Devrim Arabaları

Yönetmen Tolga Örnek'in Türkiye'nin ilk otomobili ''Devrim''i konu alan filmi ''Devrim Arabaları'', yoğun talep üzerine tekrar vizyona giriyor.

Devrim Arabaları

Yönetmen Tolga Örnek'in senaryosunu Murat Dişli ile birlikte yazdığı film, halktan ve resmi kurumlardan gelen yoğun talep üzerine ikinci kez seyirciyle buluşuyor.

Dönemin Cumhurbaşkanı olan ve ''Yerli üretim bir otomobil yapılmasını emreden'' Cemal Gürsel'i Sait Genay'ın canlandırdığı filmde, Taner Birsel, Ali Düşenkalkar, Halit Ergenç, Altan Gördüm, Vahide Gördüm, Seçil Mutlu, Uğur Polat, Serhat Tutumluer, Onur Ünsal, Selçuk Yöntem ve Haluk Bilginer rol aldı.

Filmin ikinci vizyonu için yeni bir afiş ve ''İmkansızı gerçekleştirmek için cesur yürekler gerekir'' şeklinde yeni bir slogan hazırlandı.

Filme, ikinci vizyonda ana sponsorlar Doğuş Holding, Doğuş Otomotiv, Garanti Bankası ve Koç Allianz'ın yanı sıra TCDD, okullar, üniversiteler ve bazı kuruluşlar da destek veriyor.

Bu hafta vizyona giren yeni filmler...

KONUSU

''Devrim Arabaları'' adlı filmin konusu özetle şöyle:
''Yıl 1961. Otomotiv Endüstri Kongresi sonrası verilen davette iş adamları, gazeteciler, bürokratlar, Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel ülkenin kalkınmasının durumunu tartışmaktadırlar. Cemal Ağa sinirlenip bu ülkenin otomobil bile imal edebileceğini söyler. Bir anda bu iddia ciddi bir meydan okumaya dönüşür. Paşa emrini verir. Yaklaşmakta olan Cumhuriyet Bayramı'na ilk yerli otomobil yetişecektir. Neredeyse imkansız bu görevi hem gerçekleştirebilecek hem de kabul edecek kişi aranır. Gündüz Serter'de karar kılınır. Gündüz Bey, güvendiği mühendislerden bir ekip kurar. Yaklaşık 130 günde sıfırdan bir otomobil imal edeceklerdir. Otomobilin gösterileceği 29 Ekim tarihine kadar neredeyse hiç görüşmemek üzere ailelerinden ayrılan ekip, Eskişehir'de kendilerine tahsis edilen eski bir atölyede buluşur. Araba yapmak için gerekli özel bir makine, tesisat olmadığı gibi basit bir vinç ve küçük el aletleri dışında hiçbir şeyleri yoktur. Güya devlet eliyle yapılan bu projeye Cumhurbaşkanı dışında herkesin muhalefet ettiği buradan bile bellidir. Uzun araştırmalar ve teknik toplantılardan sonra nasıl bir araba yapılacağına karar veren ekip, imalata geçtiğinde makine parkı eksikliğini fazlasıyla hisseder. Aslında arabadan önce yapılması gereken, arabayı yapacak makinelerin yapılmasıdır. Ancak buna zaman yoktur. Ekip her şeyi pratik çözümlerle, şartları zorlayarak halleder. Zor şartlarda, aksiliklerle son günlere yaklaşılırken ilk arabanın marşına basılır. Uykusuz geçen son hafta ile birlikte bir araba daha imal eden ekip, ertesi gün Ankara'da Paşa'nın huzuruna çıkacak arabaları 28 Ekim gecesi trene yüklerler. Devrim, ilk ve son yolculuğuna hazırdır.''

ÖDÜLLER

''Devrim Arabaları'', 14. Sadri Alışık Sinema ve Tiyatro Oyuncu Ödülleri'nde sinema dalında ''7 Başrol, 7 Unutulmaz Performans'' yorumuyla ''En iyi erkek oyuncu'' ödülünü aldı. Ödülü oyuncular, Taner Birsel, Ali Düşenkalkar, Halit Ergenç, Altan Gördüm, Serhat Tutumluer, Onur Ünsal ve Selçuk Yöntem paylaştı.

