Sanayide 'ikinci 500'ün lideri Oyka Kağıt

İSO'nun İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Raporu'na göre, Oyka Kağıt Ambalaj Sanayi ve Ticaret A.Ş, 98 milyon 178 bin 311 liralık net üretimden satışla ilk sırada yer aldı.

Haberler - Anadolu Ajansı 25.08.2010 - 12:42

İstanbul Sanayi Odası'nın (İSO) ''Türkiye'nin İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Raporu'' düzenlenen basın toplantısı ile açıklandı.

Rapora göre, Oyka Kağıt Ambalaj Sanayi ve Ticaret A.Ş, 98 milyon 178 bin 311 liralık net üretimden satışla ilk sırayı aldı.

SFC Entegre Orman Ürünleri Sanayi ve T.A.Ş 97 milyon 968 bin 399 liralık üretimden satışla ikinci sırada yer alırken, Ozanteks Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş 97 milyon 800 bin 125 liralılık üretimden satışla üçüncü sırada yer aldı.

Raporda ilk 50 firma arasında tek kamu kuruluşu olarak, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin iştiraki İSTON İstanbul Beton Elemanları ve Hazır Beton yer aldı. Listede 2008 yılında  olduğu gibi yine 496 özel kuruluş ve 4 de kamu kuruluşu yer aldı.

2009 yılındaki 152 yeni kuruluşun 51'i 2008 birinci 500 sıralamasından gelirken, geri kalan 101 kuruluş ise 2008'deki bin kuruluşun dışından sıralamaya girdi.

2009 yılında ikinci 500 büyük sanayi kuruluşunun Türkiye GSYH'si içindeki payı 2008'de olduğu gibi yine yüzde 0,9 olarak gerçekleşirken, İSO birinci ve ikinci 500 büyük sanayi kuruluşu kapsamında yer alan bin kuruluş, 2009 yılında Türkiye GSYH'sının yüzde 9,5'ini yarattı.

Raporda, kamu kuruluşlarının sayısı ve ağırlığı çok az olduğu için ekonomik büyüklüklerle ilgili karşılaştırmalar sadece özel kuruluşlar için yapıldı.

2009 yılında ikinci 500 büyük sanayi kuruluşunda üretimden satışlar sabit fiyatlarla yüzde 2,4 oranında küçülürken, birinci 500 özellerde ise üretimden satışlar sabit fiyatlarla yüzde 14,9 oranında küçülmüştü.

Birinci ve ikinci 500 arasındaki farklılık iki grup arasında sektörel dağılımdaki farklılıktan kaynaklanırken, birinci 500'de petrol arıtımı, ana metal ve taşıt araçları sektörlerindeki kuruluşların ağırlığı fazla olmuştu. 2009 yılında bu sektörlerde dünya genelinde oldukça yüksek fiyat düşüşlerinin yaşanması ve ayrıca ihracatlarının gerilemesi birinci ve ikinci 500 arasında farklılaşmaya neden oldu.

Geçen yıl ikinci 500'de toplam satış hasılatı bir önceki yıla göre yüzde 3,4 oranında azalırken, faktör fiyatlarıyla net katma değer ise yüzde 15,1 oranında arttı.

Sayfa Yükleniyor...