NTV

Doğru beslenmenin doğru kuralları

Sağlık

Sağlıklı ve formda kalmak istiyorsanız uzman önerisine kulak verin: Aç değilseniz yemeyin. Yiyecekleri 30-40 kez çiğneyin. Unutmayın; önemli olan ne yediğiniz, daha da önemlisi ne kadar yediğinizdir.

Beslenmede yapılan yanlışların hastalık ya da kilo olarak geri döndüğünü belirten Beslenme Danışmanı Dr. Gönül Ateşsaçan, beslenmede yiyecek seçiminin, midenin ve bağırsakların kuralları olduğunu söyledi. Dr. Ateşsaçan, sağlıklı ve formda olabilmek için doğru beslenmenin doğru kurallarını şöyle sıraladı:

BESLENME DOĞRULARI
• Aç değilseniz yemeyin ve yerken de; yüzde 75 doyma kuralını uygulayın.
• Evde veya dışarıda yerken mümkün olduğu kadar basit şekilde beslenin. En fazla 3 veya 4 yiyeceği karıştırın.
• Mevsimlere göre beslenmeye özen gösterin. Yazın sulu ve serin gıdalar, kışın sıcak ve kuru gıdalar tüketin.
• Tatlandırıcı ve şeker kullanmayın.
• Yiyecekleri 30-40 kez çiğneyin. Ağızda çiğnenen asidik gıdalar alkali olurlar ve midede o denli az asit oluştururlar. Bu da kilo vermeye yardımcı olur.
• Yemek sırasında su veya sıvı tüketmeyin. Sindirim yavaşlar, fermantasyona izin verecek şekilde tükürük ve mide salgıları sulanır.
• Öğün aralarında günde toplam 10-12 bardak-2 litre (saf ve alkalik) su tüketin.
• Sabah kalkınca 2 bardak; kahvaltıdan sonra 2 bardak; yemekten sonra 2 bardak; akşam yemekten sonra yatmadan önce 2 bardak su içmeye çalışın.
• “Yediklerimizden oluşuruz” Nasılsanız ona göre yemelisiniz . Bedensel olarak çok ağır çalışmıyorsanız daha hafif beslenin.
• Yemeklerinizi sakin bir ortamda, oturarak, huzurlu olarak yiyin. Ne kadar hızlı yerseniz, o kadar yavaş hazmedersiniz. Bu da kilo almanıza neden olur.
• Hastayken, ateşiniz varken sulu gıdalar tüketin. Duygusal çöküntü yaşıyorsanız, kızgın, endişeli ve üzüntülü iseniz yemek yemeyin. Çünkü bu durumda sindirim sistemi kapanır ve çalışmaz. Yediğiniz her şey kalır, asit ve toksin üretir. Bu durumlarda oruç tutmak iyidir.
• Unutmamak gerekir ki önemli olan ne yediğinizdir, ama daha da önemlisi ne kadar yediğinizdir.
• Unutmayın; çok yiyen beden hastalıkla doludur.
• Herkesin midesi kendi 2 avucu kadardır. Ana öğünlerde 2 avuç kadar yemek yenilmeli, ara öğünlerde ise 1 avuç yenilmelidir.

DOĞRU YİYECEK KURALLARI
• Yüksek glisemik indeksli yiyecekleri değil, düşük glisemik indeksli yiyecekleri tüketin.
• Lifli gıdalar tüketin.
• Çok pişmiş ve kaynamış yağdan, bira ve şekerden kaçının.
• %30-%50 taze ve çiğ gıda tüketin.
• Sentetik ve rafine gıdalardan kaçının.
• Soğuk iyi preslenmiş yağ ile sebze suyu tüketin.
• Yağlı, işlenmiş et ve et ürünlerinden kaçının.
• Organik tavuk, balık, dana, hindi tüketin. Bu arada sebze yemeğinin ana yemek, et yemeğinin garnitür olması gerektiğini unutmayın.
• Yemeği sevgiyle pişirirseniz faydalı, ilaç olur; yemeği kızgınlık ve nefretle pişirirseniz zehir olur.

MİDENİN KURALLARI
• 1.Sıvı gıdaları yemekten 2 saat sonra tek başına tüketin. Yemekte küçük bir bardak sıvıdan fazlasını tüketmeyin (120 ml).
• 2. Yemekte çay ve kahve içmeyin (1,5 -2 saat sonra veya 1 saat önce için).
• 3. Yemekte süt içmeyin (1,5 -2 saat sonra veya 1 saat önce için).


• 4.Meyveleri tek başına tüketin (yemekten 1,5 -2 saat sonra veya 1 saat önce yiyin).
• 5.Yemeği sıkılınca yemeğin, acıkınca yiyin.
• 6. yemekten sonra 35-45 dakika dinlenin, hazmı kolaylaştırır.
• 7. Mide ilacı antiasitleri kullanmayın.
• 8. Yemekten sonraki 3 saat içinde uyumayın.

BAĞIRSAKLARIN KURALLARI
• Sabahları büyük bir bardak greyfurt suyu için, ardından 30 dakika bir şey yemeğin.
• Yemekte kahve, kola ve çay içmeyin, yemekten 1,5 saat sonra için.
• Hergün minimum 15 dakika egzersiz yapın.
• Çok fazla yemekten ve çok fazla öğünden kaçının.
• İşlenmiş gıda ve şekerden uzak durun.
• Hergün aynı şeyleri yemeğin, değişiklik yapın.
• Çok fazla domates, patates, biber, patlıcan, tütün tüketmeyin.
• Sigara içmeyin.
• Lifli gıda tüketin.

SİNDİRİMLE İLGİLİ 3 ANA KURAL
Sindirimin ana kuralı; çiğne, çiğne ve çiğnedir. Unutmayın; tükürük çiğneyince salgılanır ve sindirim ağızda başlar.