Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, Doğuş Otomotiv'in ilk yarıyıl sonuçlarının açıklandığı basın toplantısında, iyi bir dönem geçirdiklerini, Doğuş Otomotiv olarak morallerinin yerinde olduğunu söyledi.

Dünyada tipik bir kriz yaşandığını, 1980'lerde buna benzer bir problem görüldüğünü, bu durumdan, üretimi destekleyen politikalarla çıkıldığını anımsatan Acar, ''Muhtemelen şu anda da böyle bir şeyler yapılması lazım. Dünya problemi aşmaya çalışıyor'' dedi.

Krizin aşılıp aşılmadığı sorusunun cevabının, ''daha epey bir zaman alacağı'' şeklinde olduğunu ifade eden Acar, şöyle devam etti: ''2010 yılında dünya büyümeye döner. Ama esas tekrar normale giriş, sanıyorum 5-6 yıllık bir dönemi alacaktır. Tabii bu Türkiye ekonomisini de yakından etkiledi. Türkiye, ister istemez, dünyanın önemli ekonomilerinden olması, dışa açık ekonomi politikaları nedeniyle kendi problemi olmasa bile bu durumdan etkilendi. Genel olarak dünya ekonomisine bakıldığında çok hızlı bir düzelme beklemiyorum ama kademeli, koordineli bir çaba olduğunu görüyoruz. Bu çok iyi. Bu dönemde tedbirli iyimserlik içinde olmak gerekiyor. Yani iyimserliğimizi koruyoruz ama tedbiri de elden bırakmamak lazım. Doğuş Otomotiv olarak ana stratejimiz, böyle bir kriz döneminde şirketimize ve çalışanlarımıza herhangi bir hasar vermeden bu dönemi geçmeye çalışıyoruz.''

Soruları da yanıtlayan Acar, otomotiv sektörünün hükümetin vergi desteği yönünde aldığı karardan olumlu etkilediğini, bu desteğin yıla 85-90 bin adet satış desteği getirdiğini söyledi.

Ramazan ayında genelde piyasaların durgun geçtiğini anımsatan Acar, ''Dolasıyla bayramı takiben ekim ayından başlayarak yılın son ayında tekrar ufak bir hareketlenme bekliyoruz. Toplam pazarın 450 bin civarında olmasını bekliyoruz'' dedi.

Acar, Doğuş Otomotiv'in yüzde 10 pazar payı hedefinin devam ettiğini, planlama açısından zor bir yıl olduğunu söyledi.

KRONE MUAZZAM BİR FABRİKA OLDU
Krone ile olan ortaklıklarına da değinen Acar, ''Treyler fabrikamızın inşaatı bitmek üzere. Bu yılın sonunda inşaatı bitecek. 2010 yılında duruma bakacağız, muhtemelen 2011 gibi deneme üretimine geçmeyi planlıyoruz. Muazzam bir fabrika oldu. Gurur verici. İnşallah dünya ekonomisinde de tekrar trendler pozitife döner. Krone'nin yetkilileri geldikleri zaman 'kendi sektörlerinde dünyada böyle bir tesis olmadığını' söylediler'' şeklinde konuştu.

Avrupa'da önemli miktarda treyler stoku bulunduğuna dikkati çeken Acar, ''Eldeki stokun da erimesi lazım. Bizim üretime başlamamız 2010'u geçer. 2011'e göre planlıyoruz. Sanayicilik böyle bir şey, ticarette çok çabuk dur-kalk yapabiliyorsunuz'' dedi.

Acar, Mieller fabrikasının ise çalıştığını, küçük üretimler yaptıklarını, ücretli izin veya üretim azaltması sistemini kullanarak fabrikanın çalışması için büyük bir çaba sarf ettiklerini anlattı.

Acar, Doğuş Otomotiv'in VW ile birlikte Türkiye'de üretim planlarına ilişkin bir soruyu da ''Bu plan bizim olamaz. Ancak temsil ettiğimiz markaların kararları olabilir'' dedi.

EKONOMİ HAREKETE GEÇMEDEN TİCARİ ARAÇ PAZARI BÜYÜMEZ
Ticari araç pazarındaki daralma konusunda ise Acar, ''Bence ticari araç pazarı önemli bir gösterge. Ekonomi harekete geçmeden ticari araç pazarı, vergi teşviki ile büyüyecek bir pazar değil'' dedi. Acar hurda teşvikini de önemsediğini vurguladı.

