Yenilenen orkestra, görünümüne NetWork markası adına Arzu Kaprol ve Mehmet Acar tarafından hazırlanan tasarımlarla kavuştu.

Orkestra şefleri Sacha Goetzel ve Gürer Aykal yönetimindeki Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası, fotoğraf sanatçısı Bennu Gerede tarafından beşinci yüzyılda yapılan tarihi Bizans kilisesi ve aynı zamanda günümüzde konser mekanı olarak kullanılan en eski yapılardan biri olma özelliğini taşıyan Aya İrini Müzesi'nde görüntülendi. Konuyla ilgili sorularımızı konsept tasarımcısı ve stil danışmanı Z. Berhan Yılmaz yanıtladı.


Orkestranın kıyafetlerini değiştirme fikri nasıl ortaya çıktı?


- Borusan Kültür ve Sanat’a bağlı olan Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası, uluslararası klasik müzik arenasında bilinirlik ve başarı hedefleyen Türk menşeili ilk filarmoni orkestrasıdır. Aynı zamanda her ay bir gün arayla İstanbul’daki “İki yaka” konserleriyle klasik müzik severlerle buluşan, yenilikçi tavırının enerjisiyle güçlenen bir orkestradır. 2006 Ekim ayında TÜSİAD‘ın Brüksel konserinde edindiğim görsel anlamda zenginleşme gereksinimi fikrini Borusan Kültür Sanat Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Hamedi ve Genel Müdür Ahmet Erenli ile paylaştığımda, aslında herkesin bu konuda bir yenilenme ihtiyacını farkettiğini anladık. Fikir anlamında bu projenin ilk halinin temelleri Brüksel’de atıldı.

Niçin Arzu Kaprol ve Mehmet Acar'la çalışmaya karar verdin?

- “Klasik Müziğin Moda ile Randevusu’’nu tam anlamıyla farklı kılan detaylarıydı. Öncelikle Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nın dinamizm duygusunu yansıtabilecek unsurlar, markanın belirlenmesi, kostümlerin tasarımı, artistik imaj çekimleri, tamamlayıcı aksesuarlar ve ayakkabılardı. Hayata geçirmek istediğimiz bu projeyi öncelikle tasarıma ve tasarımcıya verdiği değer ile dinamik çizgisini oluşturan NetWork markası adına moda tasarımcısı Arzu Kaprol ile paylaştığımda duyduğu heyecan ve arkasından geçirilen bir yılık hazırlık süreci sayesinde bugüne geldik. Kısaca artık Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası stil sponsoru NetWork ile müziğin yanısıra görsel olarak da dinamizm duygusunu yansıtabileceğiz.

Eski kıyafetlerin nesini beğenmedin ya da niye artık uymuyordu?

- Daha önceki kostümler genelde bütün orkestralarda yaygın olan siyah rengin hakimiyetindeydi. Borusan Filarmoni’deki bayan orkestra üyeleri de kendilerine göre belirledikleri bir siyah bluz ile kombinledikleri bordo veya lacivert tafta etek kullanıyorlardı. Erkek üyeler ise model olarak farklılıklar gösteren siyah renk takımlar... Biz Borusan İstanbul Filarmoni‘nin dünya genelinde varolan koyu renklerin hakimiyetindeki renk skalasından sıyrılmasını istiyorduk. Farklı, öncü, modern,yenilikçi ve global modanın gerektirdiği hatlara sahip olunmalı düşüncesi, bizi değişime sürükledi. İlk defa Borusan İstanbul Filarmoni’yi dinleyecek insanların müzikal performanstan önce sahnede orkestra üyelerini göreceğini düşündük. “Neden görsel bir zenginliği dinletmeyelim?’’ sorusu çıkış noktamız oldu.

Yeni görünümlerden bahseder misin? Kullanılan tarz ve renkler hangileri?

- Yaptığımız değişiklikle Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası‘nın yeni görünümünü daha trendy, daha enerjik ve dinamik diye özetleyebiliriz. Arzu Kaprol bayan solistlerin her ay gerçekleştirdikleri konser performansları için ekru rengi, özel konserlerdeki performanslar için de gümüş griyi kullandı. Müzikal anlamda Avrupa’daki en iyi 10 orkestradan biri olabilmeye aday, yani bir nevi altın çağına girmeyi hedefleyen orkestranın ışığını ve heyecanını gümüş renk yansıttı. Mehmet Acar ise, erkek solistlere siyah takım ve simokin hazırladı. Bunları bayan solistlerin renk skalasına uygun, gömlek ve aynı renk kravatlarla tamamladı. Şefler içinse fraglarını orkestranın kravat bütünlüğünden bağımsız papyon ile kombinledi.

Erkek solistlere rugan, kadın solistler için kostümlerini tamamlayan kemerlere uygun olarak rugan detaylı deri ayakkabılar Borusan Kültür Sanat tarafından özel olarak ürettirildi.

Kullanılan aksesuar ve kumaşlarda -orkestra olduğu düşünülürse rahatlığın hesaba katılma gerekliğiyle- farklı kumaşlar seçildi mi?

- Tasarımlar için ilk öncelik , sanatçıların performanslarının özgür olarak gerçekleştirilebilmesiydi. Bayan solistlerin tasarımları için lycra saten ve kalıbında rahatlık yaratacak şekilde hazırlanmış ipek şifon kullanıldı. Kemerler kuzu derisinden üretildi. Küpe seçimlerinde sallantılı modelden kaçıldı ve ayakkabılar yine rahat bir formda seçildi. Erkek solistler için hazırlanan tasarımlarda lycra barındıran kumaşlar kullanıldı.