Yayınevleri sosyal medyada ne yapıyor?

Sosyal medyanın gücü her alanda kendini gösteriyor ve yayınevleri de bu alanda etkin olmaya çalışıyorlar. İşte yayınevlerinin Facebook, Twitter başta olmak üzere sosyal ağlardaki performansı...

09.05.2011 - 13:03

Yayınevleri sosyal medyada ne yapıyor?

Önce basılı halden e-kitaba dönüştüler. Dijital dünyaya ayak uydurmak zorundalardı. Çünkü, belki biraz erken olarak, e-kitabın basılı edisyonları yok edeceği bile konuşuldu. Çok geçmeden her alanı etkisi altına alan sosyal ağlar yayınevlerine de uğradı.

Türkiye’nin en önemli yayınevleri hemen kolları sıvadı ve Facebook, Twitter başta olmak üzere sosyal ağlarda yerlerini aldı. yenimedyaduzeni.com sitesi, Türkiye’nin önde gelen yayınevleriyle sosyal ağlarda neler yaptıklarını ve sosyal medyanın yayıncılığa olan etkilerini konuştu.

CAN YAYINLARI
"Sosyal ağlarda diğer markalarla da rekabet ediyoruz"

Twitter / Facebook

Can Yayınları’nı, bugünlerde Facebook üyelerine dağıttığı kitap hediyesi ile sıkça duyuyoruz. Beyoğlu’ndaki Can Kitabevi’ne gidip isminizi söyleyip hediye kitabınızı seçebiliyorsunuz. Sosyal medyayı en aktif kullanan ve kullanıcıları ile sürekli iletişim halinde olan Can Yayınları’nın, 2 ay önce açtığı Facebook sayfasında 30 bin üyesi, Twitter’da ise 3 bin 500 takipçisi var. Yıl sonuna kadar Facebook’ta 100 bin üyeye ulaşmayı hedefleyen yayınevi, sayının artması kadar etkileşim ve bağlılık kavramlarını da önemsiyor. Can Yayınları Satış ve Pazarlama Müdürü Ali Granit, “Yalnızca yayıncılık sektöründe olan markalarla rekabet etmiyoruz sosyal medya üzerinde, aynı zamanda farklı sektörlerdeki diğer büyük markalar için de örnek olabilecek çalışmalar gerçekleştirmeyi hedefliyoruz” diyor. Anlayacağınız önümüzdeki dönemlerde Can Yayınları’nın sosyal medyadaki hesapları iyice hareketlenecek.

Can Yayınları, sosyal medya oluşturmak yerine sosyal network oluşturmanın daha uygun olduğunu söylüyorlar. Her gün kitap tanıtımları yapıyor, kullanıcılar ile soru-cevap şeklinde konuşmalar gerçekleştirirken onların fikirlerini alıyorlar. Can Yayınları’nı diğer yayınevlerinden ayıran en büyük özelliği ise, Facebook sayfaları, bloglar ve Twitter hesapları ile etkileşim halinde olmaları. Yani birçok edebiyat, kitap sayfasıyla ilişki kuruyor, onların içeriklerine yorum yazarak katkıda bulunuyorlar.

Okuyucusunun fikrini de yabana atmayan Can Yayınları, son olarak yeni çıkacak bir romanın kapağını okurlarına seçtirmiş. Alman yazar Karl Olsberg’in son romanı Kara Yağmur için alternatif kitap kapakları Facebook sayfasından okurların görüşüne sunuldu ve oylamaya göre en beğenilen tasarım kitap kapağına taşındı.

SİREN YAYINLARI
'İnternet üzerinden yazar adaylarından rekor başvuru alıyoruz'
Twitter / Facebook / Blog

Siren Yayınları, Twitter ve Facebook sayfalarının haricinde bir de blog tutuyor. Blog’un içeriğini ise yine yayınevinin editörleri hazırlıyor. Çağdaş edebiyata odaklı ve genç bir yayınevi olan Siren, sosyal medyanın sunduğu olanakları sonuna kadar kullanıyor. Siren Yayınları Genel Yayın Yönetmeni Sanem Sirer, “Öncelikli çabamız, bu kanalları çağdaş edebiyata dair güncel ve geçerli bir diyalog sahası olarak kullanmak” diyor. Kitap duyurularını paylaşmanın ötesinde edebiyat dünyasının genelinde olan bitenlerden bahsetme ve buna bağlı olarak samimi bir dil tutturma çabasında Siren Yayınları.