Doğuş Otomotiv'in Doğuş Grubu içinde önemli bir yere sahip olduğunu dile getiren Acar, otomotivin finans sektöründen sonra en büyük iş kolu olduğunu, VW ile de uzun döneme dayalı işbirlikleri bulunduğunu hatırlattı.

Acar, ''Çok kısa olmamakla birlikte uzun dönemde neler olabilir? Bizim Krone ve Mieller gibi ortaklıklarımız var. Orada azınlık hissedarız ama eş ortağız. Bizim damper veya treyler üretmek birinci işimiz değil. Zaman içinde bu kuruluşlar güçlenip belli bir büyüklüğe geldiğinde buradaki ortaklarımızla bunlar değerlendirilebilir. 8-10 yıl içinde bunlar gündeme gelebilir'' diye konuştu.

BU YIL 40 BİNİ AŞARIZ
Doğuş Otomotiv CEO'su Ali Bilaloğlu da, küresel talep daralmasının otomotiv pazarını desteklere rağmen etkilediğini ifade etti.

Toplam pazarın yüzde 15 daraldığını belirten Bilaloğlu, VW grubunun satışlarının yüzde 5 gerilediğini, pazar paylarının ise arttığını bildirdi.

Türkiye'de toplam pazarın yüzde 3 daraldığını, binek aracın, lüks segmentin ise geçen yıla göre büyüdüğünü hatırlatan Bilaloğlu, hafif ticari tarafın da gerilediğini, en büyük darbeyi ise ağır vasıtanın yediğini anlattı.

Bilaloğlu, VW binek aracın geçen yılın aynı dönemine göre satışlarını yüzde 14 oranında artırarak 12 bin 763 araca çıkardığını, Porsche'nin 121, Audi'nin ise 2 bin 722 adet araç sattığını bildirdi.

Doğuş Otomotiv'in satış hedefini yukarı çıkardığını, bu yıl sonunda 40 binin üzerinde satış yapabileceklerini belirten Bilaloğlu, burada satış tabanını belirleyen faktörün alabilecekleri üretim olduğunun altını çizdi. Bilaloğlu, ''Biz Türk tüketicisine hitap edecek ürünlerde üretim alma sıkıntısı çekiyoruz'' dedi.

YILIN İLK YARISINDA 20 MİLYON LİRA NET KÂR
Doğuş Otomotiv Finanstan Sorumlu Genel Müdürü (CFO) Berk Çağdaş ise yüzde 9,1 civarında pazar payı elde ettiklerini, ikinci elde de 5 bin 100 adetlik satış gerçekleştirdiklerini söyledi.

Çağdaş, toplam aktiflerinin, geçen yılki 1 milyar 444 milyon liradan, 1 milyar 50 milyon seviyesine indiğini, buradaki küçülmenin temel kaynağının ise stoklardaki erime olduğunu anlattı.

Doğuş Otomotiv'in, özellikle 2008'in ikinci yarısından sonra, 2009'un ilk yarı sonuna kadar temel finansman stratejisinin; likiditeyi korumak, borçluluğu azaltmak, gider yönetimi, bilançoyu küçültmek, önemli ve stratejik birtakım yatırımları ertelemek ve öz kaynakların güçlendirilmesi olarak özetlenebileceğini ifade eden Çağdaş, şunları kaydetti:

''Geçen yıl 350 milyon lira olan özkaynaklar bu yıl 448 milyon lira seviyesine geldi. Bu çok önemli bir sağlık göstergesi. Yatırım tutarımız yılın ilk yarısında ise 21 milyon lira olarak gerçekleşti. Konsolide satış rakamımız 1 milyar 36 milyon lira olarak gerçekleşti. Geçen yıla göre yüzde 11'lik düşüş gösteriyor. Ancak, dağılım olarak bakıldığında son derece sağlıklı bir yapıdadır. Brüt kârımız bu yıl 142 milyon lira oldu. Geçen yılın aynı döneminde 14.9 milyon olan faaliyet kârımız bu dönem 40.7 milyon liraya ulaşmıştır. Finansman giderleri 45 milyon liradan 24 milyon liraya geriledi. Bunun sonucunda baktığımızda net dönem kârımız geçen yılın aynı döneminde 33 milyon lira zararken, şimdi 20 milyon lira net kâra ulaşmış bulunuyoruz. Stok dönüş hızı 60-70 binlerden 20-24 binlere düştü.'' Çağdaş, bu yılki ciro beklentilerinin ise 1,85 milyar lira olduğunu bildirdi.