“Şişman çocuk sağlıklı çocuktur” anlayışının son yıllarda pek çok bilimsel araştırmayla çürütüldüğü biliniyor ve uzmanlar aileleri bu konuda bilinçli ve duyarlı olmaları konusunda uyarıyor. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Özge Demirel Leman da obezitenin çocuklarda çok ciddi hastalıklara davetiye çıkırdığını söyledi.

Dünya Sağlık Örgütü tarafından önemli bir halk sağlığı sorunu olarak bildirilen şişmanlığın son 20 yılda hem erişkinlerde hem de çocuklarda çarpıcı şekilde arttığını belirten Dr. Leman, ülkemizde de şişman çocuk sayısının azımsanmayacak boyutlara ulaştığını belirtti. Leman, "Genetik faktörler, hatalı beslenme ve hareketsiz yaşam biçimi şişmanlığın gelişimindeki en önemli unsurlardır. Ayrıca aileleri tarafından aşırı korunan ya da ilgisiz bırakılan çocuklarında şişmanlığa eğilimli olduğu görülmektedir. Şişman çocuklar sosyal ortamlarda ve okulda eğlence konusu olmakta ve arkadaşları tarafından oyun arkadaşı olarak seçilmediği için yalnızlığa itilmektedir" dedi.

Aşırı şişman olan çocukların ileriki yaşlarda kalp, tansiyon ve diyabet hastalıklarına aday olduklarının kanıtlandığını belirten Leman, çocuk beslenmesi hakkında şu bilgileri verdi: 

OKUL ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İÇİN SAĞLIKLI BESLENME ÖNERİLERİ
• Besinlerde çeşitlilik sağlanmalıdır.
• Nişastalı karbonhidratlar ve liften zengin besinlerle beslenilmelidir.
• Yağ ve şeker sınırlandırılmalıdır.
• Bu seçimler yapılırken çocuğun besin seçimi ve tat zevkindeki öncelikler de önemsenmelidir. Çocukların birçoğu hamburger, patates, cips, kola ve çikolataya düşkündür. Bu tip besinlerin çok sık olmamak koşulu ile diğer besinlerle dengelenmesi gerekir.

SAĞLIKLI BESLENME İÇİN ÖRNEK MÖNÜ
Kahvaltı:
1 su bardağı süt (200ml) veya meyve suyu (taze sıkılmış), 1 yumurta veya bir kibrit kutusu kadar peynir, 2 tatlı kaşığı reçel, bal, pekmez, fındık ezmesi (birisi), 5-6 adet zeytin, 2 ince dilim ekmek.
Kuşluk: 1 orta boy meyve.
Öğle: 7-8 yemek kaşığı mantı (2 kepçe), 3-4 yemek kaşığı (1 kepçe) zeytinyağlı sebze yemeği, 1 ince dilim ekmek.
İkindi: 1 kâse dondurma.
Akşam: 1 kâse mercimek çorba, 1 porsiyon sebzeli tavuk, 1 ince dilim ekmek. 
Yemekten sonra: 10/12 adet orta boy fındık, ceviz, 1 orta boy meyve.

Okul yemekleri de çocuk beslenmesinde çok önemlidir. Çocukların özellikle kalori, yağ ve sodyum içeriği yüksek, vitamin ve mineraller açısından yetersiz, katkı maddeleri eklenmiş hazır yiyecekler açısından bilinçlendirilmeleri gerekmektedir. Uygun bir okul yemeği çocukları açlıktan korumalı, bilişsel performanslarını olumlu etkilemelidir.

OKUL MÖNÜLERİNDE BULUNMASI GEREKENLER
• Et, yumurta, balık, tavuk, peynir, kurubaklagil gibi proteinden zengin bir besinin bulunması,
• En az bir çeşit nişastadan zengin bir çeşidin bulunması,
• En az bir çeşit pişmiş veya çiğ sebzenin bulunması,
• Yemekten sonra bir meyvenin verilmesi gerekmektedir."

OBEZİTEYİ ÖNLEMEK İÇİN SIK SIK KİLO KONTROLÜ YAPTIRIN
Doğru beslenmenin yanı sıra; çocukların spora yönlendirilmesinin de sağlıklı nesiller açısından önemli olduğunu vurgulayan Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Özge Demirel Leman, "Sokak oyunları tabi ki vazgeçilmezdir. Ancak çocukları yüzme, basketbol, voleybol gibi kolektif sporlara yönlendirmek hem sosyal gelişim hem de sağlıklı kilo için gereklidir. Tüm bunlarla birlikte aileler, gelecekte çocuklarında oluşabilecek obeziteyi önlemek için, yaş-kilo kontrolünü yaptırmalı, gerektiğinde ise çocuk doktoru ve diyetisyen kontrolüne götürmelidir" diye konuştu.