YGS puanınızı kendiniz hesaplayın

Şifre skandalı henüz bir netliğe kavuşmamışken, son bir kaç güne damgasını vuran "yanlış puan" haberleri adayların canını sıktı. Bu noktada, içinizi biraz ferahlatacak bir formül sunuyoruz...

YGS puanınızı kendiniz hesaplayın

Yükseköğretime Geçiş Sınavı'nda (YGS) şifre skandallarının izleri henüz silinmemişken, sınav sonuçlarını öğrenen adayları başka bir sürpriz bekledi.


ÖSYM, bazı adayların sınavdan aldıkları puanı yanlış hesapladı. Örneğin; Bursa'da sınava giren bir öğrencinin sonuç formunda yazılı olan puan, ertesi gün değişti. İlk önce puan hanesinde "133"ü gören öğrenci, ÖSYM ile görüştü ve sonuç formu tekrar hazırlandı. Bu kez ise puanı "427" idi.

Bununla başlayan yanlış puan skandalı; Manisa ve Denizli ile devam etti. Manisa'da lise son sınıf öğrencisinin YGS sonucu, ÖSYM'nin internet sitesinde ilk gün "kazanamadığı" şeklinde açıklandı ancak durum ertesi gün değişti. Denizli'de ise sınava giren ve farklı netler yapan iki adayın eşit ağırlık YGS-5 puanı ve YGS-5 başarı sırası aynıydı.

PUANINIZI HESAPLAYIN
Bu sonuçlardan, puanlarda hata olduğu aşikar. Bu nedenle sınava giren adayların, kendi puanlarını hesaplaması için aşağıda bir çizelge yayınlıyoruz.

Eğer kaç net yaptığınızı biliyorsanız, işiniz çok basit. Türkçe, Sosyal Bilimler, Temel Matematik ve Fen Bilimleri testinde yaptığınız netleri, çizelgede belirtilen boşluklara yazın. Hesapladıktan sonra çıkan puan aşağı yukarı aldığınız (ÖSYM tarafından duyurulan) puanı gösterecektir. Eğer iki sonuç arasında ciddi bir fark bulursanız, itiraz etme şansınız var.

HATALI SORULAR VAR
Yanlış puan bir yana dursun; akıllarda soru işareti bırakan iki soru daha var.

Bunlardan birincisi; sınav bittikten hemen sonra değerlendirmede bulunan uzmanlar YGS'de hatalı soruların olduğunu iddia etmişti.

Örneğin; Şanlıurfa Atalar Koleji Matematik Öğretmeni Mustafa Güler, matematik testinde bulunan bir sorunun yanlış olduğunu ifade etti ve o soruyu şu şekilde açıkladı:

"X*10! (matematikte faktöriyel’i ifade eder) çarpımı bir pozitif tam sayının karesi olduğuna göre, X’in alabileceği en küçük değer kaçtır?’ sorusunun cevapları 5, 10, 14, 21 ve 7 olarak belirtilmiş. Cevap şıkkı uzmanlar tarafından 7 olarak ifade ediliyor ancak bir faktöriyel sorusunda bilinmeyen sayı olarak ifade edilen X ’in bir tam sayı olduğu belirtilmediği için cevap şıklarında ifade edilen rakamlar yanlış. Doğru cevapta X rakamı bir tam sayı olmadığı için ‘1/10!’ ifadesinin kullanılması gerekirdi. Dolayısıyla bu soruya ilişkin tüm cevaplar yanlış."

Yukarıdaki iddiaya Denizli Tümay Dershaneleri kurucusu matematik öğretmeni Ali Kurt'tan da destek geldi.

Kurt, sorunun iptal edilmesi gerektiğini söyledi ve "Soru içinde ‘x bir tamsayı’ denmediğinden dolayı doğru cevabı şıklarda verilmemiştir. Bu nedenle soru yanlıştır, sorunun iptal edilmesi gerekir. Sorunun bu şekliyle doğru cevabı 1 bölü 10! dir. Bu cevapta sorunun şıkları arasında bulunmamaktadır... Sorunun şıkları ‘A) 21 B) 7 C) 5 D) 10 E) 14’ şeklindedir. Sorunun bu soruluş şekliyle doğru cevabı olan 1 bölü 10! Şıklar arasında bulunmadığından sorunun iptali gerekir" dedi.

