NTV

'Safarigate' Google'ın başını ağrıtacak

Türkiye
'Safarigate' Google'ın başını ağrıtacak

Google, gizlilik uygulamaları nedeniyle ABD’de politikacıların ve insan hakları örgütlerinin saldırısı altında. Google’ın geçtiğimiz hafta Apple’ın internet tarayıcısı Safari’ye bir cookie yüklediğinin ortaya çıkmasının ardından, ABD’de bir kullanıcı gizlilik haklarının ihlal edildiği suçlamasıyla şirketi dava etti.

Illinois eyaletinde yaşayan Matthew Soble’nin avukatları, 17 Şubat’ta mahkemeye başvurarak Google’ın, Safari kullanan müvekkilinin gizlilik haklarını ihlal ettiğini belirtti. Avukatlar, Google’ın bilerek “telefon dinleme ve bilgisayar üzerinden denetim hakkındaki federal yasaları” çiğnediğini öne sürdü.

Delaware kentinde açılan dava, geçtiğimiz hafta Wall street Journal’da Google hakkında çıkan iddiaların ardından geldi. Stanford Üniversitesi akademisyeni Jonathan Meyer, Google ve diğer reklam şirketleri tarafından Safari kullanıcılarının internet üzerindeki faaliyetlerini takip etmek için bir cookie (çerez) kullandığını ortaya çıkarmıştı.

SAFARI DUVARI NASIL AŞILDI
Safari, normalde birçok reklam sitesi tarafından kullanılan çerezlere izin vermiyor. Google, Safari’nin çerez duvarını aşabilmek için, tıpkı Facebook’taki “beğen” tuşu gibi işlev gören +1 butonunu, reklamların içine yerleştirdi. Böylece, reklama tıklanmasıyla beraber çerez kullanıcıların bilgisayarlarına yüklendi. 

ABD basınının, “cookiegate veya safarigate” olarak adlandırılan utanç verici durumun ortaya çıkmasının ardından, ABD Kongresi Federal Ticaret Komisyonu’na (FTC) soruşturma başlatması talimatını verdi. Ayrıca, tüketici ve insan hakları grupları da Google’a karşı tavır aldı. FTC, geçmişte imzalanan ve Google’ın kullanıcılarının gizliliği korumakla yükümlü olduğu anlaşmayı ihlal edip etmediğini araştırıyor.

GOOGLE'IN SOSYAL MEDYA ARAŞTIRMASI
Kullanıcılarının internet faaliyetlerini kendisiyle daha fazla paylaşmasını isteyen Google, bu amaç altında Chrome tarayıcısına uzantılar ekledi. Uzantılar “Chrome Web Mağazası”ndan yükleniyor.

Google, bu yıl başında hayata geçirilen "panel araştırmasının" kapsamında sunulan uzantıların, "kullanıcılarına daha iyi hizmet vermek için sosyal medya kullanımları hakkında daha fazla bilgi elde etmeyi amaçladığını" belirtti. Kullanıcılar, kendi ilgi alanlarına göre seçtikleri panellere kendi istekleriyle katılıyor ve istedikleri zaman panelden ayrılabiliyor.

Sosyal medya alanında tıklanma oranını artırmak isteyen Google, ABD’de bu uzantıları yükleyen kullanıcılara beş dolar değerinde Amazon.com hediye kartı veriyor. Ayrıca, paylaşıma devam ettikleri her üç ay için beş dolarlık hediye çeki hediye ediliyor.

100 REKLAMDAN 22’SİNDE GOOGLE ÇEREZİ
Cookiegate skandalını ortaya çıkaran akademisyen Jonathan Meyer’ın tespiti, bağımsız bir teknik analist Aşkan Soltani tarafından da doğrulandı. Soltani, Safari kullanan Mac bilgisayarlarda ve iPhone akıllı telefonlarında Google’ın gizli çerezinin izini araştırdı. Soltani, ABD’nin en çok ziyaret ediken 100 sitesindeki reklamları incelediğine, Mac bilgisayarlara 22 siteden, iPhone’lara ise 23 siteden Google çerezi yüklendiğini tespit etti. Çerezlerin yüklendiği sitelerin ise böyle bir durumdan haberi olmadığı ortaya çıktı.

Google’ın tekniği sadece belirli internet siteleriyle sınırlı kalmıyor. Çerez bir kez faaliyete geçtiğinde, çok sayıda internet sitesine yayılıyor.

Google, konu hakkında yaptığı açıklamada, “Wall Sreet Journal, ne yaşandığını ve yaşananların sebeplerini yanlış ifade etti. Biz, Safari üzerinden Google kullanıcılarının izin verdiği içerikleri faaliyete geçirdik. Bu çerezlerin kişisel bilgileri toplamadığına dikkat çekmek istiyoruz” denildi.

ÇEREZİN NEDENİ FACEBOOK’LA REKABET Mİ
Analistler, Google’ın Safari üzerinden kullanıcıları takip etmesini sağlayan çerezin köklerinin, dünyanın en büyük sosyal medya ağı Facebook’la olan rekabete dayandığını düşünüyor. Google’ın sosyal medya ağı Google +, Facebook’un “beğen” tuşunu kullanmaya başlamasından kısa bir süre sonra +1 tuşunu sayfalarına ekledi.

Google, geçtiğimiz yıl medya planlama aracı olan DoubleClickad teknolojisiyle +1 tuşunu tüm internete yaydı. Amaç, kullanıcıların beğendiği reklama tıkladığı zaman onayladıkları işlemin Google +’a gönderilmesiydi.

GÖRÜNMEZ ÇEREZ
Safari’nin çerezleri engellemesi, bu uygulamayı Apple’ın tarayıcısı üzerinde olanaksız kıldı. Reklamlarına Safari’nin çerezleri tanımasını engelleyecek bir kod yerleştiren Google, böylece çerezlerini bir nevi görünmez kıldı ve güvenlik duvarını aştı.

Google’ın çerezleri 12 ile 24 saat içinde ömrünü doldursa da, Safari üzerinde kullanıcıları kapsamlı şekilde takip ettiler. Bunun nedeni, Safari’nin bir çereze izin vermesinin ardından diğer çerezlere de kapı açması.

Suçlamalar üzerine Google, “+1 sisteminin kullanıcıların gizliliğini korumayı amaçlayan bir sistem olduğunu ve Safari’de daha fazla kullanılmasının düşünülmediğini” belirtmekte yetindi.

ÇÖZÜM: DO NOT TRACK PLUS
Analistler, son dönemde yaşanan gizlilik ihlallerinden giderek endişe duymaya başlayan internet kullanıcıları için çözüm niteliğinde bir yazılım öneriyor: Do Not Track Plus.

Internet Explorer, Firefox, Chrome ve Safari’de çalışan yazılım, çerezlerin önüne geçiyor. Yazılımın aynı zamanda sayfa yüklenme süresini dört kat hızlandırdığı öne sürülüyor.