Sirer, okuyucularıyla iletişimlerinin doğrudan ve anında geliştiğini anlatırken, esas kaygılarının kitaplarını ait oldukları edebiyat evreninde belli bir perspektife oturtmak ve yazının heyecanını paylaşmak olduğunu söylüyor. “Özellikle blog sayfamızın bu konuda başarılı olduğunu söyleyebilirim; hafta içi her gün güncellenen sayfamıza gelen tepkiler ve takipçilerimizin sadakati de motivasyonumuzu artırıyor” diyen Sanem Sirer, çeviri odaklı bir yayınevi olmalarına rağmen yerli yazar adaylarından rekor düzeyde başvuru aldıklarını da anlatıyor.

Yayınevi, kitaplardan pasajlar paylaşarak okurun bahsedilen kitabı okumasa dahi yazara dair fikir edinmesini sağlıyor. Türkiye’yi ziyarete gelen yazarları Etgar Keret’in imzalı kitaplarını, okuyuculara blog üzerinden bir kampanya dahilinde hediye etmişler. Blog sayfasında kurumsal mesajları görmeniz ise mümkün değil. Bu tür mesajlarını web sitelerinde veya geleneksel mecralarda vermeyi yeğliyorlar. Sanem Sirer, sosyal medyadaki durumu şöyle yorumluyor, “Sanal cemaatler içinde yaşadığımız bir çağdayız. Sosyal ağlar, ifade etme ve paylaşıma girme açısından paha biçilemez fırsatlar sunuyor.”

NTV YAYINLARI
Ayda 3-4 kez kitap ödüllü yarışma

Twitter / Facebook

NTV Yayınları sosyal medyada Facebook, Twitter, Vimeo ve Foursquare hesaplarıyla yer alıyor. Facebook hesabından yalnızca yeni çıkan kitaplarını değil dillerle ilgili dünyadan ilginç haberler girmek gibi durumlar için de kullanıyorlar. Twitter hesabını da duyurular ve soru-cevaplar için sıkça kullanıyorlar. Vimeo’da ise reklam filmlerini topluyorlar.

Okuyucularıyla samimi ve dostça bir iletişim kuran yayınevi, kitaplarla ilgili gelen tüm soruları yanıtlıyor. NTV Yayınları ayda 3-4 kez kitap ödüllü yarışma düzenliyor. Tahmin edileceği üzere okuyucuların en sevdiği ve sabırsızlıkla beklediği etkinliklerden biri bu oluyor. Yayınevi takipçileri Facebook ve Twitter sayesinde aldıkları haberi çevresine ilk duyuran olmaktan da hoşlanıyor. Bu nedenle sosyal medya, iletişim kurmanın dışında en hesaplı tanıtım alanını da oluşturuyor bir anlamda.

DOĞAN KİTAP
"Sosyal medyayla birlikte kendimizi yeniliyoruz"

Twitter / Facebook

Doğan Kitap’ın sosyal medya hesaplarını pazarlama ekibi yönetiyor. Bu ekip gelen yorumları onaylıyor ve sorulara karşılık veriyor. Öyle ki, mesai saatleri dışında da evden hesaplar yönetilmeye devam ediyor. Sosyal medyanın samimi diline uyum sağlayarak bu frekansı tutturan yayınevi, sosyal medyayı sadece gençlerin kullanmadığını atlamıyor ve her kitleye seslenmeyi hedefliyor. Bu nedenle samimiyetin kurumsal kimlikle örtüşmesine dikkat ediyorlar. Fakat şunu da belirtmekte fayda görüyorlar, “Sosyal medya hızla değişen bir alan. Bizim de yapmamız gereken kendimizi bu değişime paralel olarak yenilemek.”

