşımak için uçak ve helikopter karışımı hibrit bir uçak kullanılmasını öngörüyor.

Orta kısmında çörek benzeri bir kısım bulunan hibrit uçak, bu kısmın helyumla doldurulması sayesinde iki katı yük taşıyabilecek ve yarı yarıya yakıt tasarrufu yapacak. Merkezdeki pervaneler hibrit uçağın dikey iniş ve kalkış yapmasını sağlarken, yerde bir hovercraft gibi hareket edebilecek. Kanatları ise havalanmasında kolaylık sağlayacak.

ABD merkezli Aeroscraft firması, Aeroscraft adı verilen, felaket bölgelerine yardım ulaştırmak için tasarlanan bir uçağın test uçuşlarına başladı.

NewScientist’in haberine göre, ESTOLAS projesinde, Letonya’nın Riga Teknik Üniversitesi ve İngiltere’nin Cranfield Üniversitesi ortak hareket ediyor. Testler, rüzgar tünellerinde yürütülüyor.

Benzer projelerin geçmişte denendiği belirten mühendislerin aşmak istediği temel sorun, uçağın denge problemi. Bu sorunun, modern bilgisayar sistemleriyle aşılması ümit ediliyor.