Kurt, bu hatalı sorunun iptali için ÖSYM'ye başvurdu.

uzmanı Sadık Gültekin'e göre de matematik bölümünde yer alan 2 soru daha hatalıydı...

Gültekin, iddiasını şu şekilde açıkladı: 

"Matematik bölümünün 18. sorusunda ‘p: a=0, q: a+b=0 ve r: a.b=0 şeklinde önermeleri verildiği ifade edilip şıklarda hangi önermenin doğru olduğu soruluyor. Burada ‘p: a=0’ bir önerme değil, o nedenle bunun bir doğruluk değeri yok.

33. soruda da ‘Bir ildeki anaokullarının tüm okullar içindeki payı 2000 yılında yüzde 10, 2010 yılında ise yüzde 15’tir. Bu ilde 2000-2010 yılları arasında açılan 50 okulun 20’si anaokuludur. Buna göre bu ilde 2000 yılında kaç tane anaokulu vardır?’ ifadesi var. 2000 yılında toplam okul sayısına 100x diyoruz yüzde 10’u anaokulu yani 10x anaokulu var. Dolayısıyla 2000 yılının öncesinden 2000 yılının sonuna kadar toplam ‘10x’ tane anaokulu açılmış. 2000 - 2010 yılları arası açılan okul sayısı 50 ve bunların 20 tanesi anaokulu. Yani 2001 dahil 2009 yılı sonuna kadar toplam 50 okul açılmış. Soruda 2010 yılında açılan okulların yüzde 15’i anaokulu diyor ki soru burada karışıyor. 2010 yılına kadar olan süreçte toplam açılan okul sayısı 100x+50 idi. 2010 yılında devlet hiç okul yapmadı mı? Dolayısıyla çözüm de (10x+20)/(100x+50)= 15/100 olur. Örneğin devlet 2010 yılında 60 tane okul yaptı diyelim bunlardan 30’u da anaokulu olsa denklem (10x+20+30)/(100x+50+60)= 15/100 şeklinde oluşur. Soruda mantık hatası var."

Konya’da, Sistem Dershaneleri Yönetim Kurulu Başkanı Naci Atalay ise temel matematik testinin 20. sorusunun çift cevap olmasına dikkati çekti.

Soruda simetrik asal sayı tanımı verildiğini ve "AB simetrik asal sayısı için A.B çarpımı aşağıdakilerden hangisi olmaz" diye sorulduğunu belirten Atalay, sorunun iptalinin gerektiğini vurguladı.

Atalay'ın değerlendirmesi ise şöyleydi:

"B seçeneğinde cevap 9 olup 9’un çarpanları 1 ve 9’dur veya 3 ve 3’tür. 3 ve 3 olamaz çünkü 33 asal sayı değildir. 1 ve 9 alındığında 19 asal sayıdır. Halbuki 91 asal sayı değildir. Çünkü 91 sayısı 7 ve 13 sayılarının çarpımıdır. Bu nedenle 19 simetrik bir sayı değildir. C seçeneğinde de cevabın 15 olduğu belirtiliyor. 15’in çarpanları 3 ve 5’tir. 53 sayısı asal ama 35 sayısı asal değildir. Dolayısıyla 53 sayısı da simetrik bir asal sayı değildir. Soru cümlesine göre 15 de olamaz. Soruda ’hangisi olamaz’ denildiğine göre B ve C denilebilir. Dolayısıyla soru cümlesini karşılayan 2 doğru cevap vardır. Yani bu soru 2 doğru cevaplı bir sorudur."

Şifre iddiaları hakkında açıklamada bulunan ÖSYM, yanlış sorular için sessiz kaldı. Bu sorular iptal edildi mi; edilecek mi; yoksa puan değerlendirmesi içine dahil oldu mu?

Adaylar, şimdi bu konuda yetkililerden net bir yanıt bekliyor.

SORU KİTAPÇIKLARI TAMAM AMA CEVAPLARI NEREDE?
Diğer önemli bir konu ise, ÖSYM'nin internet sitesinde yayınlanan soru kitapçıkları... Sitede sadece soru kitapçıkları yer alıyor ancak adayın, hangi soruya hangi yanıtı verdiğini göstermiyor.

Şifre iddialarının henüz netliğe kavuşmadığı, öte yandan hatalı soru ve yanlış puan hesaplamaları ile de kafaların bir hayli karıştığı YGS'de adayların daha şeffaf bir bilgeye ihtiyacı var.

Sayfa Yükleniyor...