Kitap duyurularını web siteleriyle eşzamanlı olarak Facebook ve Twitter hesaplarından da duyurduklarını söyleyen Pazarlama Direktörü Ayşegül Kirpiksiz, “Kapak görselleri, videolar, yazarlarla röportajlar, etkinliklerin tümünü bu hesaplarda paylaşıyoruz.” Henüz kitap raflara çıkmadan önce de bir güzellik yapıp kitaptan kısa bölümleri de sosyal medya hesaplarında paylaşarak takipçilerin ağzına bir parmak bal çalmayı da ihmal etmiyorlar.

Kitap tanıtımındaki en önemli unsur, insanların birbirlerine kitap tavsiye etmeleridir. Doğan Kitap, bu önemli detayı sosyal medyada çok iyi kullanıyor. Metnin yanı sıra görselliğe de önem vererek özellikle kitap görsellerini, videoları paylaşmaya da özen gösterdiklerini söylüyorlar.

İLETİŞİM YAYINLARI
“Önemli olan kalıcı bir kitleye ulaşmak”

Twitter / Facebook

İletişim Yayınları da Facebook ve Twitter hesabı olan yayınevlerinden biri. Yayınevi uzun süre kullanıcılarının sorularına Formspring’ten sabırla cevap verdi. Fakat daha sonra öneri ve eleştiriler için oluşturdukları mail adresinin daha fazla tercih edildiğini görünce o hesabı kapattı. Facebook hesabını Twitter’a bağlayan yayınevi, bu hesaplardan diğerleri gibi yeni çıkan / çıkacak kitaplarını, etkinlikleri duyuruyor. Sadece geleneksel basında çıkan yazıları paylaşmıyor, bloglarda ve çeşitil kültür-sanat/edebiyat sitelerindeki yazıları da okurlarıyla paylaşıyor.

Okuyucusuyla kurumsal bir dille iletişim kuruyor ama samimiyeti de elden bırakmıyor İletişim Yayınları. Yayınevi editörlerinden Begüm Güzel, "Sosyal medyada bir “Facebook / Twitter arkadaşı” olmak gibi bir hedefimiz yok. Tek amacımız, 28 yıldır onlarla birlikte olan okucuları için İletişim Yayınları’nı ulaşibilir kılmak ve önerilerini sunmalarına fırsat vermek. Duyurularını geleneksel kanallar dışında mutlaka sosyal medyadan da yapıyorlar çünkü bu sayede çok fazla kişiye ulaşmanın mümkün olduğunun farkındalar. Facebook sayfalarını, metin özgürlüğü sebebiyle önemli bir haber kaynağı olarak geliştirmeyi amaçlıyorlar. Bunun en önemli örneği de, geçtiğimiz ağustos ayında Orhan Pamuk’un “Manzaradan Parçalar” kitabının yayınlanacağını duyurduklarında takipçilerden aldıkları tepkilerdi.

Sosyal medya, geleneksel tanıtım kanallarının dışına çıkıp zaman ve yer gibi ölçütlere bağlı kalmaksızın çok fazla sayıda insana ulaşmayı sağladığı için İletişim Yayınları için çok önemli. Yayınevi, kendini okurlarına daha iyi tanıtmayı ve okurunu yakından tanımayı önemsiyor. Ancak sosyal medyanın avantajlı olduğu kadar riskli de bir şey olduğunu unutmuyorlar, “Bir tuşla beğenmek/takip etmek mümkün ama yine bir tuşla bu beğeni ve takipten vazgeçmek de mümkün” diyorlar. Bu yüzden sosyal medya faaliyetlerinde denge ve istikrar tutturmak gerektiğine inanıyorlar.

SEL YAYINCILIK
''Twitter daha eğlenceli''

Twitter / Facebook

Sel Yayıncılık, grup ve kişi olmak üzere Facebook’ta iki hesaba sahip. Grup hesabından sadece yeni çıkan kitaplarının duyurusunu, kişi hesabından ise kitaplarıyla ilgili çıkan yazıları ve okuyucu görüşlerini paylaşıyorlar. Sel Yayıncılık editörlerinden Bilge Şancı, kişi hesaplarında toplumsal gündemlerin kaçınılmaz olanları ile ilgili duruşlarını da belirttiklerini söylüyor. Twitter hesabını daha aktif kullandıklarını anlatan Şancı, bunun nedenini de Twitter’ı daha eğlenceli bulduklarını söyleyerek açıklıyor.

