Sanal gerçekliğe Türk imzası

Türk mühendisler, yurt dışındaki benzerlerine oranla çok düşük maliyette bir ‘sanal gerçeklik’ cihazı geliştirdi.

Sanal gerçekliğe Türk imzası

Adana'da kurulu bir bilgisayar firması, kullanıcının taktığı ekranlı gözlük, bir hareket algılayıcıyla çalışan ve kafanın çevrildiği yöne göre ekrana 3 boyutlu bir sanal görüntü yansıtan düşük maliyetli ‘sanal gerçeklik cihazı’ geliştirdi.

Firmanın ortağı, bilgisayar yüksek mühendisi Osman Tekin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yaklaşık 1 yıl süren çalışmayla, başta ABD ve Japonya gibi ülkeler tarafından benzerleri üretilen ''sanal gerçeklik cihazı''nı kendi laboratuvarlarında ürettiklerini kaydetti.

Cihazın, kullanıcının hareketlerini algılayan sensörler ve elektronik devreler içeren bir kart, küçük iki ekrana sahip gözlük ve 3 boyutlu görüntüler oluşturan bilgisayar ile çalıştığını söyleyen Tekin, şöyle devam etti:

''Gözlük takıldığında önceden oluşturduğumuz bir 3 boyutlu görüntü ekranlarına yansıyor. Kullanıcı başını ya da vücudunu bir yöne hareket ettirdiğinde, 3 boyutlu görüntüde, baktığı yönü görüyor. Yani, görüntüde bir oda varsa, sağa doğru döndüğünüzde odanın sağını görüyorsunuz. Böylece sanki gerçekten oradaymış hissi yaşıyorsunuz. Bu uygulamaya da 'sanal gerçeklik' deniyor.''

Ürünün başta ABD ve Japonya olmak üzere çeşitli ülkelerde üretildiğini ve binlerce dolar fiyata sahip olduğunu kaydeden Tekin, ''Bizim yaptığımız cihaz 500 dolara mal oldu. Düşük maliyetli olmasında en önemli etken, elektronik kart ve kartın bilgisayarla haberleşmesini ve 3 boyutlu görüntüler oluşturan yazılımların tamamını bizim geliştirmemiz'' dedi.

ASKERİ VE EĞİTİM AMAÇLI
Sanal gerçeklik cihazının, özellikle askeri ve eğitim amaçlı kullanılması için geliştirdiklerini ve talep gelmesi durumunda ihtiyaca göre uyarlayabileceklerini söyleyen Tekin, şöyle devam etti:

''ABD ordusunun da kullandığı bu cihaz sayesinde, örneğin askeri personel riskli ve tehlikeli arazilerde gidecekse, oraya gitmeden önce o arazilerde üç boyutlu görüntüler eşliğinde hareket edip, orada olduğu duygusunu yaşayarak, gitmeden önce deneyim kazanabiliyor. Böylece can güvenliği ve operasyonların başarısı arttırılabiliyor.

Eğitimde ise öğrenciler, örneğin tarih dersi anlatılırken, 3 boyutlu görüntülerle olayların geçtiği mekanları kendi gözleriyle görerek, çok daha iyi şekilde öğrenebiliyor. Bu teknolojinin kullanım alanları arasında, sağlık ve çeşitli simülasyon sistemleri de bulunuyor.''

BİLGİSAYAR OYUNLARINDA YENİ BOYUT
Gelecekte eğlence sektörünün sanal gerçeklik teknolojisinin en çok rağbet göreceği alan olacağını belirten Tekin, ''Bilgisayar oyunlarını bu teknolojiyle oynamak, oyunculara şimdiye kadar yaşamadıkları bir gerçeklik hissini sunacak. Son dönemde yaygınlaşan hareket algılayıcılı kontrollere sahip oyun konsollarının bir sonraki adımının, sanal gerçeklik gözlükleri olacağını tahmin etmek güç değil'' dedi.

Tekin, ayrıca, tamamen kendi üretimleri olan Google benzeri bir Türk arama motoru konusunda çalışmaları sürdürdüklerini, şu anda internet

Sayfa Yükleniyor...