The Pew Research Center'ın gazetecilik projesi 'Project for Excellence'ın bu yıl 9'uncusunu yayınladığı rapor, artık bir bilgi çöplüğüne dönüşen internetin ayrı ayrı tuttuğu bilgileri mobil cihazların bir araya getirdiğini söylüyor. Tablet ve akıllı telefon kullanıcıları mobil sayfalar ve uygulamalarla habere ve haber medyasına daha sıkı bağlanıyor ancak bu birliktelik gazetelerin yavaş yavaş altını oyuyor. Sosyal medyayı ve interneti kullanan okuyucu gazeteden uzaklaşıyor.

Haber kuruluşlarının bu süreçte kafasındaki en büyük soru işareti ise bu yeni düzenden nasıl para kazanabilecekleri... Bunun için 'dost' düşmanları Apple, Google, Facebook, Amazon ve Yahoo gibi internet devleriyle iş birliğine gitmek zorundalar.

Apple kendi uygulamasına gelen reklam gelirinin yüzde 40'ını kendine alıyor, Google'ın Android uygulamaları için aldığı oran da yüzde 30. Gazeteler, haber televizyonları ve haber dergileri varlıklarını sürdürebilmek için bu uygulamalara bağımlılar.

SOSYAL MEDYANIN GETİRDİĞİ TRAFİK
Rapora göre; bir haber sitesi okuyucu trafiğinin sadece yüzde 9'unu sosyal medyadan alıyor. Bu ilginç çünkü hâlâ arama motorlarından gelen okuyucu bu rakamın neredeyse 2 katı... Açılışı sayfası da hâlâ önemli bir trafik getiriyor.


Değişim sürecinde göreceli olarak en şanslı olan gazetelerse okuyucu kitlesi yaşlı olanlar. Yaşlılar çoğunlukla internete ve mobil uygulamalara uzak oldukları için bu kitle gazeteyi geleneksel yolla takip etmeye devam ediyor.

Gelir için Google'a mahkum hale gelen gazetelerin var olmak için yeni çözümler üretmesi gerekiyor. Mesela Washington Post’un Facebook'taki 'sosyal okuyucu' uygulaması bu yolda iyi bir adım, ancak haberlerin paylaşımının olmaması yeni medya okuyucusu için oldukça sinir bozucu...