Sosyal ağlarda kurumsal ancak medyanın sosyalliğine uygun bir biçimde pek resmi olmayan bir dil kullanıyorlar. Bu hesaplarda yayınevi ile ilgili tüm önemli haberlerin, aktivitelerin duyurularını yapıyorlar. Şancı yayınevleri açısından sosyal ağları şölye değerlendiriyor, “Okurla direkt iletişim kurmak ve tepkileri dolaysız almak açısından oldukça önemli. Daha önce ancak yayınevine kadar gelen ya da bize mail atma uğraşına girmiş okurlardan görüş alabiliyorken, şimdi hem olumlu hem de olumsuz anlamda oldukça hızlı geri dönüş alabileceğiniz bir alan açıldı.”

OKUYAN US YAYINEVİ
“Biz okuyucularımızla eğlenmeyi tercih ediyoruz”


Twitter / Facebook

Okuyan Us Yayınevi’nin, Facebook’ta ve Twitter’da Okuyanus, Dizüstü Edebiyat ve 1 Kadın 2 Salak olmak üzere üçer hesabı var. Yayınevi, sosyal medya konusunda Bigumigu İletişim Trendleri Danışmanlığı ile ortak çalışıyor. Hesapların hepsini okuyucularıyla karşılıklı diyalog halinde yönettiklerini anlatan Okuyan Us Yayınevi Yayın Yönetmeni Ebru Demetgül, yeni çıkan kitap duyuruları ve yenilikleri paylaşmanın yanında bir komunite oluşturabileceklerini düşündüklerini söylüyor. Özellikle Dizüstü Edebiyat serisiyle hızla artan takipçileri, Facebook sayfasında kendi içeriklerini üretiyor. Takipçiler kitaplarla ilişkilerini paylaşıyor, kitaplarıyla fotoğraf çektirip burada yayınlıyorlar.

Demetgül, “Geleneksel medyayı takip etmeyi azalttık diyebiliriz, sosyal medya üzerinden okuyucularımızla iletişimimizi rahat ve hızlı bir şekilde kuruyoruz” diyerek sosyal medyanın yayıncılık üzerindeki etkisine de değiniyor. Okuyan Us’un sayfalarında bloggerlar kendi bloglarının tanıtımını yapabiliyorlar ve bu sayede kendilerini buraya ait hissediyorlar. Sosyal ağlar üzerinden henüz bir kampanya veya yarışma yapmayan Okuyan Us, bunun nedenini şöyle açıklıyor, “Bu şekilde takipçi toplama yoluna hiçbir zaman gitmedik. Çünkü bu, bize göre eşit olmayan bir ilişki kuruyor. Biz okuyucularımızla beraber eğlenmeyi, partiler düzenlemeyi, her yeni kitapta beraber heyecanlanmayı tercih ediyoruz.”

Sosyal medyanın yayınevleri için de bulunmaz bir fırsat olduğunu söyleyen Demetgül, sosyal ağların kitap sektörünün ve okuyucusunun izole olmuş imajını tamamen yıktığını anlatıyor. Kitaplara geri dönüşler anında alınıyor, takipçilerle bir süre sonra arkadaş gibi oluyorlar. Sosyal medyada bir varlık oluşturacak kadar vakit geçiren kesimin sanıldığından daha güçlü bir kültür birikimi olduğunu söyleyen Demetgül, bu havayı kimi zaman solumanın kimi zaman da yaratmanın büyük bir fırsat olduğunu da ekliyor.