41. Sinema Yazarları Derneğince verilen ''Türk Sineması Ödülleri''nde de filmin müziklerini yapan Demir Demirkan ''En İyi Müzik'' ödülünün sahibi oldu.

20. Ankara Uluslararası Film Festivali'nde sanat yönetmeni Veli Kahraman ise ''En İyi Sanat Yönetmeni Ödülü'' alırken, film, yurt içindeki birçok festivalden ödülle döndü.

''Devrim Arabaları'', 11-16 Mayıs tarihleri arasında düzenlenecek Monaco Film Festivali'nde açılış filmi olurken, 11-19 Mayıs tarihleri arasında gerçekleştirilecek Milano Film Festivali'ne de katılacak. Festivalde yapılacak yarışmada Taner Birsel ''En İyi Erkek Oyuncu'', film ise ''En İyi Film'' ödüllerine aday gösterildi.

Film, 19-21 Şubat 2010'da düzenlenecek Canada Film Festivali'ne de davet edildi.

ARAŞTIRMA 2 YIL SÜRDÜ

Yönetmen Tolga Örnek'in eline 4 yıl önce Aydın Engin'in ''Devrim''in hikayesinin anlatıldığı bir yazı dizisi geçti. Projeyi bütünüyle araştırmaya başlayan Örnek, Eskişehir Tülomsaş Fabrikası'nda orijinal otomobili gördü, teknik özelliklerini inceledi, döneme ait gazeteleri taradı ve halen hayatta olan mühendislerle görüşmeler yapılarak, 2 yılda araştırmasını tamamladı.

Murat Dişli ile sürdürülen yazma süreci tamamlandığında ortaya çıkan öykü sadece bir mühendislik öyküsü değil, insanı, dostluğu, inancı, dayanışmayı anlatan duygu yüklü bir senaryoya dönüştü. Seyirciye, Türk tarihinin unutulmuş bir sayfasından öte, cesur ve yürekli olağan insanların olağanüstü hikayesi sunuldu.

Beykoz'daki eski Kundura Fabrikası'nda yapılan çekimler 6 hafta sürdü.

Sette yardımcı oyuncular da dahil olmak üzere 115 kişilik ekip ortalama günde 16 saat çalıştı. Demir Demirkan tarafından hazırlanan müzikler Prag Flarmoni Orkestrası tarafından canlı çalındı. Filmin tüm ses tasarım, efekt ve miksajı İngiltere'de Zound Ses Tasarım tarafından gerçekleştirildi.

''DEVRİM''İ 10 BİN KİŞİ ZİYARET ETTİ

Bu arada, dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla 1961 yılında o zamanki adıyla Eskişehir Demiryolu Fabrikası'nda imal edilen ilk Türk otomobili ''Devrim'', yaklaşık 10 yıldır Lokomotif ve Motor Sanayii A.Ş'nin (TÜLOMSAŞ) bahçesindeki camlı özel bölmede sergileniyor.

''Devrim''i, filmin gündeme gelmesinden ve Eskişehir-Ankara arasında hızlı tren seferlerinin başlamasından sonra 10 bin kişi ziyaret etti.

Yetkililer, ''Devrim'' ile hatıra fotoğrafı çektiren ziyaretçilerin otomobile hayran kaldıklarını, çoğu zaman gözlerinin dolduğunu bildirdi.

Otomobil sektöründen pek çok firma ''Devrim''e ücretsiz bakım, onarım ve yedek parça desteği vermek istiyor. Yerli bir lastik firması o dönemde ithal lastik kullanılan ''Devrim''in lastiklerini değiştirmeyi teklif ederken, bir başka firma ''Devrim''e boya koruması yapma önerisinde bulundu. TÜLOMSAŞ yetkilileri talepleri değerlendireceklerini ifade etti.

Egzoz borusu yanda olan, uzun ve kısa farları ayak ile çalışan ''Devrim'', toplam 1250 kilogram ve saatte maksimum 140 kilometre hız göstergesine sahip. Güvenlik gerekçesiyle benzin konulmayan ve aküsü çıkartılan ''Devrim''in düzenli teknik kontrolleri yapılıyor.

Sayfa Yükleniyor...