EVEREST YAYINLARI
"Daha kişisel olduğu için Facebook tercih etmiyoruz"

Twitter

Everest Yayınları, yeni çıkan kitaplarını sıcağı sıcağına okuyucusuyla paylaşmak için bir Twitter hesabı açmış. Ayrıca bu hesaptan gittikleri fuarları, söyleşileri ve imza günlerini de paylaşıyorlar. Twitpic.com’dan yeni çıkan kitaplarının kapaklarını ve kitapların önsözlerini paylaşan Everest Yayınları, böylece okuyucuların kitap hakkında fikir sahibi olmalarını sağlıyor.

Everest Yayınları editörlerinden Başak Güntekin, Twitter üzerinden gelen eleştiri, öneri ve yorumları da yakından takip edip mutlaka onlara geri döndüklerini anlatıyor. Diğer yayınevleri gibi Facebook’ta bir hesap açmamalarının nedenini ise, daha kişisel bir paylaşım sitesi olduğu için tercih etmediklerini söylüyorlar. Everest Yayınları, yılbaşında güzel bir kampanyaya imza atmıştı. Everest kitapları ile fotoğrafını yollayan okuyucularına kitap hediye eden yayınevi, bu tür kampanyalar düzenlemeye devam edecek.

İMGE YAYINLARI
En çok Facebook hesabı olan yayınevi

Twitter / Facebook

İmge Kitabevi Facebook’ta en çok hesabı bulunan yayınevlerinden biri. Facebook’ta yayınevi olarak iki hesapla yer alıyor. İmge Kitabevi hesabı Halkla İlişkiler birimi tarafından yönetiliyor, diğeri İmge Kitabevi Yayınları ise Twitter hesabı gibi editörler tarafından yönetiliyor. İmge Kitabevi adına da iki Facebook hesabı var: Kitabevi çalışanları tarafından yönetilen Kadıköy İmge Kitabevi Tutkunları ve Bodrum İmge Kitabevi çalışanları tarafından yönetilen İmge Kitabevi.

Sosyal medya hesaplarında resmi bir dil kullanmadıklarını anlatan İmge Kitabevi Yayınları Yayın Yönetmeni Şebnem Tabakçı, haftanın belli gün ve saatlerinde interaktif sohbetler gerçekleştirdiklerini söylüyor. Okuyucuların yayıneviyle ilgili tüm sorularına yanıt veriyorlar. Kitabını yayınlatmak isteyen bazı takipçiler de yayınevinin sosyal medya hesapları aracılığıyla yayınevine başvuruda bulunuyor. Tüm etkinlik ve duyurularını bu hesaplardan duyuran yayınevi, sosyal ağlar sayesinde okuyucularıyla daha kolay iletişime geçip alışkanlıklarını daha kolay ölçümleme şansına erişiyorlar. Kısa sürede ürettikleri şeyle ilgilenen insanlara ulaşabimle avantajı olduğunu düşünüyorlar.

APRIL YAYINCILIK
Yayıneviyle ilgili her şey paylaşılıyor

Twitter / Facebook

April Yayıncılık, Twitter ve Facebook’u aktif kullanan yayınevlerinden biri. Editörler tarafından yönetilen hesaplarda, yazarlarla ilgili son haberler, imza günleri, söyleşiler, konferanslar, yeni çıkan kitapların duyuruları, basında çıkan kitap ve yayınevi haberleri paylaşılıyor. Bu konuların yanı sıra, sosyal sorumluluk bakımından önemli olduğunu düşündükleri haber ve gelişmeler de takipçilerle buluşuyor.

Sosyal ağlarda samimi bir dille okuyucusuna ulaştıklarını anlatan April Yayıncılık'ın editörlerinden Nazlı Berivan Ak, birlikte çalıştıkları gönüllüler, stajyerler ve üniversite öğrencileri sayesinde bu iletişimi hep sıcak tuttuklarını söylüyor. Okurlarla doğrudan ve sağlıklı iletişim kurmada sosyal medyanın önemini tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’deki yayıncıların da fark ettiğinin bilincindeler. Bu açıdan kitapların doğru kanallarla doğru okurlara ulaşmasının önemli ayaklarından biri olarak sosyal medyayı görüyor ve bu alanı etkin bir şekilde kullanıyorlar.

  • Etiketler :

Sayfa Yükleniyor...